امام زاده قاسم

بنای امام زاده قاسم خلیل‌آباد نیاز به مرمت فوری دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل‌آباد گفت: قسمت‌هایی از بنای امام زاده قاسم روستای ارغا شهرستان خلیل‌آباد نیاز به مرمت فوری و اضطراری دارد.

محمد جواد بلبلی  عنوان کرد: با توجه آغاز فصل بارندگی، بازرسی از بناهای تاریخی به صورت مستمر انجام می‌شود تا چنان چه بنایی نیاز به بازپیرایی و مرمت داشته باشد، مرمت شود.

بلبلی اظهار کرد: در بررسی‌های انجام شده بناهای تاریخی شهرستان فعلا مشکل خاصی ندارند فقط قسمت‌هایی از بنای امام زاده قاسم ارغا نیاز به مرمت فوری دارد.

وی عنوان کرد: چندین سال پیش قسمت‌هایی از این بنا مرمت شد اما چون این مرمت خیلی اصولی نبود نیاز به مرمت مجدد داشت که سال گذشته قسمت‌هایی از بنا که آسیب خیلی شدید دیده بود و نیاز به مرمت اضطراری داشت با کمک اداره اوقاف، هیئت امنا و اداره میراث فرهنگی مرمت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل‌آباد ادامه داد: قسمتی از داخل گنبد امام‌زاده قاسم هم در حال حاضر نیاز به مرمت فوری دارد اما این مرمت نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد تا بنا به گونه‌ای مرمت شود که برای آن مشکلی پیش نیاید که این مورد در دست اقدام و پیگیری است و تا یک ماه دیگر با کمک هیئت امنا مرمت خواهد شد.

وی مطرح کرد: یکی از بناهای تاریخی و مهم شهرستان خلیل‌آباد یخدان است که در مرکز شهر واقع شده و به نوعی می‌توان گفت یخدان نماد شهرستان خلیل‌آباد است.

بلبلی یادآور شد: بنای اصلی یخدان از محل اعتبارات سال گذشته مرمت و بازپیرایی شد و تصمیم گرفتیم با کمک شهرداری نسبت به محوطه‌سازی و مرمت دیوار یخدان هم اقدام کنیم.

وی مهمترین مشکل در زمینه مرمت آثار تاریخی را کمبود اعتبارات، عنوان کرد و افزود: بناهای تاریخی با توجه به قدمتی که دارند نیازمند توجه و نگهداری مستمر هستند اما اعتبارات تخصیص‌ یافته و به خصوص اعتبارات اضطراری کم است و در بیشتر مواقع جوابگو نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خلیل‌آباد گفت: با توجه به کمبود اعتبارات بیشتر هزینه‌های مرمت آثار تاریخی از طریق کمک‌های مردمی و انجمن‌های میراث فرهنگی تأمین می‌شود و مردم شهرستان خلیل‌آباد همواره در این زمینه مشارکت خوبی داشته‌اند.

گفتنی است تا کنون ۱۱ اثر تاریخی از شهرستان خلیل‌آباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بیش از ۱۵۰ اثر دارای ارزش تاریخی نیز شناسایی شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *