باغ‌گردی در کندلوس

خانه‌های قدیمی با نمایی از چوب، سقف‌های چوبی، پنجره‌های کوچک زیبا، دیوارهای کاهگلی و کوچه‌های سنگ‌فرش شده، چشمه‌های آب معدنی و نهرهای جاری روستای کندلوس را از سایر آبادی‌ها متمایز می‌کند. روستای زیبای کندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه سرسبز و خرم رشته‌کوه‌های البرز در منطقه کجور نوشهر واقع شده است. اگر اهل سفر باشید و به روستاهای مختلف ایران سری زده باشید، اولین خصوصیتی که توجه‌تان را جلب خود می‌کند، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی در این روستاست. در همه‌جای روستا سطل‌های زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش می‌کنند.

کار و پیشه اهالی کندلوس از زمان‌های قدیم تهیه و تولید چوب و زغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به دلیل قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده‌اند. از صنایع‌دستی این دهکده می‌توان به بافتن جاجیم، جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی اشاره کرد. علاوه بر نی که متداول‌ترین آلت موسیقی کندلوس است، دهل و سرنا نیز از سابقه و شهرت بسزایی در منطقه برخوردار است.

از جمله فعالیت‌هایی که به کندلوس در کنار زیبایی‌های طبیعی جلوه‌ای خاص بخشیده و موجب شده است که این دهکده از شهرت بسزایی برخوردار شود، برپایی دو موزه مردم‌شناسی و موزه گیاهان دارویی در این آبادی است.

موزه گیاهان دارویی مجتمع کشاورزی کندلوس در سال ۱۳۶۵ با هدف‌ کشت، پرورش، تولید و بسته‌بندی گیاهان اصلی دارویی و معطر و همچنین تولید اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی تأسیس و برای اولین‌بار در ایران باغ بوتانیک در زمینی به مساحت ده هکتار بر پا شد که با کاشتی بالغ بر ۲۵۰ گونه گیاه ژنتیک ارزشمند در ایران به تولید و عرضه محصولات گوناگون در زمینه‌های مختلف اقدام و محصولات خود را به اکثر کشورهای جهان صادر می‌کند.

اما در موزه مردم‌شناسی کندلوس اشیا در بخش‌های مختلف طبقه‌بندی شده است. این اشیا شامل بافته‌ها، پوشاک و زینت‌آلات روستایی، مجسمه‌ها، نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای، ظروف و ابزارآلات فلزی و چوبی و اشیا و ظروف سفالی، چینی‌آلات، وسایل روستایی از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجاریه است. اسناد و کتب خطی، نسخ خطی، کلام‌الله مجید، دیوان اشعار و عقدنامه‌ها و فرامین نیز بخشی از این گنجینه به‌شمار می‌رود. در هر گوشه این فرهنگسرا، آثاری قرار دارد که با شناسنامه و اطلاعات دقیق، به‌صورت زیبایی در کنار هم چیده شده‌اند و راوی فرهنگ اقوام ساکن مازندران هستند. در یک‌کلام، فرهنگسرای کندلوس، نمایشگاهی مملو از زیبایی‌ها و تاریخ مردم منطقه مازندران است.

برای رسیدن به کندلوس، جاده کرج- چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس طی کنید، پنج کیلومتر بعد از مرزن‌آباد و از دوراهی «دوآب» که به سمت کجور حرکت کنید، تابلوی «روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر» بهترین راهنما خواهد بود. پس از عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور که به طرف شرق کشیده شده، با طی مسافت حدود ۱۸ کیلومتر جاده آسفالته به یک دو راهی برمی‌خورید. از این دو راهی جاده آسفالته دیگری از مسیر اصلی کجور به طرف جنوب جدا شده که تا کندلوس حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. جاده منتهی به کندلوس نیز از نقاط زیبایی عبور می‌کند.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *