ثبت ملی کوفته تبریزی

یکی از معروف ترین و اصیل ترین غذاهای سنتی ایران کوفته تبریزی است. کوفته تبریزی سنتی همانطور که از نامش پیداست، غذای سنتی تبریز است که هم اکنون حتی در میان گردشگران خارجی نیز بسیار پر طرفدار است. هر آشپزی برای خود دستور تهیه و پخت مخصوص به خود را در تهیه کوفته تبریزی داشته و اگر به هر رستورانی در آذربایجان شرقی یا در مجموع کل ایران بروید، می توانید این غذا را با ظاهری و اندازه ای متفاوت ببینید. این غذای سنتی ایرانی را در سفره تمام خانواده های ایرانی می توان یافت. کوفته تبریزی از جمله غذاهایی است که ممکن است برای آن دستورهای متفاوتی پیدا کنید. مجله الی گشت با انتشار خبر ثبت ملی شدن کوفته تبریزی در میان آثار ناملموس ایران، این مطلب را آماده نموده تا شما را بیشتر با این غذا آشنا نماید. اگر چه کوفته به اشکال مختلف در کشورهای مختلف جهان یافت می شود اما کوفته تبریزی و شیوه پخت آن در ایران را می توان یکی از خوشمزه ترین کوفته ها در دنیا دانست.

مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی خبر داد.
مرتضی آبدار در نشست خبری بیان نمود: “نشست کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی با حضور محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در تهران برگزار شد. در این نشست ۹ اثر ناملموس آذربایجان شرقی پس از بررسی و تائید نهایی در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفت.”
وی افزود: “در این جلسه، داستان عاشیقی «عاشیق عباس توفارقانلی و گولگز»، داستان عاشیقی «عاشیق قوربانی» و داستان عامیانه «عاشیق خسته قاسیم»، مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی، مراسم آغاز برداشت محصول در اویوخلوی میانه، کوچ سنتی عشایر ایل قره داغ، فنون سنتی پخت نان محلی یوخا کلیبر، مهارت گره چینی و شیشه تبریز و رسم تهیه آب چهل یاسین در مراسم نوروز در روستای میاب مرند با تایید اعضای کمیته تخصصی میراث ناملموس به ثبت رسیدند.”

با ثبت این آثار، در مجموع بیش از ۱۸۰۰ اثر غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که نشان از توانمندی، ارزش و اهمیت میراث این استان در کشور دارد. مرتضی آبدار ادامه داد: “میراث فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن دارد؛ از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آن ها در ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه در کشور دارد. آذربایجان به واسطه‌ی تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر ابنای ثبت شده تاریخی خود، همواره از طریق توانمندی‌های هنرمندان و ادیبان خود در کشور، شهرتی بی بدیل داشته و نقش موثری را در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا کرده است.”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *