جاذبه‌های گردشگری ادلوا

«ادلوا» یکی از قدیمی‌ترین آبادی‌های چندهزارساله با چشمه‌سارهای فراوان و پرآب، مناظر بکر و بسیار زیبا و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ در استان سمنان است که روایت‌ها از کشتار همه مردم ساکنش به روزگار حمله ترکمانان به ایران حکایت دارد.

وجود درختان کهنسال انجیر و انار کوهی، بادام وحشی و بید و درختچه‌های جنگلی زرشک، تاغ و کوه‌های سر به فلک کشیده و چشمه‌ساران خروشان چشم‌اندازی زیبا به این منطقه بخشیده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

عبدالله‌آباد که در زبان محلی به آن اِدَلوا گفته می‌شود، یکی از روستاهای شهرستان سرخه در استان سمنان است. این روستا در ۷۰ کیلومتری غرب شهر سمنان، ۵۰ کیلومتری غرب سرخه در مسیر جاده سمنان – گرمسار و در نزدیکی لاسجرد قرار دارد.

این روستا به دلیل واقع شدن در میان کوه‌های جنوبی البرز، از آب و هوای مطلوبی برخوردار است که در فصل‌های مختلف به ویژه فصل تابستان می‌تواند مقصدی برای مسافران و گردشگران باشد.

حکایت تلخ کشتار همه مردم ساکن در این قلعه

روستای عبدالله‌آباد با توجه به قلعه‌های تاریخی موجود در آن بیانگر قدمتی بسیار دیرینه است که سابقه تاریخی آن‌ها به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد. پیران کهنسال آبادی حکایت تلخ کشتار همه مردم ساکن در این قلعه را به روزگار حمله ترکمانان به ایران، شاید همان حمله دهشتناک مغول به کشور در دوره خوارزمشاهیان، روایت می‌کنند، اما بناهای بازمانده در روستا که خانه‌های قدیمی به شکل دست‌کنده‌های بسیار کهن و سکونت‌گاه قدما است، سابقه تاریخی این روستا را به چندین هزار سال قبل باز می‌گرداند.

این روستا با قدمت تاریخی خود با توجه به قلعه و گورستان مجاور آن که در ابتدای روستا واقع شده است و قبرهای موجود در آن و با توجه به برداشت‌های میدانی و موقعیت و استقرار کنونی روستا در دل کوه به دلیل نوعی مکان گزینی رزمی و استتار در مقابل دشمن و توجه به جاده ابریشم در ۱۱ کیلومتری روستا اهمیت زیادی داشته است.

عوامل مختلف جغرافیایی، طبیعی، اجتماعی و اقتصادی در شکل‌گیری روستای عبدالله آباد (ادلوا) دخیل بوده‌اند. شکل‌گیری روستا و دوام حیات اجتماعی آن به یک بستر فعالیت اقتصادی نیاز داشت. قرار گرفتن در مسیر حرکت آب‌های سطحی و سفره‌های آب‌های زیرزمینی و وجود چشمه و رودخانه و اراضی زراعی و باغی از جمله عواملی بود که باعث شد مردم روستای عبدالله آباد در این محل سکنی گزینند.

با توجه به وجود قلعه اذلوا و چهل پیچ (چل لی) و گورستان مجاور آن و اتاق های بسیار قدیمی در روستا و دو برج دیدبانی یا قراولخانه های دملوار و سرنادر کمر که روزگار ناامنی و غارت و چپاول راهزنان و مغولان و ترکمانان را تداعی می کند و وجود بقاع متبرکه امامزادگان شاهمردان (ع) و زین العابدین (ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) به سابقه تاریخی این سرزمین کهن برمی‌گردد.

جاذبه‌های گردشگری ادلوا

برجینه، سینکچال، شاه مرگ، خاک آب، سر گندآب، چهل پلکان، گزنان، آبشار رامه دره، حمام های تاریخی، نادر کمر، محله‌های قدیمی، مغاره‌ها، چاه علی، غار طبیعی پندیرچل گرچ سر آسیاب روستا، آبشارهای خرد سلک، اسبی سل، کئوسل و رامه دره از جمله جاذبه‌های طبیعی جاذبه‌های گردشگری ادلوا هستند که بهانه خوبی برای مقصد گردشگران هستند.

رودخانه‌های دائمی ادلوا، برجینه و طاق بستانک و رودخانه‌های فصلی لوار، ناردره و دربجین دره نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری در روستای عبدالله آباد است.

ابراهیم رهایی یکی از نویسندگان استان سمنان با هدف ثبت و ضبط ادبیات عامیانه روستای عبدالله‌آباد به جمع‌آوری اطلاعتی از این روستا پرداخته و آن را در کتاب ۲۹۰ صفحه‌ای با عنوان «ادلوا، سرزمین هزار چشمه» به چاپ رسانده است.

در این کتاب موقعیت جغرافیایی و طبیعی، آثار تاریخی و مناظر طبیعی، آداب و رسوم، گویش ادلوایی، فولکلور و فرهنگ عامه و واژه‌نامه ادلوایی این روستا آورده شده است که علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این روستای تاریخی چندهزار ساله به آن مراجعه کنند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *