خانه‌های-بوم‌گردی-اقامتگاه‌های بوم‌گردی

بوم‌گردی ها موتور محرک اقتصاد روستایی

رئیس جامعه بوم‌گردی ‌های کشور با بیان این که توانمندسازی جوامع روستایی علاوه بر خودکفایی روستاها، رونق اقتصادی کشور را رقم خواهد زد، بر لزوم هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش تاکید با حمایت و کمک مسئولان و قانون‌گذاران تاکید کرد.

«مازیار آل‌داوود»  ضمن بیان این که ساماندهی تعطیلات می‌تواند تاثیر مهمی بر تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری داشته باشد، گفت: افزایش و ساماندهی تعطیلات از راهکارهای موثر در رونق گردشگری است البته اگر اعیاد و مناسبت‌ها و تعطیلات پیش‌رو، ساماندهی شوند نیز می‌توان برای آنها هم برنامه‌ریزی کرد.

وی به تاثیر ساماندهی تعطیلات در احیای صنعت گردشگری کرونا زده اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی به گونه‌ای است که در ابتدا باید روند کند احیای صنعت گردشگری را مورد توجه قرار دهیم و سپس در فرصتی مناسب روند سرعتی برای پیشرفت این صنعت را پیشه کنیم لذا هر فرصت و عامل موثری از نگاه علمی و پژوهشی یا هر نوع اصلاح قانون در این رابطه، نباید مورد غفلت واقع شود.

آل‌داوود در ادامه گردشگری روستایی را یکی از عوامل موثر در رونق صنعت گردشگری اعلام کرد و گفت: در حال برنامه‌ریزی برای حفظ گردشگری روستایی با هدف حفظ تولید و عرضه در روستاها و اشتغال و اقتصاد روستایی هستیم.

وی در رابطه با اهمیت توانمندسازی جوامع روستایی به خصوص در شرایط کرونا، اظهار کرد: توانمندسازی جوامع روستایی علاوه بر خودکفایی روستاها در نهایت منجر به رونق اقتصادی کشور خواهد شد لذا نیازمند هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی است و در این رابطه مسئولان و قانون‌گذاران باید با انجام اقداماتی مانند افزایش و ساماندهی تعطیلات، به رونق این بخش کمک کنند.

رییس جامعه بومگردی‌های کشور توجه به جوانب منفی و معایت افزایش تعطیلات به خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را نیز ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم حداکثر استفاده را با حداقل امکاناتی که در دسترس داریم؛ چه مالی، چه معنوی و چه علمی در این رابطه داشته باشیم.

آل داوود با اشاره به وجود دو هزار واحد بوم‌گردی در کشور، تصریح کرد: تقریباً ۵۰ درصد روستاهای ایران به واسطه بومگردی‌ها توانمند شده و این روند همچنان در کشورمان ادامه دارد.

وی افزود: توسعه روستاها تاکنون به بازگشت جوانان به افزایش تولیدات محلی و حفظ ارزش‌های روستایی و بومی و فرهنگ‌سازی برای ورود به روستاها کمک کرده و این موارد نشان‌دهنده توانمندی روستاهاست.

این مسئول از نقش گردشگری در اشاعه و نمایاندن فرهنگ صلح طلبی ایران، مبارزه با ایران‌هراسی و معرفی ایران واقعی یاد کرد و گفت: سال‌هاست که دشمن درصدد معرفی غیرواقعی ایران به مردم دنیاست و از معرفی ایران واقعی خودداری می‌کند اما گردشگری به هر شکل و شیوه‌ای می‌تواند ایران واقعی را به دنیا نشان دهد کما این که تاکنون نیز بوم‌گردی ‌ها نقش به سزایی در این زمینه داشته‎اند.

وی مهمان نوازی روستاییان را از جمله مهمترین برندهای گردشگری در روستاها دانست و گفت: بارها این مسئله عامل معرفی ایران واقعی به گردشگرانی شده که میزبان مردمان روستا به واسطه گردشگری روستایی بوده‌اند.

آل داوود با بیان این که رونق بوم‌گردی ها با محور فرهنگ‌سازی باید انجام شود، گفت: ماهیت بوم‌گردی‌ها گردشگران را با فرهنگ مردم ایران آشنا می‌کند البته شناخت این مسیر و خودکفایی روستاها به واسطه توسعه اقتصاد روستایی باعث شد در مسیر فرهنگ‌سازی بدون نیاز به بودجه و تسهیلات دولتی قدم برداریم.

وی از الزام توجه به بوم‌گردی ها و حمایت از این حوزه یاد کرد و گفت: اگر در شرایط کنونی اقتصاد، بوم‌گردی ‌ها حمایت و احیا شوند در  راستای تحقق جهش تولید نیز تاثیر زیادی دارد چرا که گردشگری فقط ایجاد یک اقامتگاه و تامین خوراک گردشگر نیست بلکه هزاران شاخه تولیدی و شغلی به گردشگری وابسته است که جوامع متفاوت ساکن در روستاها از پیر و جوان تا بی‌سواد و باسواد را شامل می‎شود و توزیع عادلانه اشتغال را در بر دارد.

رییس جامعه بومگردی کشور در سفر به یزد، در مورد دیگر فواید جوامع محلی گفت: شاید این جوامع عمدتاً مسن، کم سواد یا ناتوان از نظر اقتصادی باشد، ممکن است نتواند اقامتگاهی برای درآمدزایی ایجاد کند اما می‌تواند با توسعه روستاها، محصول تولیدی خود را عرضه کند. ضمن این که در چنین شرایطی مهاجرت جوانان از روستاها نیز کاهش خواهد یافت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چکش حراجِ اقامتگاه‌های بومگردی بلند شد

بومگردی‌ها آماده خروج از قرنطینه‌اند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *