جزیره ماران کجاست؟

جزیره ماران یکی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان که این روزها در معرض خطر قرار دارد است.

استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی کشورمان است که به ۱۳ شهرستان با نام‌های ابوموسی، بستک، بندرعباس، بندر لنگه، جاسک، حاجی‌آباد، رودان، قشم، پارسیان، میناب، خمیر، بشاگرد و سیریک تقسیم شده است. این استان ۱۴ جزیره با عناوین قشم، ابوموسی، کیش، لاوان، هندورابی، شِتوَر، لارک، هرمز، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ و فرور کوچک را دربرگرفته است.

جزیره ماران کجاست؟

جزیره غیر مسکونی شِتوَر یا شیدوَر با طول ۱/۸، عرض ۰/۸ کیلومتر و مساحتی بالغ بر یک کیلومتر مربع در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار گرفته است. این جزیره به تعداد زیاد مار سمی سیاهرنگ و کوچکی که معمولاً زیر شن مخفی می‌شوند، معروف است. بنابراین در زبان محلی به نام جزیره مارو یا جزیره ماران شناخته می‌شود؛ البته شاید به همین دلیل نیز غیر مسکونی است.

جزیره ماران کجاست؟

شایان ذکر است؛ جزیره ماران یکی از با ارزش‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش به حساب می‌آید. این جزیره زیستگاه مناسبی برای عقاب دریایی دُم سفید، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌هاست.

گفتنی است دبیرخانه کنوانسیون گونه‌های مهاجر واقع در دفتر منطقه‌ای یونپ در بانکوک در سال ۱۳۹۵ جزیره شِتوَر را به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم لاک‌پشت دریایی معرفی کرد. این جزیره پس از این اتفاق به شبکه مناطق مهم لاک‌پشت‌دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا پیوست.

جزیره ماران کجاست؟

در پایان باید گفت؛ جزیره ماران با جمع‌آوری تخم پرندگان و لاک‌پشتان دریایی، آلودگی نفتی ناشی از مجاورت با جزیره لاوان و تردد شناورها، آلودگی ساحل در نتیجه بازگشت زباله‌های سرگردان در آب، برداشت غیرمجاز ماسه از ساحل، شکار لاک‌پشت‌ها جهت استفاده از گوشت آن‌ها، تخریب لانه‌ها، ماهی‌گیری غیرمجاز و اقداماتی که موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و خشک‌سالی، تهدید می‌شود.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *