تاجیکستان

توئیت ضرغامی از تاجیکستان

عزت‌الله ضرغامی که همراه رییس‌جمهور به تاجیکستان سفر کرده است، با اشاره به ایران‌هراسی در این کشور فارسی‌زبان، گفت: گردشگری بین ایران و تاجیکستان به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها بسیار عقب مانده است.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور را در سفر به این کشور برای شرکت در نشست سران اجلاس شانگهای همراهی می‌کند، در توئیتر نوشت: «امروز همراه رئیس‌جمهور به تاجیکستان آمده‌ام. گردشگری بین ما و آن‌ها به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها بسیار عقب مانده است. باید زیر میز ایران‌هراسی بزنیم و ایران‌دوستی را جایگزین کنیم.

تاجیک‌ها خیلی خوبن!

تندیس‌های بزرگ رودکی و اسماعیل سامانی در میادین بزرگ شهر دوشنبه خاطره‌انگیز است.»

ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند که گاه تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفته و برخی فعالیت‌های فرهنگی، همچون مدارس فارسی‌زبان را متوقف و تعطیل کرده و سبب اختلاف‌های فرهنگی بین دو کشور نیز شده است و یا، ادعاهایی که تاجیکستان درباره مالکیت رودکی، شاعر پارسی‌زبان دارد؛ شاعری که زادگاهش در جغرافیای ایران فرهنگی بوده و در نزدیکی شهر دوشنبه آرامیده است.

نادیده نباید گرفت که اشتراکات فرهنگی دو کشور گاهی سبب پیوند شده است، همچون نوروز باستانی که پرونده مشترک آن از سوی ایران و ۱۲ کشور از جمله تاجیکستان در یونسکو ثبت شد یا ثبت جشن مهرگان در یونسکو که ایران درحال آماده‌سازی پرونده آن است و ثبت مشترک آن را به تاجیکستان پیشنهاد کرده است.

به باور کارشناسان سیاسی، روابط بین این دو کشور را که در مقاطعی تحت تاثیر فرمان‌های تحریم نیز بوده است، با تقویت پیوند فرهنگی و گسترش تعاملات گردشگری بین دو کشور که زبان مشترک نیز دارند، می‌توان عمیق‌تر کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان (بخش اول)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *