بوشهر

بوشهر، شهری تاریخی با قدمتی چند هزار ساله

ایران با دارا بودن مناظر طبیعی شگرف و آثارتاریخی بسیار از جمله کهن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. با وجود پیشرفت‌های زیاد اما همچنان بعضی شهرهای ما دارای بافت و معماری سنتی می‌باشد. یکی از شهرهای کشورمان که دارای معماری خاص و قدیمی است شهر بوشهر می‌باشد .از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به لنگرگاه و بندر بوشهر با بازاری زیبا ، وجود بالکن‌های چوبی که جلوی پنجره‌ها رو به حیاط ساخته شده‌اند، اشاره کرد . این شهر مثلث شکل و تاریخی با قدمت چندین ساله  اماکن تاریخی وجاذبه های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است.

از جمله دیدنی‌های این شهر می‌توان  ساحل زیبا،شناسیرهای دیدنی ،بازارها ،آب انبار قوام، عمارت قدیمی ملک، گورستان و منطقه باستانی سیراف، موزه مردم شناسی و دریانوردی بوشهر و… را نام برد.

بافت قدیمی شهر نیز از دیگر جاذبه‌های آن محسوب می‌شود به گونه ای که  قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن بعد از دیدن دریا و ساحل زیبا، لحظات به یادماندنی  را برای مسافرانی که بوشهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند ایجاد می‌نماید. معماری این شهر باستانی نیز دارای بافت سنتی و برگرفته از معماری اسپانیا وایتالیا بوده که آثار آن در همه بناهای شهر مشهود است.

بازارها و شناسیرهای زیبا

بوشهر دارای مراکز خرید و بازارهای متنوع می‌باشد که اگر تمایل رفتن به یک بازار محلی  برای خریدن مایحتاج و یا سوغاتی برای عزیزانتان را دارید بهترین انتخاب بازار سنتی بوشهر است. این بازار مربوط به دوره قاجار و دارای معماری منحصر به فردی بوده به گونه ای که در طول روز دارای نور کافی می‌باشد و در فصل بارندگی مانع ورود آب به داخل می‌گردد.

همچنین در بخش سنتی شهر دیوارها،ب نجره ها و طاقچه های خانه ها به گونه ای طراحی شده که از جریان باد بیشترین استفاده را در خنک کردن هوا می کنند و اکثر خانه ها پنج تا هفت نیم در دارند که نقش منفذها را ایفا می نمایند و بیشتر ساختمان‌های آن دارای شناسیر همان بالکن های چوبی کرکره‌ ای جلوی پنجره‌های طبقات بالای خانه ها و مشرف به حیاط می‌باشند که فضای زیبایی را ایجاد می‌کنند.

موزه مردم شناسی

سبک معماری این بنا همچون خانه‌های بوشهر ساده و بیت هلالی است. در این موزه شما می‌توانید با نوع پوشش مردم محلی، سازهای خطه جنوب و لوازم ماهیگیری آشنا شوید. به عقیده بسیاری از کارشناسان موسیقی این خطه، برگرفته از بومیان آفریقایی می‌باشد.

موزه دریانوردی

این بنای تاریخی در دوره قاجار تاسیس گردید و مدتی بعد به مقر سرکنسولگری انگلستان تبدیل شد. در محوطه موزه چهل فروند شناور سطحی، انواع زیرسطحی‌های جنگی دریایی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی و همچنین تجهیزات جنگی ،مخابراتی و دریایی نگه‌داری می‌شود.

راه‌های دسترسی گوناگونی به این شهر وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنم برای لذت بردن از مسیر و دیدن شهر تاریخی بیشاپور تنگه چوگان مسیر شیراز تا بوشهر را به صورت زمینی سفر کنید.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *