سفر

تجـربه‌هاي پير دير سـفر

جان مستر وود، يکي از افرادي است که در وبلاگش توضيح داده فرصت‌هاي دوره جواني خودش را براي سياحت دور دنيا هدر داده است؛ زيرا با چند تن از دوستانش به سفري رفته و با کوله‌باري از مشکلات و ناراحتي و دلخوري و خلاصه هر‌چه به قول خودش فکر کنيد، به خانه بازگشته است، در حالي که در آستانه ميانسالي ناچار از رفتن به سفري برخلاف ميل خودش و اين‌بار با يکي از همکاران چند سال بزرگتر از خودش شده و در اين سفر بوده که متوجه شده مسافرت مي‌تواند بسيار دل‌انگيز و پرخاطره و جالب باشد.

او بار ديگر بر اساس تجربه‌هاي آن سفر بعدي خود به سفري ديگر رفته است و چنان‌که نوشته، تازه متوجه شده است چرا دوران جواني را بيهوده با خاطره آن سفر ناراحت‌کننده هدر داده است، در حالي که مي‌توانسته تمام جواني را در سياحت و ماجراجويي و ديدار از نقاط مختلف دنيا بگذراند.

جان اضافه کرده وبلاگش را به اين سبب راه‌انداخته تا آنچه را در سفرهايش تجربه کرده، هر‌وقت فرصت کند در آن بنويسد، شايد کسي مثل او در جايي از دنيا آنها را بخواند و جواني خود را که توانايي و فرصت بيشتري در اختيار فرد مي‌گذارد، از دست ندهد و راهنمايي باشد براي علاقه‌مند شدن به مسافرت به گونه حساب‌شده.

منتخبي از مطالب و راهنمايي‌هاي او را که يا حاصل تجربيات خودش است و يا از منابع مفيد ديگر بازنشر کرده در اينجا برايتان تنظيم کرده‌ايم که در ادامه ذکر شده است:

تقريبا همه مردم از سراسر گيتي علاقه وافري به سفر دارند اما گاهي بنا به شرايطي خاص اين امکان به‌سادگي براي آنها فراهم نمي‌شود. اين شرايط از وضعيت اقتصادي و ساعات فراغت گرفته تا مشکلات رواديد و ويزا متغير است و به همين دليل مي‌تواند سنگ‌بناي اوليه تصميم به گشت‌وگذار را در همان ابتدا سست کند و افراد را از فکر سياحت خارج کند؛ با اين حال راه‌هايي هست که مي‌تواند به چنين اشخاصي کمک کند بر حسب مشکلاتشان آگاهي‌هايي به‌دست آورند که احتمال زيادي دارد به تجديد‌نظر آنها براي انصراف از مسافرت ختم شود.

 پيش از سفر برنامه‌ريزي کنيد

اگر جزو کساني هستيد که خاطره خوبي از سفرهاي قبلي نداريد و به همين دليل از خير مسافرت درمي‌گذريد، شايد يکي از دلايل آن، اين باشد که سفر قبلي را با برنامه‌ريزي هدايت نکرده‌ايد و بر اين اساس خاطره رغبت‌برانگيزي در شما شکل نگرفته است. برنامه‌ريزي براي سفر همچون طرحي است که يک مهندس ساختمان پيش از ساخت‌وساز آن در فکرش مي‌پروراند و ماحصل آن را روي کاغذ اجرا مي‌کند تا حين ساخت ساختمان کمتر دچار مشکل و دوباره‌کاري شود. اگر شما هم قبل از مسافرت برنامه‌ريزي کنيد، احتمالا اوضاع‌تان در حين مسافرت به سمت‌وسوي خوب و دلپذيري دگرگون خواهد شد.

 بودجه سفر و اولويت‌ها را تعيين کنيد

تعيين اهداف، مبلغي که مي‌خواهيد براي سفرتان خرج کنيد، زمان سفر و زمان‌بندي‌هاي حين سفر و مانند اينها مي‌تواند شما را از مخارج اضافه، اتلاف‌وقت و عقب‌ماندن از امور يا نديده گذاشتن مناطق و جاهايي که دوست داشتيد بازديدي از آنها داشته باشيد اما فرصت آن را نيافتيد، بازمي‌دارد. از آنجا که وضعيت مالي خود و هزينه‌اي که قرار است پاي سفرتان بگذاريد مشخص مي‌شود، طبعا نمي‌توانيد به هزينه‌هاي پيش‌بيني ‌نشده‌اي خارج از آن مبلغي که براي همين منظور کنار گذاشته‌ايد پاسخ مثبت دهيد، بنابراين حدود اين هزينه‌ها مشخص است و مي‌توانيد به هر هزينه ديگري نه بگوييد. اين کار همچنين تکليفتان را با ديگر افراد احيانا همسفر از همان ابتدا مشخص مي‌کند و آنها هستند که بايد تصميم بگيرند با شرايط مالي و زماني شما مي‌توانند همراهتان شوند يا خير. خودتان هم تکليفتان معلوم مي‌شود که آيا فرضا مي‌توانيد در فلان رستوران مجلل غذا بخوريد يا بايد به تناول ساندويچي سرد به صورت سرپايي رضايت دهيد تا مخارجتان افزون از سرمايه درون کيف يا کارت اعتباري‌تان نشود.

 پيش از هر سفر در اينترنت جست‌وجو کنيد

اين روزها اينترنت به نظر من اولين‌جايي است که هر‌کسي بايد براي پيدا کردن سوالاتش به آن سر بزند. يک جست‌وجوي ساده در سايت‌هاي عمومي جست‌وجو مثل گوگل يا ياهو و حتي اگر نياز است در سايت‌هاي خاص مورد‌نياز (در اين‌مورد، سايت‌هاي گردشگري و سفر) مي‌تواند شما را به دنيايي از اطلاعات درست و نادرست رهنمون کند که کافي است هر‌بار موضوعي را که در آن شک داريد با جزئيات بيشتري مورد کاوش و جست‌وجو قرار دهيد تا به آگاهي‌هاي مناسبي در زمينه مورد‌نظرتان دست‌ يابيد. اگر مي‌خواهيد به سفري خارجي برويد، نام مقصد و کلمات سفر يا گردشگري يا جاهاي ديدني يا قوانين مسافرت و اين قبيل موارد را در کادر جست‌وجو وارد کنيد. اگر مي‌خواهيد وسيله‌اي مناسب براي سفرتان بخريد، نام و نوع و مدل آن را وارد کنيد و در مراحل بعدي کلمات مزايا يا معايب و مانند اينها را به کلمات جست‌وجويتان بيفزاييد. خلاصه نه‌تنها پيش از سفر، حتي در حين سفر هم اينترنت را براي کسب اطلاعات درباره آنچه شما را سردرگم مي‌کند از دست ندهيد تا در مسافرت و گشت‌وگذارتان دچار مشکلات دوره جواني من نشويد.

 هميشه شهرت نشانه مرغوبيت نيست

از وسايل يک پيک‌نيک ساده در اطراف شهر تا لوازم يک کوهنوردي يا صحراگردي ماجراجويانه در مناطق دورافتاده‌تر از شهرتان و نيز از خدمات يک شرکت مسافرتي هوايي يا زميني تا هتل و رستوراني در فلان نقطه از جهان، هيچ‌گاه به اسم و شهرت اعتماد نکنيد؛ از اين جهت که گاهي سازندگان يا خدمات‌دهندگان يا شرکت‌هايي هم هستند که لوازم و امکانات بهتري مي‌توانند با قيمت ارزان‌تر به شما ارائه دهند و ضمنا وقتي مارکي شهرت زياد پيدا مي‌کند، مشابه‌‌هاي تقلبي آن نيز به بازار سرازير مي‌شود. توصيه من اين است که هنگام خريد حسابي چشمهاي‌تان را باز‌کنيد و جنسي که واقعا نياز داريد و بادوام است بخريد، نه اينکه بر حسب مارک به آن اعتماد کنيد و درست در جايي که نياز داريد با مشکل روبه‌رو شويد. اين حواس‌جمعي را حتي براي رزرو يک اتاق هم بايد داشته باشيد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *