به دنیای قبل از ناصرالدین شاه در «سکوهه» سفر کنید

با سفر به روستای «سکوهه» به بناهای تاریخی و زمان قبل از ناصرالدین شاه سری بزنید و از خطه جنوب کشورمان لذت ببرید.

سفر به جنوب و خطه گرمسیر کشورمان با آن نخل های زیبا و رنگ کرم شهر و روستاهایش جذابیت های خودش را دارد. دیدن خانم‌ها و آقایان با لباس و گویش جنوبی آنچنان بر دل آدم می نشیند که از گرمای برخورد آن‌ها دلتان گرم می شود و فاصله های کیلومتری با شهر خود را از یاد می‌برید و بوی غربت دیگر حس نمی‌شود.

روستای سکوهه

این روستا از توابع بخش شیب‌آب شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان است  و مربوط به دوران محمدرضا خان پردلی یکی از خان‌های بزرگ منطقه سیستان در روزگاران خود محسوب می‌شود. همچنین سکوهه به روستای بزرگ و بسیار قدیمی که به آن  لقب روستایی به وسعت شهر و به قدمت تاریخ را داده اند.

اگر بخواهیم از قدمت قلعه گفته باشیم باید به گذشته بسیار دورتر و قبل از نادرشاه برگردیم. خود سه کوهه همانطوری که گفته شد از قبل وجود داشته و به عنوان یکی از شهر های بزرگ سیستان مطرح بوده است.

سقف ها بصورت گنبدی و به سبک یزدی ساخته می‌شود. به این شکل که کمتر از نیمی از سقف از یک طرف و به همین میزان از طرف دیگر ساخته شده و وقتی پایه های سقف که روی دیوار اتاق قرار می گیرند و زودتر به هم برخورد می‎کنند، به هم می‌رسند به ترتیب از هر طرف چند ردیف چیده می‌شود و کار ادامه می‌یابد تا سقف به پایان برسد. یکی از نکاتی که می توان به معماری این بناها در روستای سکوهه اشاره کرد،‌ بناهای  ۳۰۰ ساله ای است که بر بالای تپه ای نسبتا مرتفع واقع شده و اطراف آن را دشتی هموار فرا گرفته است.

با دیدن این بناها با این ساختار گنبدی شکل که گویا از دل تاریخ بیرون آمده اند مارا به دوران نادرشاه و حتی قبل تر از آن می‌برد. قلعه سام زابل در فاصله ۲۸ کیلومتری جاده زابل به زاهدان واقع شده و به شکل ذوزنقه نامنظم است یکی از جاهای دیدنی به حساب می آید که به دلیل دور افتادن آن مخاطبان زیادی را به سمت و سوی خودش می کشاند تا حس کنجکاوی را بر طرف کند. از طرفی قلعه سام که به قلعه تیمور شهرت یافته، در زمان مغول و صفویه ساخته شده است.

به این ترتیب فرصت خوبی است تا هنوز فصل تابستان نرسیده و گرمای آن فضای شهر را احاطه نکرده است، بار و بندیل سفر را ببندید و به این شهر و قلعه های تاریخی آن سفر کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *