درخت سرو

ثبت درخت سرو ۱۰۰۰ ساله مشهد در فهرست آثار میراث طبیعی کشور

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی از ثبت درخت سرو نوش کهنسال باغ فراگرد به شماره ۷۳۴ مورخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ثبت درخت «سرو نوش کهنسال باغ فراگرد» اظهار کرد: این درخت از جاذبه‌های طبیعی شهرستان مشهد است که قدمتی حدود ۱۰۳۵-۱۰۸۵ سال دارد و در شهرستان مشهد، بخش مرکزی (دهستان تبادکان)، روستای باغ فراگرد واقع شده است.

وی افزود: درخت سرو نوش کهنسال روستای باغ فراگرد مشهد در مرکز بافت روستا و در مجاورت واحدهای مسکونی واقع شده است. این درخت با ارتفاع بیش از ۱۲ متر و قطر تنه ۲.۵ متر در بافت دشتی و هموار روستا خودنمایی می‌کند. گفتنی است که درخت سرو کهنسال از سرسبزی و سلامت برخوردار بوده و از نمای شمالی و جنوبی دو ظاهر نسبتا متفاوت دارد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی تصریح کرد: این سرو کهنسال در داخل و مرکز بافت روستا قرار دارد و با ارتفاع ۱۲.۰۲ متر، قطر تنه زیاد و قدمت بالا از جنوب به وسیله دیوار واحدهای مسکونی و از سایر جهات با اراضی بایر احاطه شده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: به دلیل اعتقادات محلی، به شاخه‌های این سرو کهنسال نخ و پارچه بسته شده است و گاها در پای درخت اهالی برای برآورده شدن حاجات خود شمع روشن می‌کنند.

سرو نوش کهنسال باغ فراگرد برای مردم روستا قداستی خاص دارد

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی نیز در این خصوص گفت: این درخت سرو کهنسال در بین اهالی به درخت سوز (در زبان محلی یعنی سبز) مشهور است و عواملی همچون قداست درخت در بین اهالی و نقش اعتقادی درخت برای آن‌ها، برگزار کردن مراسم مذهبی در پای درخت، گرد هم آمدن اهالی برای برگزاری مراسم و جلسات روستا در کنار درخت، بستن نخ و روشن کردن شمع به منظور برآورده شدن حاجات، اعتقاد به درخت که اگر شاخه‌ای از درخت را عمدا بیندازند اتفاق بدی برایشان رخ می‌دهد، کهنسال بودن درخت و نقش آن در پیشینه تاریخی روستا، زیبایی درخت و  قدمت که مهمترین شاخصه آن است به عنوان یکی از قدیمی‌ترین درختان ایران شناخته شده است.

محمود طغرایی در خصوص ارزش‌گذاری این درخت به لحاظ گردشگری خاطرنشان کرد: نقش اعتقادی درخت در بین اهالی باعث ارزش آن نیز شده است که این مورد می‌تواند علاوه بر اهالی ساکن در روستا اهالی بومی که در خارج از روستا نیز ساکن هستند، به دیگران شناسانده شود.

وی ادامه داد: همچنین نزدیکی به شهر مشهد و مسیر دسترسی مناسب به روستای محل این سرو کهنسال از دیگر ارزش‌گذاری‌های آن به لحاظ گردشگری است که می‌توان با راهکارهایی درست باعث شناسانده آن به علاقه‌مندان به این حوزه شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *