ایران گردی در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تا روز شنبه در تهران برپا است، محلی که می‌توان ایران را در زمانی کوتاه دید.

نمایشگاه با وجود کاستی‌ها و معایبی که دارد، فرصتی است برای ایرانگردی کوتاه در تهران. در عین حالی که همزمان می‌توان در جریان تنوع محصولات صنایع دستی کشور قرار گرفت و خرید کرد و با لباس متنوع و رنگارنگ اقوام ایرانی آشنا شد و طعم خوراک ها و نوشیدنی های محلی را چشید و با گروه های موسیقی محلی و آهنگ حرکات آن ها همراه شد، این امکان را در اختیار گذاشته تا برای سفر در تعطیلات نوروز برنامه ریزی کرد و با اقامتگاه های بومی و روستایی و قیمت ها و خدمات آن ها بیشتر آشنا شد.

این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده که دسترسی به سالن‌های صنایع دستی و گردشگری آن از خیابان سئول و درهای جنوبی نمایشگاه راحت‌تر است. ساعت کار نمایشگاه از ۹ صبح تا ۱۷ عصر بوده که در روزهای پنجشنبه و جمعه یک ساعت بیشتر شده و تا ۱۸ ادامه دارد.

ورودیه نمایشگاه برای هر نفر ۲ هزار تومان تعیین شده که در ازای آن کارت هویتی با اعتبار یک روز، صادر می‌شود که با آن از درهای مختلف نمایشگاه می‌توان تردد کرد؛ البته ازدحام جمعیت بازدیدکننده در روزهای پایانی هفته، گیت‌های صادرکننده کارت بلیت‌ها را با صف همراه کرده که سبب معطلی و ناراحتی برخی بازدیدکنندگان هم شده است.

در مجموعه نمایشگاه بین المللی، سالن هایی به طلا و جواهرسازی نیز اختصاص داده شده که ارتباطی به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی ندارد. سالن های اختصاص داده شده به این نمایشگاه ۶، ۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۴۰، ۴۱، ۴۴A و ۴۴B است که بیشتر در بخش جنوب غربی و جنوبی این مجموعه قرار دارند و محصولات صنایع دستی و خدمات گردشگری ادغام شده، در هر یک از آن ها عرضه شده است.

ایران گردی در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی
کادرهای آبی محل سالن های نمایشگاه و گردشگری را نشان می دهد

سالن ۶ محل حضور استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان است. در سالن ۷ استان های قزوین، ایلام، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی حضور دارند. سالن ۱۸ محل حضور استان های بوشهر، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان است. در سالن ۲۱ می‌توان استان های گیلان، سیستان و بلوچستان و کرمان را دید. در سالن ۳۸A استان‌های یزد، زنجان، البرز و سمنان حاضر شده اند. سالن ۳۸ B نیز به استان های خراسان رضوی، مازندران، لرستان، خوزستان و گلستان اختصاص داده شده است.

در سالن ۴۴ A گروه‌های گردشگری از استان فارس و تبریز، منطقه آزاد ارس، همدان، تعدادی از زنجیره های هتلی، بیمه های مسافرتی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با ارائه خدماتی مثل گواهی نامه بین المللی و امداد خودرو برای سفرهای نوروزی، قرار دارند.

آژانس های توریستی، استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان در سالن ۴۰A و ۴۱A حضور دارند که در این سالن هم می‌توان با محصولات دیجیتالی گردشگری آشنا شد و هم تورهای گردشگری به خارج از کشور را با قیمت ارزیابی و خریداری کرد. در سالن ۴۴ B هم سازمان جغرافیایی، شرکت‌های آموزش حمل و نقل هوایی و یکسری از بیمارستان ها حضور دارند.

محوطه باز نمایشگاه هم در اختیار سیاه چادرها و غرفه‌های فروش سوغات و خوراک های محلی قرار داده شده است که فرصت طعم‌های متنوعی از ایران را فراهم کرده‌اند. هرچند که بوی کباب و روغن داغ در ساعاتی از روز آزاردهنده و مزاحم مذاکرات می‌شود و بهداشت برخی غرفه‌ها هم به نظارت بیشتری نیاز دارد.

نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری برای اولین بار در هم ادغام شده‌اند و هر استان با ظرفیت‌هایی که در بخش بوم‌گردی، خدمات حمل و نقل، اقامت و صنایع دستی دارند، در آن حاضر شده است. این تجربه نخست، با نظرات و ارزیابی‌های متناقضی همراه شده است؛ برخی آن را جذاب و متنوع یافته‌اند و بعضی بی نظم و درهم.

گروه‌های اقوام و موسیقی محلی از هر استان نیز هر روز به اجرای برنامه می پردازند و برخلاف سال‌های گذشته، برنامه ساعتی مشخصی ندارند و با مراجعه به غرفه هر استان و یا در محوطه باز نمایشگاه می توان اجرای آن‌ها را به تماشا نشست.

در جریان نمایشگاه، کارگاه های آموزشی هم برگزار می شود که معمولا شرکت در آن ها رایگان است که «نگاهی نو به گردشگری دینی»، «اقامتگاه های بومگردی؛ بایدها و نبایدها»، «نشست تخصصی کارشناسان طبیعت گردی استانها» و «گردشگری نجوم» روز جمعه در سالن ۳۸ اصلی برگزار می شود و سالن ۳۸ ب هم محل برپایی کارگاه های اصول گردشگری جامعه بنیاد و توانمندسازی جوامع محلی با تکیه بر دانش بومی و برند آفرینی دیجیتال در گردشگری است.

روز شنبه هم کارگاه‌های صنایع و کسب و کارهای خلاق در حوزه گردشگری و نقش رانندگان و ناوگان حمل و نقل در تورهای گردشگری در همین سالن برپا خواهد شد و در سالن ۳۸ اصلی هم دو کارگاه آشنایی با مبانی پرنده نگری و کارآفرینی و اشتغالزایی در گردشگری با رویکرد آینده پژوهی برگزار می‌شود.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین‌المللی برپا شده و تا روز شنبه (۲۶ بهمن ماه) فعال است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی جاذبه های کرمان در نمایشگاه گردشگری

آغاز سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *