هتلداری- پول مردم

جامعه هتلداران: نگفتیم پول مردم را نمی دهیم

رییس جامعه هتلداران ایران درباره سرپیچی برخی از هتل ها از بخشنامه لغو سفر و گرفتن جریمه کنسلی از مردم، گفت: نگفته‌ایم پول مردم را نمی‌دهیم. اتفاقا هتل ها را به استرداد کامل وجوه کنسلی تشویق می‌کنیم. اگر تخلفی شده است، مردم شکایت کنند.

هتل ها جزو نخستین گروهی بودند که به بخشنامه «لغو سفر» و استرداد بدون کسر جریمه اعتراض کردند. نامه رییس جامعه هتلداران ایران که بلافاصله بعد از ابلاع بخشنامه معاون گردشگری منتشر شد، هتل های زیادی را بر آن داشت تا به دستورالعمل صادره از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متعهد نباشند و از آن سرپیچی کنند. این واکنش حتی استرداد هزینه کنسلی سفر را در آژانس های مسافرتی تحت شعاع قرار داد، بعضی از آژانس ها با بهانه قرار دادن آن نامه جامعه هتلداران ایران و خودداری برخی هتل ها از بازگشت کامل هزینه های کنسلی، جریمه ای را با عنوان خسارت کنسلی، از مردم گرفتند.

این کشمکش حدود یک هفته ادامه داشت تا آنجا که دولت اعلام حمایت از صنعت گردشگری در بحران ویروس کرونا کرد و جامعه هتلداران که تا پیش از این، گفته بود به بخشنامه «لغو سفر» معترض است و برخی اعضای آن هم اعلام کرده بودند به آن بخشنامه عمل نمی کنند، چرخشی در مواضع قبلی نشان داد. جمشید حمزه زاده به ایسنا گفت: در نامه‌ای که خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشتم، نگفته‌ام که وجوه دریافتی را استرداد نمی‌کنیم، کما این‌که بیشتر هتل‌ها از روز اول که شیوع ویروس کرونا تایید و سفرها لغو شد، بازپرداخت‌ها را کامل انجام داده اند. ما در آن نامه به بخشنامه به لحاظ شکلی اعتراض داشتیم که علت اصلی آن، خسارت سنگین ناشی از کنسلی‌ها بود که هتل ها باید متحمل شوند.

او ادامه داد: هتل ها در سیل نوروز ۹۸ درحالی که کل کشور درگیر نبود، حدود ۵۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از کنسلی پرداخت کردند، بدون آن که دولت در تحمل این خسارت کمکی کرده باشد، حجم این خسارت در بحران ویروس کرونا سنگین تر هم شده است اما خوشبختانه این بار دولت تسهیلاتی را در مالیات، قبوض حامل های انرژی و بیمه کارفرمایی برای صنعت گردشگری درنظر گرفته است.

رییس جامعه حرفه ای هتلداران ایران درباره خودداری برخی هتل ها در استرداد کامل وجوه کنسلی بدون کسر جریمه، اظهار کرد: بیشتر هتل ها هزینه را برگرداندهاند، ما همه هتل ها را به استرداد کامل وجوه تشویق می‌کنیم. در هتل‌های زیرمجموعه خودم هم یک ریال نگه نداشته ایم و نگفته‌ام پول مردم را نمی‌دهیم. اگر هتل خسارتی از مردم دریافت کرده حتما باید دلایل و مستندات مشخصی داشته باشد و اگر این مستندات برای مردم موجه نیست می‌توانند به کارگروه شکایت در اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها مراجعه کنند، حتما رسیدگی خواهد شد.

حمزه زاده با اشاره به این که درحال حاضر کل هتل ها حدود ۵ درصد مسافر دارند، افزود: غیر از هتل‌های قم، اردبیل، گیلان و بخشی از مازندارن که به دستور استانداران تعطیل شده‌اند، در سایر استان‌ها مراکز اقامتی خودجوش تعطیل کرده اند، مسافر نیست که هتل ها باز باشند. بیشتر هتل های این شهرها هم هزینه کنسلی را طبق درخواست استانداران کامل برگردانده اند یا تاریخ حضور مسافر را توافقی جابه جا کرده اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مردم با تعویق رزرو هتل ها به صنعت گردشگری کمک کنند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *