عمارت-باغ-سپهدار

بیشترین آثار باستانی در کدام شهر ایران است

کشور عزیزمان به دلیل قدمت کهن و طویلی که داشته است، دارای اماکن تاریخی و میراث فرهنگی بسیار زیادی می‌باشد؛ اما شاید دوست داشته باشید که بدانید بیشترین آثار باستانی در کدام شهر ایران است ؟

بیشترین آثار باستانی ایران در استان گردشگری قزوین قرار دارد. این استان در عهد صفویه برای مدتی پایتخت بوده است. در آن دوران آثار تاریخی بسیار زیادی در این استان خلق گردیده است که باعث شده تا این استان آمار بیشترین آثار تاریخی ثبت شده را از آن خود نماید.

آثار تاریخی قزوین

قزوین با ۱۳۰۰ اثر تاریخی و میراث فرهنگی و طبیعی در آثار ملی ثبت شده است. این آثار شامل مسجد، امامزاده، بازار، آب انبار، قلعه و … می‌شود. با همه این اوصاف تعداد گردشگرانی که به قزوین رجوع می‌کنند بسیار کمتر از شهرهای دیگر است.

الموت

تا قرن هفتم هجری شمسی با نام رودبار شناخته می‌شده است و پس از حاکمیت خداوند الموت در عهد اسماعیلیه به نام الموت تغییر کرد. این قلعه بین گیلان و قزوین در ارتفاعات بنا شده است.

دریاچه اوان

دریاچه اُوان با مساحت ۷۰ هزار متر مربع در نیمه شمالی الموت قرار گرفته است. این دریاچه زیبا از دیرباز از چشمه های زیرزمینی تغذیه می‌شود.

دروازه درب کوشک

قزوین در قدیم دارای ۹ دروازه اصلی بوده است که یکی از قدیمی ترین های آنها دروازه کوشک است که به کوشک، الموت و رودبار ختم می‌شده است.

برج ناقوس

کلیسای کانتور و کلیسای روس از نام های دیگر این برج هستند. این برج در دوره قاجاریه بنا گردیده و در آن اصول اعتقادی ارتدوکس رواج دارد.

عمارت باغ سپهدار

باغ سپهدار کوشکی در عهد قاجار ساخته شده است. روس ها و انگلیسی ها در دوران جنگ جهانی اول از این عمارت استفاده نظامی کرده اند.

کاروانسرای حجیب

در عهد صفویه در مکانی به نام هجیب که مسیر قزوین به اصفهان از آن می‌گذشته است، کاروانسرایی به نام حجیب بنا کردند که بعد ها در آن ناحیه روستایی با همین نام شکل گرفت که تاکنون نیز پابرجا مانده است.

چشمه های آبگرم خرقان قزوین

چشمه آبگرم خرقان (ارشیاء) در فاصله ۹۵ کیلومتری قزوین در کنار جاده مواصلاتی قزوین ـ همدان واقع است. در این منطقه، گسلی از شمال شرق به جنوب غرب هست، که این چشمه در قسمت انتهای جنوبی آن قرار دارد. (آب این چشمه از گروه آبهای کلروره سدیک و بیکربناته کلسیک گرم، اسیدی و همراه با سیلیس است.)

غار سفید آب قزوین

این غار در ۴ کیلومتری روستای سفید اب و در دل کوه سفید چشمه واقع است. ارتفاع تقریبی آن از سطح دریا ۲۴۰۰ میباشد، که با مختصات ۴۲ / ۲۰ / ۵۰ درجه طول شرقی و ۴۲ / ۳۴ / ۳۶ درجه عرض شمالی برابر است.

حاجت خانه اکوجان قزوین

در دامنه یکی از کوههای نزدیک روستای آکوجان بنام «بزادشت» از ناحیه رشکین پره، غاری واقع است که حاجت خانه نامیده میگردد. مردم محل شبهای جمعه به این غار می روند و عبادت میکنند. سنگهای بدنه داخل غار تمامی صیقلی شده و بر روی آنها نقوشی کنده کاری شده است. (این غار در فاصله ۷۹ کیلومتری از شهر قزوین در بخش رودبار شهرستان قزوین قرار دارد.)

منبع:تاریخ ما

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *