گردشگری سلامت-توریسم درمانی

توریسم درمانی چیست؟ تاریخچه و هدف توریسم درمانی

تمایل به استفاده از خدمات درمانی ارزان تر ولی درجه یک نسبت به کشور محل زندگی باعث رواج شاخه ای جدید از گردشگری به نام توریسم درمانی یا گردشگری سلامت شده است.

توریسم درمانی چیست؟

توریسم درمانی به نام های تورسیم سلامت و گردشگری سلامت هم شناخته میشود. بر اساس تغریف سازمان جهانی سلامت توریسم درمانی یعنی استفاده از خدماتی که باعث بهبود روحیه و سلامت فرد در سفری که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد ، است مثلا استفاده از آب های معدنی و چشمه های آب گرم ، لجن درمانی ، مداخلات و درمان های پزشکی یا محیط و آب و هوای سالم و برخورداری از تغذیه ارگانیک.

توریسم درمانی یکی از جدیدترین شاخه های جذب توریسم و گسترش صنعت گردشگری در دنیاست.

ویژگی اصلی گردشگری سلامت ، بهره برداری از امکانات و خدمات در حد کشورهای جهان اول و پرداخت هزینه در حد کشورهای جهان سوم است.

افرادی که به دنبال انجام درمان و جراحی های مختلف با هزیه بسیار پایین تر از کشور خود هستند ، برای درمان بیماری هایی از جمله سرطان ، بیماری های مغز و اعصاب ، پیوند اعضا و جراحی های زیبایی به کشورهایی که پذیرش توریسم درمانی دارند ، مراجعه میکنند. این افراد ضمن استفاده از خدمات گردشگری و بازدید از مکان های دیدنی کشور مورد نظر از خدمات درمانی آن کشور هم استفاده میکنند.

کشورهایی از جمله کوبا، برونئی ، مجارستان ، هنگ کنگ ، هندوستان ، لیتوانی ، مالزی ، اردن ، فیلیپین، تایلند ، سنگاپور و امارات متحده پذیرای گردشگران سلامت و ارائه دهندگان خدمات توریسم درمانی هستند.

در زمینه عمل های زیبایی کشورهای ایران ، آرژانتین ، بولیوی ، برزیل ، کاستاریکا ، مکزیک و ترکیه مورد توجه هستند.

دو کشور اروپایی بلژیک و لهستان هم به کار توریسم درمانی پیوسته اند.

تاریخچه توریسم درمانی یا گردشگری سلامت

در یونان و روم باستان، افراد زیادی برای درمان و آرامش به رودخانه ها و چشمه های آب معدنی سفر میکردند. از قدیم، آب تنی در چشمه های آب گرم بهترین مکان برای تجدید قوای روحی و جسمی و استراحت و آرامش محسوب میشده اند.

توسعه اقامتگاه های کنار دریا در انگلیس و توسعه شهرهای اروپایی در اطراف چشمه های آب معدنی بر اساس همین باور صورت گرفته است. شهرهای بادن ، موریتس ، لاسانه و اینترلاکن در سوییس ، ویسبادن و بادن در آلمان، وین در اتریش، بوداپست مجارستان در مجاورت آب های معدنی توسعه پیدا کرده اند و مردم برای معالجه بیماری هایی از جمله رماتیسم ، عفونت پوستی و سوهاضمه به  این چشمه های آب معدنی مراجعه میکنند.

در اواخر قرن ۱۸ ، کلینیک های آب درمانی و چشمه های آب معدنی مورد توجه قرار گرفتند و فضای اطراف آن ها برای جذب توریسم و داشتن چشم اندازهای طبیعی زیبا به امکانات و تجهیزات مناسب ، مجهز شد.  در این کلینیک ها تیم های مشاوره پزیکی مدت زمان و نحوه استفاده از هر کدام از چشمه های آب معدنی را برای بیماران مشخص میکنند.

مراجعین کلینیک های آب درمانی معمولا دارای مشکلاتی از جمله روماتیسم، ورم مفاصل ، ناراحتی های پوستی ، فرسودگی شدید و خستگی جسمی ، نقرس و التهاب ستون فقرات هستند.

قدیمی ترین چشمه های آب گرم آمریکا در ساراتوگاست که حدود ۲۰۰ سال پیش اماکن اقامتی در اطراف آن ساخته شده است. چشمه های آب معدنی نزدیک به ایالت فیلادلفیا و ویرجینیا هم برای افزایش مطلوبیت سفر تسهیلاتی از جمله کتابخانه ، تماشاخانه ، زمین های بازی مفرح و تالار موسیقی در مجاورت چشمه ها توسعه داده اند تا مردم ضمن استفاده از مزایای آب درمانی برای تفریح و سرگرمی هم به این نقاط ، سفر کنند.

هدف و خدمات توریسم درمانی

سهولت در جابجایی بین کشورهای مختلف و ارائه خدمات ارزان تر مهم ترین دلایلی است که گردشگران سلامت برای انجام خدمات بهداشتی و جراحی های مختلف به سایر کشورها که دارای هزینه های کمتر و در عین حال خدمات پزشکی و بهداشتی استاندارد در کلاس جهانی مراجعه میکنند.

به عنون مثال :

هزینه درمان دندان در آمریکا ۵۵۰۰ دلار است ولی در فیلیپین ۲۰۰ دلار.

هزینه پیوند زانو و ۶ روز فیزیوتراپی بعد از پیوند در تایلند یک پنجم آمریکا است.

هزینه عمل لیزیک چشم در آمریکا ۳۷۰۰ دلار ولی در بسیاری از کشورهای دیگر که پذیرای توریسم درمانی هستند حدود ۷۳۰ دلار است.

هزینه جراحی زیبایی صورت در آمریکا ۲۰ هزار دلار است ولی در کشورهای آفریقای جنوبی ، بولیوی و فیلیپین حدود ۲۵۰۰ دلار بر آورد میشود.

توریسم درمانی در ایران

به دلیل عدم تبلیغات مناسب ، توریسم درمانی و گردشگری سلامت در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان هنوز بازار جهانی پیدا نکرده است و در گام های نخست قرار دارد و اغلب مراجعه کنندگان برای گردشگری سلامت در ایران را کشورهای عربی همسایه تشکیل میدهند.

مهم ترین رقیبان ایران در زمینه توریسم درمانی ، هند ، سنگاپور ، اردن و دبی هستند که برای جذب بیماران کشورهای آسیایی برنامه ریزی میکنند.

دبی از چند سال پیش شهرهای سلامت را راه اندازی کرده است و با دانشگاه های معتبر دنیا برای توسعه این مراکز ، قرارداد دارند.

با وجودی که مراکز آب درمانی و بیمارستان ها موظف نیستند آماری در مورد گردشگران سلامت ارائه دهند ولی به گفته مسئولان سالانه ۲۰ هزار گردشگر سلامت از حاشیه خلیج فارس و عراق برای انجام خدمات درمانی وارد ایران میشوند.

خدمات توریسم درمانی در ایران در تمامی حوزه های پزشکی و سلامت موجود در بیمارستان های درجه یک و کلینیک های تخصصی زیبایی و بدون محدودیت قابل اجراست ولی اغلب مراجعان برای توریسم درمانی در ایران به دنبال درمان های ناباروری ، جراحی پلاستیک و زیبایی ، کاشت دندان و جراحی لثه هستند.

شهرهای مجاز برای توریسم درمانی در ایران : بیمارستان های درجه یک شهرهای تهران ، گرگان، گنبد و مشهد مجوز لازم برای درمان اتباع خارجی که به قصد درمان وارد ایران شده اند، را دارند.

از مهم ترین جاذبه های توریسم درمانی در ایران میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد.

آب درمانی در ایران : یکی از امتیازات و جاذبه های ایران در حوزه گردشگری سلامت ، آب درمانی است. در ایران بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناسایی شده است.

قیمت ارزان خدمات پزشکی در ایران : با توجه به برابری نرخ دلار در ایران ، خدمات پزشکی تراز اول با استانداردهای جهانی ، برای گردشگران سلامت بسیار ارزان تر از سایر کشورهای منطقه است. هزینه درمان در ایران نصف ترکیه و ۳۵ درصد کشورهای اروپای غربی است.

مرتبط:

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

گردشگری سلامت _مکمل گردشگری تاریخی و زیارت در خراسان رضوی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *