بولونیا، شهری با پیشینه‌ای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

سفر پس از دوره‌ای طولانی محدودیت و درگیری با بیماری می‌تواند لذت وصف ناشدنی برای مردم داشته باشد. به همین دلیل انتخاب هوشمندانه مقصد می‌توان لذت سفر را دوچندان کرده و تجربه‌های متفاوت‌تری را برای مسافران که پس از شیوع گسترده کرونا در سراسر جهان قصد سفر کرده‌اند، به همراه داشته باشد.

سفر به بولونیا، شهری در شمال ایتالیا، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای آغاز سفر پس از مدت‌ها محدودیت باشد چرا که در این شهر می‌توان مدرنیته، تاریخ و لذت طعم‌های ایتالیایی را همزمان با هم تجربه کرد.

این شهر که سراسر پوشیده از کانال‌های آبی است، از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده که افراد زیادی را برای سفر به این شهر مشتاق می‌کند. بولونیا هفتمین شهر پرجمعیت ایتالیاست و به عنوان یکی از پرترددترین شهرها نیز که سالانه میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان بوده شناخته می‌شود.

از آنجایی که با مطرح شدن نام کشور ایتالیا آشپزی و غذاهای لذیذ این کشور سریعا به ذهن خطور خواهد کرد، گفته می‌شود که بولونیا پایتخت آشپزی ایتالیاست و افراد با سفر به این کشور و شهر در کنار بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن طعم‌های لذیذی را نیز تجربه خواهند کرد.

گفته می‌شود پیشینیه تاریخی بولونیا به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و سال‌ها تحت فرمانروایی خانواده‌هایی چون ولزنا، فلسینا، سلت‌ها و رومیان بوده است که حضور آن‌ها حال شهر بولونیا را به مکانی منحصر به‌ فرد برای بازدید علاقه‌مندان به تاریخ و معماری تبدیل کرده است.

بولونیا، شهری با پیشینه‌ای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

این شهر در کنار تاریخی بودن به عنوان یکی از شهرهای ثروتمند و صنعتی کشور ایتالیا شهرت دارد که تاثیر بسیاری بر اقتصاد داشته است. گفته می‌شود عمده فعالیت‌های اقتصادی این شهر در حیطه‌ محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات صنعتی، انرژی، خودرو، کفش، پارچه، مواد شیمیایی و چاپ و نشر است.

همانطور که گفته شد این شهر به دلایل زیادی از جمله تاریخ غنی، معماری‌های خیره‌کننده، غذاهای لذیذ، حضور قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و مراکز خرید متعدد بین گردشگران محبوبیت بالایی دارد. همچنین علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند در کنار بازدید از آثار تاریخی قرون وسطی این شهر از حضور در سالن‌های اپرا و تئاتر لذت برده و روز خود را با تجربه‌های هیجان‌انگیز آشپزی ایتالیایی در کافه‌ها و رستوران‌های شهر بولونیا به پایان برسانند.

یکی از اماکن تاریخی که چشم هر بیننده‌ای را خیره خواهد کرد، ساختمان دانشگاه بولونیاست که در سال ۱۰۸۸ میلادی تاسیس شده و قدیمی‌ترین دانشگاه دنیای غرب است. بنای این دانشگاه قدیمی در سال ۱۵۶۲ الی ۱۵۶۳ ساخته شده و در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیلند. این دانشگاه یکی از مراکز بین‌المللی آموزش در اروپاست.

بولونیا، شهری با پیشینه‌ای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

یکی از نکاتی که شنیدن آن در مورد بولونیا خالی از لطف نیست، این است که سازمان یونسکو این شهر را در سال ۲۰۰۶ به عنوان شهر موسیقی به ثبت رساند. دلیل ثبت بولونیا تحت این عنوان این است که موسیقی غنی دارد و موسقی در این شهر یکی از عوامل جنب و جوش و تکامل بولونیا به‌شمار می‌رود و به همین جهت به عنوان اولین شهر موسیقی ایتالیا نیز شناخته می‌شود.

بولونیا به شهر برج‌ها نیز شهرت دارد و افرادی که بازدید از برج‌هایی چون برج پیزا آن‌ها را به وجود می‌آورد، این شهر می‌تواند انتخاب خوبی برایشان باشد. یک جفت برج در بولونیا از معروف‌ترین نمونه‌های باقی مانده از برج‌های ساخته شده در قرن دوازدهم میلادی است که احتمالا از آن برای دیده‌بانی و پناه دادن افراد در زمان حمله دشمن استفاده می‌شده است.

۲ برج گاریسندا و دیلی آزینلی حدود ۴۸ متر ارتفاع دارد که برج گاریسندا همچون برج پیزا کج شده است. البته می‌توان با بالا رفتن از ۴۹۸ پله برج دیلی آزینلی نمای شهر بولونیا را به تماشا نشست و تجربه آن برای افرادی که سختی راه را به دوش کشیده‌اند، بهترین هدیه به آن‌ها خواهد بود.

بولونیا، شهری با پیشینه‌ای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

این شهر همچنین میزبان تعداد زیادی کلیسا است که معروف‌ترین آن‌ها «کلیسای سن پترونیو» است. این کلیسا در اواخر قرن هفت توسط معمار معروف ایتالیایی آنتونیو دی ساخته شده است که بازدید از آن‌ علاقه‌مندان به تاریخ را شگفت‌زده خواهد کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند تجربه‌ای جدید در بازارهای قرون وسطی این شهر داشته باشند چرا که علاوه بر مشاهده تاریخ می‌توانند غذاهای سنتی ایتالیا را نیز تجربه کنند و خاطره‌ای خوش برایشان باقی بماند. بازار «بولنزی» یکی از همین بازارهای قدیمی بولونیا و ایتالیاست که مردم منطقه در آن محصولات سنتی خود را به عنوان سوغاتی شهرشان به فروش می‌رسانند.

بولونیا، شهری با پیشینه‌ای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

یکی دیگر از جاذبه‌های منطقه بولونیا «ایوان سن لوکا» است که از آن به عنوان بزرگ‌ترین ایوان دنیا نیز یاد می‌شود که دارای بیش از ۶۰۰ طاق زیبا و خیره‌کننده است. این کلیسا و طاق‌های آن مسیری در حدود چهار کیلومتر را در بر گرفته‌اند و با قرار گرفتن بر فراز تپه‌ای بلند، مجموعه‌ای زیبا و جذاب را برای گردشگران به وجود آورده‌اند.

بولونیا، شهری با پیشینه‌ای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

بولونیان علاوه بر کلیسا، برج و بازارهای قدیمی میزبان موزه‌ها و گالری‌های هنری بسیاری است. یکی از موزه‌های پرطرفدار این شهر در خانه Palazzo pepoli واقع شده است، این خانه محل اقامت قدیمی یکی از مهم‌ترین خانواده‌های قرون وسطایی بولونیاست. گفته می‌شود که این موزه تقریبا تمام تاریخ بولونیا از استقرار اولین مردم در آن تا دوران قرون وسطی که این شهر در اوج قدرت خود بود را در خود جای داده است.

گالری هنری ملی «پیناکوتِکا ناسیوناله» از آثار هنرمندانی که از قرن سیزدهم تا اوایل قرن نوزدهم در بولونیا و منطقه امیلیا رومانیا زندگی و کار کرده‌‎اند مراقبت کرده و آن‌ها به نمایش گذاشته است. در کلکسیون‌های این گالری، آثاری از هنرمندان برجسته نظیر رافائل، پروجینو، تینتورتو و دیگر هنرمندان عصر رنسانس به چشم می‌خورد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *