جبیر، دلفین و آکواریوم؛ زیبایی‌های جزیره هنگام در دل خلیج فارس

جزیره هنگام از آن دست جزایر منحصربه‌فرد خلیج فارس و شاید دنیا باشد که امروز در تعریف گردشگری و اکوتوریسم دارای جذابیت‌ها و مولفه‌های بالایی در بین سایر مناطق است.

blank

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان هرمزگان جزیره هنگام و تماشای حیات وحش و مناظر طبیعی این جزیره زیبا است.

جزیره هنگام یکی از زیباترین جزایر دریای خلیج فارس است که با ساحل نقره‌ای، دسته‌های رنگانگ ماهی و دلفین‌ها و آب‌های شفاف و تمیز فضایی بکر و زیبا به وجود آورده است.

جزیره‌ای در جنوب جزیره قشم که در این سال‌های اخیر گردشگران آن را شناخته و برای دیدن مناظر طبیعی ان به این مکان سفر می‌کنند، این جزیره که تقریبا ۵۰ کیلومتر مربع است توانسته در این چند سال با جاذبه‌هایش مسافران زیادی را به سوی خود بکشاند به ویژه در فصل پاییر و زمستان تورهای گردشگری و مسافران به صورت خانوادگی و یا دسته جمعی به این جزیره سفر می‌کنند و از خدماتی که بومیان این منطقه عرضه می‌کنند بهره می‌برند.

برای رسیدن به این جزیره زیبا گردشگران نخست باید به روستای کندالو یا شیب دراز در قشم رفته و از آنجا با قایق‌های محلی برای دیدن این جزیره مسیر دریایی را طی کنند.

blank

اگر به ساحل هنگام بروید احتمالا متوجه تخم‌هایی که لاکپشت‌های مادر زیر خاک دفن کرده‌اند نخواهید شد، نوزادان کوچک تخم‌ها را می‌شکنند و به طور غریزی به سمت دریا راه می‌افتند حالا اگر سر راهشان سبز شوید ممکن است ناخواسته باعث مرگ آنها شوید.

هنگام از معدود مناطقی در خلیج فارس است که کماکان لاک‌پشت‌های مادر هر ساله از تلاطم اقیانوس‌ها با فرار از آلودگی‌های زیست محیطی برای تخمگذاری به سواحل شفاف و سفید رنگ آن پناه می‌آورند.

جزیره هنگام با تمام جاذبه‌های طبیعی ما آثار تاریخی کوچکی نیز دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست که می‌توان در این میان به پایگاه نیروی دریایی، بقایای کشتی انگلیسی و روستاهای متروکه اشاره کرد.

blank

پایگاه نیروی دریایی؛ یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی جزیره هنگام است که در واقع ساختمان قدیمی پایگاه نیروی دریایی انگلیسی‌هاست که از سال ۱۹۱۰ متروکه مانده است، این ساختمان در هنگام جدید قرار دارد و اگر به تماشای آن رفتید به قبرستان قدیمی پرتغالی‌ها که در دامنه کوه حدود ۵۰۰ متری شرق هنگام جدید قرار دارد هم باید سری زد.

بقایای کشتی انگلیسی؛ بقایای چند کشتی قدیمی انگلیسی به یکی از مکان‌های تاریخی دیدینی در این جزیره جنوبی در این سال‌ها تبدیل شده است که در آن ماهی‌های زیبایی نیز وجود دارد که مانند یک آکواریوم طبیعی جذابیت‌های خاص خود را دارد، این کشتی‌ها در شمال جزیره رو به روی هنگام جدید قرار دارند.

روستاهای متروکه؛ در هنگام سه روستا وجود دارد که تنها یکی از آنها یعنی روستای “هنگام جدید” مسکونی است روستای “هنگام قدیم” و “غیل”  سال‌ها قبل خالی از سکنه شده و حالا می‌توان از نزدیک معماری زیبای این روستاهای متروکه را دید.

blank

از دیدنی‌های طبیعی این جزیره می‌توان به دیدن دلفین‌ها اشاره کرد،‌ هر چند در این سال‌ها با افزایش گردشگران نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز در این باب که دلفین‌ها مدام در معرض خطر و ترس ناشی از افزایش تردد و سر و صدای موتورهای شناورها رو به گسترش نهاده، اما شنای دسته جمعی دلفین‌های در فضای طبیعی و آنهم در فاصله چند متری از انسان، هر گردشگری را سر ذوق می‌آورد که این امر هنگام را به کلکسیونی از زیبای‌های طبیعی دریایی تبدیل کرده است.

اگر دلفین‌ها سر حال باشند با بازیگوشی نزدیک قایقتان این طرف و آن‌طرف می‌پرند، مردم جزیره می‌گویند حدود ۴۰۰ دلفین در آب‌های اطراف جزیره همواره حضور دارند.

اکواریوم طبیعی هنگام نیز یکی دیگر از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌رود ساحل مرجانی جزیره هنگام به گردشگران این امکان را می‌دهد که در عمق حدود شش متری آب صاف و زلال دریا شنا کنند این آب‌ها به حدی شفاف و زلال هستند که وقتی با قایق روی آن‌ها حرکت می‌کنید می‌توانید شنای ماهی‌ها را در میان مرجان‌ها و اسفنج‌های دریایی ببینید و محلی معتقدند این آب خاصیت درمانی دارد.

“جبیرهای پران” که یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعی این جزیره محسوب می‌شوند نوع متفاوتی از آهوی ایرانی است که بومی جزیره هنگام است و بر خلاف هم گونه‌هایش هم نر و هم ماده آن شاخ دارند، آنها در تمام جزیره پراکنده شده و شب‌ها بر روی جاده‌های سطح جزیره قابل رویت هستند.

ساحل نقره‌ای یکی از جالب‌ترین دیدنی‌های این جزیره است در این ساحل خاکی براق و نقره رنگ را می‌بینید که در کمتر جزیره‌ای قابل دیدن است برای تماشای این ساحل براق و آینه‌ای باید از روستای هنگام جدید به سمت غرب بروید.

blank

مزرعه کروکدیل، محوطه دایناسورهای جزیره و تخم‌گذاری لاکپشت‌ها نیز از دیگر جذابیت‌های طبیعی این جزیره بکر و زیباست که باید به آن سفر کرد و لذت برد.

در جزیره هنگام بازارچه محلی کوچکی وجود دارد که محلیان در آن به فروش انواع صنایع دستی جنوب مشغولند که می‌توان به صدف‌های کنده‌کاری شده و زیورآلات درست شده از گوش‌ماهی اشاره کرد، همچنین در برخی از غرفه‌های این جزیره بانوان محلی به طراحی نقش حنا و یا فروش نان و غذای محلی مشغولند.

در این جزیره هتل و یا مسافر خانه وجود ندارد اما می‌توان با اجاره کردن خانه‌های بومیان چند شب را در این جزیره گذراند و از مناظر طبیعی آن چه در شب و روز به ویژه غروب و طلوع زیبای خورشد لذت برد.

منبع خبر:خبرگزاری تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *