مینودر

تلألؤ نگین سبز «مینودر» در بهار طبیعت

قزوین با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بکر در فصل بهار لباسی از سبزه و گل بر تن می‌کند و آدمی را به تفکر و تأمل در خلقت پروردگار وامی‌دارد؛ از این جهت سفر به نقاط مختلف استان قزوین در فصل بهار خالی از لطف نیست.

به گزارش ایسنا، قزوین این پهنه مینودری که با داشتن طبیعتی بکر و زیبا در فصل بهار با رستن گیاهان مختلف رنگ و بویی شگفت به خود می‌گیرد انسان را به یاد خداوند و تفکر به خلقت وامی‌دارد.

گویی دشت‌های سرسبز قطعه‌ای بهشت است و کوه‌های سر به فلک کشیده در الموت و طارم دست نیاز به‌سوی خداوند دراز کرده‌اند؛ دریاچه‌هایی که با رنگ آبی و زلال خود صافی و سادگی مردم را نشان می‌دهند.
دریاچه اُوان
دریاچه زیبای اوان که در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد همچون نگینی زمرّدین می‌درخشد و با چشم‌انداز مسحورکننده‌اش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در چهارفصل سال به خود جذب می‌کند.

این دریاچه که بیش از ۷۰ هزار مترمربع مساحت دارد از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها از آب چشمه‌های موجود در کف دریاچه تغذیه می‌شود و به شکل حفره‌ای است که عمیق‌ترین بخش آن به عمق ۵٫۷ متر در جنوب شرقی واقع‌شده است.

غیر از گونه‌های درختی دست کاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان، گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی بن در آب phararmites australis و گیاهان غوطه‌ور خوشاب potamageton crispus و چنگال آبی ceratophylum demersum اشاره کرد.

حیات‌وحش این حوزه آبخیز شامل کل و بز که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند؛ پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه‌گوش (گربه وحشی) انواع عقاب‌ها، دال، دلیجه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ می‌شود که باید انواع ماهی ازجمله قزل‌آلای رنگین، کپور و اردک‌ماهی را هم به آن افزود.
غار سفیدآب

در ۴ کیلومتری روستای سفیدآب از منطقه الموت قزوین غار سفیدآب قرار دارد؛ ارتفاع تقریبی آن از سطح دریا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا است.

این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلیزهای عمودی فراوان که فرود بعضی چاه رودهای آن به عمق ۵۰ متر می‌رسد، استلاکتیت و استلاکمیت‌های جوان و بافت گل‌کلمی در سطوح مختلف آن موردتوجه غارنوردان و توریست‌های ماجراجو است. زمین شناسان بر اساس سنگ‌های آهکی رسی مربوط به سازند روته سن غار سفیدآب را بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون سال تخمین زده‌اند.

غار ولی
در شمال استان قزوین در بخش رودبار شهرستان در پنج کیلومتری روستای گشنه‌رود غاری به نام ولی وجود دارد؛ این غار در ارتفاع ۱۶۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد که حدود ۲۵۰ میلیون سال قبل براثر انحلال سنگ‌های آهکی سازند روته تشکیل‌شده و متعلق به دوره پرمین و اواخر دوران زمین‌شناسی است.

این غار از نوع مرطوب بوده و دارای یک تالار اصلی و چند تالار فرعی به مساحت حدود ۱۰۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر است که هوایی ساکن و سرد دارد. متأسفانه استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌های بسیار زیبا و حجیم آن به دلیل دسترسی، نسبتاً دستخوش تخریب سودجویان قرارگرفته و چکیده‌ها و چکنده‌های فراوانی توسط غارتگران شکسته و به یغما رفته است. بعضی شواهد از انسان زی بودن این غار درگذشته‌های دور حکایت دارد.
منطقه نمونه گردشگری نینه‌رود
دره نینه‌رود در دهستان رودبار شهرستان از بخش رودبار شهرستان واقع‌شده است، این دره در میان روستاهای هیر و ویار واقع و با رود پرآبی که در آن جاری است یکی از مناطق ییلاقی و زیبای رودبار شهرستان محسوب می‌شود که در ارتفاع بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری در امتداد رودخانه نینه‌رود قرارگرفته است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری نینه رود در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی شدید منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی در یک پهنه مسطح پیشنهاد شده است. محدوده موردنظر دارای ۳۹۹ هزار و ۱۹۵ مترمربع در بین دو روستای هیر و ویار تعیین‌شده است.

منطقه نمونه گردشگری رازمیان
منطقه نمونه گردشگری رازمیان در دهستان رودبار شهرستان از بخش رودبار شهرستان با موقعیت جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۲ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۳۲ دقیقه عرض شمالی واقع‌شده است، شهر رازمیان با موقعیت جغرافیایی ۳۶ درجه واقع‌شده است. شهر رازمیان از شمال به کوه کی زبر، از شرق به سیاه‌کوه و دره قاسم‌آباد، از جنوب غرب به کوه زینکوه و از سمت جنوب با دره فلار در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ متری واقع‌شده است.
منطقه نمونه گردشگری گرمارود
روستای گرمارود در دهستان الموت پائین از بخش الموت شرقی شهرستان قزوین، و در استان قزوین قرار دارد.

روستای گرمارود در مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی و با ارتفاع ۱۸۳۰ متر از سطح دریا واقع‌شده است.

روستای گرمارود از جنوب شرقی به روستاهای نرمیلاث و رینه رود، از سمت شرق به روستای لواتر، از شمال شرقی به روستای پیچ‌بن، از شمال غرب به روستای کلان و از غرب به روستای ورک و زوارک محدودشده است.

منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری گرمارود در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آب‌های سطحی و جوانب محیطی در یک پهنه مسطح پیشنهاد شده است. محدوده موردنظر دارای ۱۹۷۱۴ مترمربع مساحت است.
منطقه نمونه گردشگری گازرخان
blank

روستای گازرخان از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین، با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۶ دقیقه عرض شمالی، در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر معلم کلایه و ۹۰ کیلومتری مرکز شهرستان واقع‌شده است.

این روستا از شمال شرقی به کوه صخره‌ای معروف الموت، از شرق به کوه هودکان، از شمال به شاتان کوه و از غرب به تپه لیز و در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ متری واقع‌شده است.

ایوان سنگی نیاق

در ۷ کیلومتری شمال قزوین روستایی به نام نیاق قرار دارد؛ در غرب این روستا کوه سنگی یکپارچه و کم ارتفاعی وجود دارد که آثار طبیعی و مصنوعی باقی‌مانده بر فراز آن را «ایوان نیاق»، «دیو ایوان» و «طاق محمد حنیفه» نام نهاده‌اند.

در زیر دیواره نسبتاً بلندبالای کوه که به‌سوی شرق کشیده شده و نیم طاقی طبیعی زیبایی از سنگ به ارتفاع تقریبی ۱۰ متر به وجود آورده، سطح سنگی گسترده‌ای است که به روستای نیاق و چشم‌اندازهای مجاور آن احاطه دارد.

در قسمت جنوب غربی این صفحه، حوضی سنگی به طول هشت و عرض ۲٫۵ متر کنده‌شده که با هفت پله از سنگ تراشیده به عمق آبگیر می‌رسد و همواره دارای آب است. بر بالای ایوان قلعه‌ای وجود داشته که آثار قابل‌ملاحظه‌ای از آن باقی نمانده و تنها مخازن ذخیره غله و حبوبات آن‌هم اینک یادآور گذشته پرشکوه قلعه و ایوان نیاق است.

منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک

blank
منطقه نمونه گردشگری کامان واقع در شهرستان قزوین در بخش رودبار با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه هشت دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه ۲۷ دقیقه عرض شمالی قزوین قرارگرفته است، این منطقه در ۲۰ کیلومتری شمال قزوین با چشم‌اندازهای زیبا و آب‌وهوای مناسب در دامنه کوهستان قرار دارد و مکانی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان قزوینی به شمار می‌رود.

همچنین منطقه نمونه گردشگری زرشک واقع در شهرستان قزوین در بخش مرکزی قزوین با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه پنج دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه ۲۵ دقیقه عرض شمالی با چشم‌اندازهای زیبا و آب‌وهوای مناسب در استان قزوین قرارگرفته است. نقشه شماره موقعیت مکانی منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک را نشان می‌دهد.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *