تاق گرا

“تاق گرا” صاحب ورودی شد

مدیر پایگاه محور تاریخی ساسانی کرمانشاه از احداث فضای ورودی برای بنای تاریخی تاق گرا خبر داد.

امین قهرمانی بااشاره به  ساماندهی ورودی و مسیر دسترسی بنای تاریخی تاق گرا از طرف جاده اصلی دالاهو- سرپل ذهاب اظهار کرد: در زلزله سال ۱۳۹۶ بخش هایی از محوطه و راه دسترسی به تاق گرا دچار آسیب شده بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سنوات گذشته اعتبار قابل توجهی  برای بازسازی مسیر دسترسی، ساماندهی و مرمت این بنای سنگی تاریخی اختصاص پیدا نکرده بود، گفت: با اعتباراتی که چندی پیش از محل اعتبارات زلزله به تاق گرا اختصاص یافت، اقدامات بسیار خوبی را در اطراف بنا آغاز کردیم، بگونه ای که پس از چندین دهه شاهد تحولاتی در آن بودیم.

وی متذکر شد: پاکسازی دیوارها و فضای داخلی تاق، سنگفرش مسیر دسترسی، روشنایی و نورپردازی مسیر دسترسی و …بخشی از اقداماتی بود که انجام دادیم.

قهرمانی افزود: طی روزهای اخیر هم فاز دیگری از ساماندهی این مجموعه را آغاز کرده ایم که در مهمترین اقدام مسیر دشواری که از جاده اصلی به سمت بنا بود و پیچ خطرناکی در لبه پرتگاه داشت را با طراحی اصولی و  اقدامات فنی  اصلاح کردیم و فضایی که  حس دعوت کنندگی را القا می کند به عنوان ورودی اصلی و پارکینگ موقت ایجاد می شود.

وی اعلام کرد: با این کار تاق گرا در فاصله حدود دو کیلومتری صاحب ورودی شده و گردشگران هم بصورت پیاده و هم بصورت سواره با طی کردن مسیری گردشگری از بنا دیدن می کنند.

مدیرپایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه عنوان کرد: این فاز از اجرای طرح را با نصب تابلوی راهنمای اثر برای گردشگران ادامه خواهیم داد و پیش بینی می کنم ظرف یک ماه آینده کار را به اتمام برسانیم.

وی در خاتمه گفت: در اطراف تاق گرا آثار تاریخی مهمی وجود دارد که یکی از آنها بخشی از راه شاهی است که امیدواریم در آینده مورد کاوش قرار گیرد تا بقایای بیشتری از آن هویدا شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جایگاه “تاق گرا” را به آن بازمی‌گردانیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *