طبیعت قزوین

تجلی هنر الهی در طبیعت زیبای قزوین

بسیاری از گردشگران قزوین را به‌عنوان پایتخت صفوی به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند ولی در این میان دیدن طبیعت و زیبایی‌های آن خالی از لطف نیست.

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با بیدار شدن طبیعت در فصل بهار دشت‌های قزوین و دامنه کوه‌های استوار این دیار مانند پارچه‌ای نقاشی شده هستند که در آن از تمامی رنگ‌ها استفاده شده؛ گل‌هایی که بر روی دامن سبزه افشان شده و درختانی که با شکوفا شدن گویا گل‌هایی بر سر دارند.

از رودخانه‌ها و دریاچه‌های قزوین هم نمی‌توان گذشت، آن‌هایی که با صدای خود گوش‌ها را به نجوا با طبیعت و آرامش دعوت می‌کنند؛ در ایام نوروز دیدن این طبیعت خالی از لطف نیست و بار سفر را برای سپری کردن چند ساعت از ایام نوروز در قزوین ببندید.

منطقه حفاظت‌شده باشگل
اگر بخواهید به منطقه باشگل سری بزنید این منطقه با وسعت ۲۷ هکتار در هشت کیلومتری شمال غرب شهرستان تاکستان قرار دارد و تحت مدیریت حفاظت‌شده زیست‌محیطی است و گونه‌های جانوری فراوانی در آن به زندگی و زادآوری می‌پردازند.

مهم‌ترین کوه‌ها و ارتفاعات این منطقه «آق داغ»، کوه «سفید»، کوه «قزقلعه»، کوه «چهل قز»، «قازان داغ» و کوه «قره داش» است؛ از مهم‌ترین مناطق دشتی آن نیز می‌توان به دشت «قره باغ»، «سیچانلو»، «حسین آباد» و «قاسم آباد» اشاره کرد.
غارهای عباس‌آباد

blank
وقتی تاکستان را به سمت همدان در پیش بگیرید در شمال شرق شهر آبگرم و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد، دو دهانه غار عباس آباد را مشاهده خواهید کرد که با دارا بودن افزون بر ۱۸۰ متر طول و یک تالار بزرگ، به پرتگاه‌ها، چاه‌ها و دهلیزهای متعددی منتهی می‌شوند؛ این دو غار درگذشته‌های دور انسان‌زی بوده و پناهگاهی امن در حوادث برای پیشینیان به شمار می‌آمده‌اند.

غار قلعه کرد
غار قلعه کرد نیز در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم قرار دارد؛ پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه ۱۵ متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار مترمربع رخ می‌نماید که دارای چکیده‌ها و چکنده‌های فوق‌العاده زیبا و مسحورکننده است.

رطوبت بالا، نقاشی‌های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سال‌های دیرین دارد و حوضچه‌های آب، ویژگی‌های غار قلعه کرد را افزایش داده است. قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می‌شود.
منطقه نمونه گردشگری یله گنبد

blank
روستای یله‌گنبد در دهستان ایلات قاقازان غربی از بخش کوهین شهرستان قزوین با موقعیت جغرافیایی ۴۹ درجه و ۴۲ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شمالی در فاصله ۱۰ کیلومتری از جاده ترانزیتی «قزوین – رشت» واقع‌شده است.

این روستا از شمال به دره آسیاب خرابه، از شرق به کوه پشت یله گنبد، از غرب به کوه قشم بلاغی و از جنوب غربی به ارتفاعات قطار قوزلوخ و در ارتفاع ۲۰۰۰ – ۱۶۰۰ متری واقع‌شده است.

یله گنبد، یکی از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «کوهین» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در ۱۵ کیلومتری شمال این ده قرار دارد و راه دسترسی به آن سخت و کوهستانی است. این چشمه در کف دره‌ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می‌کند و به رودخانه شاهرود می‌ریزد، از دل زمین بیرون می‌آید.

آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب‌های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گازکربنیک و گرمای آن، تسکین‌دهنده و ضد درد است. ظاهراً این آب درمان بیماری‌های عصبی، مفصلی و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفرا و بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای و نیز بیماری تغذیه‌ای مؤثر است و سالیان زیادی است که مردم بومی از خواص این آب گرم برای درمان بیماری‌های مختلف چون بیماری‌های مفصلی و پوستی استفاده می‌کنند.

آب گرم یله‌گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی‌بهره است و با توجه به این مسئله، با اجرای طرح مطالعاتی بر روی این روستا و آب گرم معروف آن، شرایط را برای ورود گردشگران به‌ویژه گردشگران درمانی به این روستا مهیا ساخت.

منطقه نمونه گردشگری حاجی‌آباد فطر

روستای فطر و روستای حاجی‌آباد واقع در دهستان ایلات قاقازان شرقی و در بخش کوهین قرار دارد؛ این روستا از شمال به ارتفاعات جرینگ چال از شرق به کوه خرلو و از جنوب به ارتفاعات کتله خور و از سمت غرب به کوه کاکوا در ارتفاعات ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است.

روستای حاجی‌آباد نیز از شمال با ارتفاعات زنگه گل به و دارنگول از شرق به ارتفاعات کاکول و غرب به کوه قزلر قلعه سی و از سمت جنوب به دره قنبر دره و در ارتفاعات ۱۶۰۰ – ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است.
غار یخی انگول
جاده قدیم «قزوین-رشت» را که بروید وارد روستای آقا بابا که بشوید باید جاده آسفالته را ادامه دهید، بعد از روستای کیخونان و مرتضی آباد، به دوراهی می‌رسید؛ سمت چپ به روستای نارنده و دست راست به روستای حاجی‌آباد و سپس به روستای دینک می‌رسید.

در سه کیلومتری روستای دینک غار یخی انگول قرار دارد که دسترسی به غار تا حدودی مشکل و ورود به آن به خاطر شیب تند و طبقات مختلف بسیار سخت است؛ وجود یخ‌های فراوان در دیواره‌ها و کف غار موجب سرمای شدید هوای درون آن شده و از ویژگی‌های ممتاز غار به شمار می‌رود.

به لحاظ زمین‌شناسی غار انگول در اثر لغزش سنگ‌های دولومیتی بخش غربی قله کوه انگول به وجود آمده و از دسته غارهای انحلالی نیست. سن این غار بعد از تریاس مربوط به دوران دوم زمین‌شناسی بوده و تحت تأثیر فعالیت و حرکات تکنونیکی منظم ایجادشده است.
منطقه نمونه گردشگری طارم سفلی

blank
منطقه کوهستانی طارم سفلی با وسعت تقریبی ۱۶۶ هزار و ۷۹۶ هکتار و موقعیت جغرافیایی تا عرض شمالی و تا طول شرقی در شمال غرب قزوین و بخش طارم سفلی واقع در دامنه‌های البرز جنوبی قرارگرفته است. این منطقه هم‌مرز با استان‌های گیلان و زنجان به مرکزیت شهر سیردان در حدود ۱۳۰ کیلومتری قزوین واقع‌شده است و دارای ۴ دهستان خندان، نیارک، چوقور، و کوهگیر است و مجموعاً ۱۱۰ روستا را در خود جای داده است.

در این منطقه تنها جنگل‌های طبیعی استان قزوین در روستاهای حسن‌آباد و حسین آباد قرار دارد.

منطقه نمونه گردشگری سمیران

blank
قلعه سمیرانات در بخش طارم سفلی و در منطقه شمیرانات در ۲۵ کیلومتری سد منجیل در جاده گیلوان قرارگرفته است؛ این قلعه در کنار دریاچه سپیدرود بر بالای تپه‌ای مرتفع و سنگی که رود قزل‌اوزن از جنوب آن می‌گذرد، قرار دارد و به همین دلیل بیشتر استحکامات این قلعه در سمت شمالی آن ساخته‌شده است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری سمیران در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی و چشم‌انداز زیبای سد سفیدرود و رودخانه قزل‌اوزن در یک پهنه مسطح پیشنهاد شده است.

منطقه نمونه گردشگری زیاران

blank
روستای زیاران در دهستان زیاران از بخش مرکزی شهرستان آبیک و در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق قزوین واقع‌شده است.

این روستا از شمال به کوه سیالان زیاران، از شرق به کوه قزل‌دره و سیالان، از غرب به کوه سفیدکوه و از جنوب به ارتفاعات زغال‌سنگ، زرد و کوه وای‌مین و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری واقع‌شده است.

منطقه نمونه گردشگری باراجین

blank
پارک ۱۴۰۰ هکتاری باراجین در فاصله ۵ کیلومتری از جاده ترانزیتی «قزوین – رشت» واقع‌شده است؛ سایت جنگلی باراجین از شمال به ارتفاعات پس گوش و میل، از شرق به روستای شقفی آباد، از غرب به روستای اسماعیل آباد و از جنوب به شهر قزوین و در ارتفاع ۱۸۰۰ – ۱۴۰۰ متری واقع‌شده است.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *