باخرز؛ شهری با ۴۰ اثر ثبت ملی

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باخرز گفت: در شهرستان باخرز تقریبا ۴۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده است که از این میراث تا به امروز هیچکدام ثبت یونسکو نشده‌اند.

blank

‌علی ناطقی در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا-‌ درباره آثار تاریخی ثبتی این شهرستان اظهار کرد: هیچکدام از آثار تاریخی این شهرستان، تعیین حریم نشده‌اند.

وی ادامه داد: صنایع دستی شهرستان باخرز شامل گلیم، فَرَت، حوله، کاشی هفت سنگ و… است، همچنین از نظر غذایی این شهرستان آش سنتی به نام خَلَوَک، شیربرنج محلی روستای مونج را دارد که نزدیک به دو قرن است هر سال در هفته دوم اردیبهشت مراسم شیربرنج آن برگزار می‌شود اما لازم به ذکر است که مراسم معنوی‌ ثبت شده‌ای، نداریم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باخرز افزود: سال گذشته تقریبا ۲۵ تا ۳۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های گرشگری باخرز دیدن کرده‌اند، ما در این شهرستان ۴۴ منطقه گردشگری را شناسایی کرده‌ایم که دو منطقه از آن در حال ثبت ملی هستند.

ناطقی خاطرنشان کرد: مزار شیخ عبدالله، قلعه اسکندرآباد، شهر تاریخی مارلین و… مناطقی هستند که در این شهرستان جزو مناطق گردشگری به حساب می‌آیند.

وی تصریح کرد: سوغات اصلی شهرستان باخرز، زعفران و خشکبار است که ۵۰ درصد مردم باخرز از این راه امرار معاش می‌کنند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باخرز در این‌باره عنوان کرد: زعفران در این شهرستان به عنوان سوغات معرفی شده است اما متاسفانه کارخانه‌ای برای فرآوری این محصول نداریم. ضمن این که سوغات باخرز توانسته ۱۰ درصد در جذب گردشگر این شهرستان تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: حوزه میراث فرهنگی شهرستان باخرز، از آن‌جا که زیر مجموعه تایباد بوده، در این حوزه ضعیف عمل شده است، برای مثال هنوز در باخرز موزه مردم شناسی نداریم، خانه‌های قدیمی که بعضی از آن‌ها حتی برج و بارو داشته‌اند، تخریب شده است و نظارتی در این باره صورت نمی‌پذیرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باخرز در این‌باره خاطر نشان کرد: اداره میراث شهرستان باخرز، اکنون در یک پایگاه اطلاع رسانی مستقر است و از لحاظ نیرو تنها یک نفر به عنوان مدیر که خود بنده باشم، مشغول به کار هستم و نیاز جدی به نیروی انسانی داریم.

ناطقی ضمن بیان این که از لحاظ گردشگری، باخرز نسبت به شهرستان‌های همجوار بسیار غنی است و بیشترین مناطق گردشگری بکر را دارد، افزود: ما زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم و از آن‌ها در خواست همیاری داریم و نیز از شورای شهر، شهرداری و… درخواست داریم که ما را همراهی کنند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باخرز ادامه داد: در فرمانداری امسال نزدیک به ۶۰۰ میلیون برای زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان باخرز در کمیته برنامه‌ریزی اعتبار گرفتیم که در حال حاضر چند سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم و به زودی در قسمت گردشگری باخرز شروع به کار خواهند کرد.

ناطقی در خصوص اولویت‌های موجود در این شهرستان، تصریح کرد: ما درخواست داریم که درباره شهرستان باخرز پژوهش و مستندسازی صورت گیرد و نیز یک طرح ویژه در نظر بگیرند که از حضور باستان‌شناسان استفاده شود.

وی درباره تعیین حریم آثار تاریخی این شهرستان گفت: متاسفانه هیچکدام از آثار تاریخی موجود در شهرستان باخرز تعیین حریم نشده‌اند، برای مثال حد و حدود شهر مارلین مشخص نیست و از همین روی دیوار به دیوار بنا، خانه درست کرده‌اند، درحالی که حریم آثار تاریخی کل کشور مشخص است.

منبع خبر:ایسنا

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *