رصد-آسمان-کویر

بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان

بهترین مناطق کویری ایران برای رصد آسمان؛ به دلیل آلودگی هوا و انعکاس نورهای مزاحم، ستاره ها و شگفتی های اسمان در همه جای کشور قابل مشاهده و رصد نیستند. به همین دلیل برای رو نمایی از شکوه و عظمت آسمان باید راهی مناطقی شد که فاقد آلودگی هوا و دارای اسمان صاف باشند. دیدن ستارگان و تاریکی شب و اجرام اسمانی زمان خاصی را به خود اختصاص داده هر نوری چه طبیعی(ماه) و چه مصنوعی می تواند تاریکی اسمان را متاثر از خود کند، به طور مثال :شما در زمانی که ماه کامل است نمیتوتنید ستارگان را ببینید به دلیل روشنی که آسمان از سخاوت ماه دریافت کرده ،به همین دلیل توصیه میشود برای دیدن و رصد ستارگان و اجرام اسمانی و خفتگی شب در شروع ماه (قمری) به رصد انها بپردازید. نقاط رصد معمولا خارج از شهرها ودر حومه (به دلیل آلودگی کمتر)صورت می پذیرد.مانند کویر ها که دارای آب و هوای خشک هستند.

کویر سه قلعه

کویر سه قلعه واقع در خراسان جنوبی و واقع شده در ۲۵ کیلومتری شهرستان سرایان ،معروف به پر ستاره ترین اسمان کویر است که شب های آن از نظر تاریکی عنوان پنجمین آسمان تاریک این کره ی خاکی را از آن خود کرده اند.

کویر مصر– کویر ورزنه-کویر کاراکال-کویر اردکان-کویر صحرایی طبس-کویر متین آباد-کویر شهداد-این ها همان کویر های هستند که زیبایی را که آسمان در تاریکی شب در دل خود نهفته با نمایش ستارگان در شب هنگام نمایان میکنند.

شهر تاریخی پاسارگاد

یکی از اماکنی که با قدمت تاریخی خود رصد را چاشنی دار میکند و البته اولین شهر گردشگری نجومی ایران لقب گرفته است.

از دیگر مکان های تاریخی برای رصد

از دیگر اماکن تاریخی که یادگار به جامانده از نیاکان این مرز و بوم بودند و اکنون می توان به تماشای ستارگان در خفتگی شب پرداخت میتوان به،: تخت جمشید-کاروانسرای قصر بهرام-تخت سلیمان-نقش رستم-رصد خانه ی مراغه-معبد آناهیتا ،نیزاشاره کرد.

قله ی دماوند

ضیافتی که ستارگان در آسمان دارند و چشم هر بیننده ی را به خود محسور میکند برفراز قله ی ۵۰۰۰ متری دماوند با چشم غیر مسلح نمایانگر است.

تالاب گاوخونی، ناحیه ی الموت، سرخ ابیانه از دیگر مناطق رصد هستند که دارای اب و هوای پاک و جوی عاری از هرگونه آلودگی میباشند.

دره ی ستارگان

دره ی ستارگان واقع در جزیره ی قشم که مکانی معروف برای رصد اجرام آسمانی شده است و معروف به ستاره افتاده یا استاره است . بدون شک آب و هوا و جو مناسب و عدم آلودگی این منطقه رصد را برای بینندگان واضح تر کرده است. شما میتوانید روی شن های آفتاب خورده دراز کشیده و پشتتان را گرم کنید به ماسه ها و چشمتان را روشن کنید به تماشای ستارگان و اجرام اسمانی.

صحرای طبس

صحرای طبس معروف به عروس کویر های ایران که زیبا ترین قسمت آن کویر حلوان طبس است. کویر روح مرغوم و کویر نایبن ،به دلیل آب و هوا و شرایط جوی مناسب تر نسبت به دیگر نقاط ، بیشتر مورد توجه گردشگران کویری و استقبال علاقمندان نجوم قرار گرفته اند.

منطقه ی نایبن دارای شهرت تاریکی در این منطقه است که یکی از دلایل آن عدم آلودگی نوری ودر نتیجه نمایان شدن هرچه بیشتر اجرام اسمانی و وضوح انهاست.

امکاناتی چون: حمل و نقل( هوای-جاده ی-ریلی)،وجود مراکز درمانی، اقامتگاه های کویری، کاروانسرا ها و جاذبه های گردشگری دیگر به ورود توریست و گردشگر به منطقه افزوده است.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *