مرمت در قلعه ساسانی شاهدیه

جریان مرمت در قلعه ساسانی شاهدیه

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از قلعه ابرندآباد بازدید کرد و در جریان روند اجرای طرح مرمت قلعه ساسانی شاهدیه قرار گرفت.

قلعه ابرندآباد شاهدیه یکی از قلاع تاریخی شهر یزد با پیشینه‌ای تاریخی متعلق به دوران ساسانی است که پس از ثبت ملی نیز به حال خود رها شده بود اما با اهتمام فعالان و دوست‌داران میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفت.

شهرداری شاهدیه به عنوان نهادی همراه با میراث فرهنگی در این شهر نسبت به مرمت این بنا اقدام و بودجه‌ای را به این بنا اختصاص داد.

البته پیشتر نیز در خصوص این قلعه تاریخی، «علی اصغر صمدیانی یزد» معاون میراث فرهنگی استان یزد به ایسنا از اهتمام شهرداری برای اجرای طرحی در خصوص این قلعه تاریخی تحت نظارت ضوابط میراث فرهنگی خبر داده بود.

«سید علی میرنژاد» شهردار شاهدیه نیز پیشتر در خصوص این طرح به ایسنا گفته بود؛ این قلعه دارای دو طرح ویژه فضای بیرونی و فضای درونی است که هر دو طرح برای حفظ و احیای این بنای تاریخی اجرا می‌شود.

وی در رابطه با فضای بیرونی این قلعه نیز تصریح کرده بود: اطراف قلعه به مساحت پنج هکتار تحت نظارت مشاور ذی‌صلاح در حال تبدیل به یک سن روباز برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف به ویژه برای گردشگران این شهر است.

شهردار شاهدیه از تبدیل فضای داخلی قلعه به محوطه‌ای ورزشی طبق ضوابط میراث فرهنگی در راستای توسعه صنعت گردشگری در این شهر تاریخی خبر می‌دهد.

اجرای این طرح برای قلعه‌ تاریخی شاهدیه می‌تواند الگویی برای سایر بناهای تاریخی باشد و با استفاده حداکثری از ظرفیت این ابنیه در راستای توسعه گردشگری نیز به حفظ بناهای تاریخی کمک شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *