باغملک خوزستان

باغملک زیباست؛ زیباتر ببینیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان، باغملک، این شهرستان محصور میان باغات و مزارع سرسبز دارای سه بخش، چهار شهر و هشت دهستان است که هربخش آن خوشه‎ای از جاذبه‎های گردشگری از نوع خاص دارد؛ جاذبه‎هایی که با اندک توجه و همگرایی در برنامه‎های توسعه و مدیریت، توان تبدیل شدن به محور گردشگری در سطح ملی و فراملی را دارا هستند.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که جمعیت شهرستان باغملک حدود ۱۰۵هزارنفر و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۱۷ متر است اظهار داشت: کوهستان، مزارع سرسبز و حیات جانوری و گیاهی تشابهاتی هستند که در سه بخش شهرستان وجود دارند.

blank

پیمان نبهانی ادامه داد: باغ‎ملک منطقه‎ای است که از کوه‌های بادرنگان در شمال و کوه‌های زرین و دیوانه در جنوب تشکیل شده‌ است؛ این در حالی است که مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه را نیز بلوط و افرا تشکیل می‎دهد و این منطقه مهمترین محل رویش گیاهان دارویی و صنعتی همچون گل‎گاوزبان، خاکشیر، گون و کتیرا محسوب می‎شود.

او افزود: حیات جانوری غالب در منطقه، روباه، شغال، گرگ، بزکوهی، قوچ، میش، گراز، خرگوش، کبک، قرقاول است که به دلیل وفور، بعضی از این جانوران منطقه‎ای شکار نیز می‎شوند.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به بخش صیدون باغملک نیز تصریح کرد: این بخش با وجود امام‎زاده سیدبهزاد و امام‎زاده عبدالله و روستاهای زیبایی همچون سرآسیاب، طلاور و رودزیر، ظرفیتی بی‎نظیر برای رونق گردشگری سیاحتی و زیارتی برای مردم استان و خارج از استان است؛ افزون بر این، ترمیم روستاها در مسیر امام‎زاده‎ها و تبدیل آن‎ها به اقامت‎گاه‎های بوم‎گردی موضوعی است که به افزایش فعالیت گردشگری در منطقه کمک شایانی می‎کند. همچنین در بخش صیدون درخت بادام فراوان و خداداد برسینه کوه میروید و محل ارتزاق مردم و نشانه ای از بخشندگی بشروحجر در این خطه از استان است.

blank

وی در ادامه اضافه کرد: بخش میداوود نیز با مزارع سرسبز و برنج معروفش شناخته می‎شود و نمی‎توان از خرید این برنج در هنگام سفر به منطقه به سادگی گذشت.

نبهانی همچنین به بخش مرکزی باغملک نیز اشاره کرد و گفت: این بخش، دارای جاذبه‎هایی است که در هر زمان از سال همواره گردشگرانی از شهرهای دور و نزدیک و حتی از کشورهای همسایه برای دیدن آن‌ها به منطقه سفر می‎کنند؛ روستاهای فوق‎العاده زیبا که از ابوالعباس شروع و به رباط و بارگاه حضرت سلیمان ختم می‎شوند و یا مسیری که از قلعه‎تل شروع شده و با گذر از جنگل و سایت گردشگری بلوط و روستای تاریخی تمبی به روستای زیبای مال‎آقا ختم می‎شود.

او افزود: همچنین رودخانه جاری که از بین درختان متراکم روستاها می‎گذرد، جاذبه‎ای بی‎بدیل است که فقط در روستاهایی از جمله رباط می‎توان آن را دید و لذت برد؛ این در حالی است که خانه‎های بوم‎گردی در مجاورت بارگاه حضرت سلیمان و نزدیکی به جنگل و نیز همکاری مردم روستا در تأمین امنیت و فضای اقامت مثال زدنی است.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در پایان رباط و مال‎آقا را پیشنهادی دائمی در بسته‎های سفر گردشگران ورودی به خوزستان معرفی کرد و از عموم مسافران و گردشگرن خواست تا این منطقه را  حتما تجربه و به دیگران هم پیشنهاد کنند.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *