حمام شیخ

حمام شیخ _قدیمی ترین حمام در نخستین شهر شطرنجی ایران

شهر سلماس در ۹۰ کیلومتری شمال ارومیه واقع شده و از شهرهای تاریخی و کهن آذربایجان غربی به شمار می رود. قدمت شهر کنونی سلماس به سال ۱۳۰۹ بر می گردد و قبل از آن در زمان قاجار به دیلمان معروف بود.

بعلت فرار گرفتن این منطقه بر روی خط زلزله در سال ۱۳۰۹ زلزله شدیدی دیلمانی را که دارای بناهای ازرشمندی چون بازار سرپوشیده ، حمام و مساجد قدیمی با معماری اسلامی بوده با خاک یکسان می کند. بعد از زلزله شهر جدید در ضلع شمال غربی دیلمان شهر جدید با طرحی جدید احداث می شود.

حمام شیخ، این مجموعه فرهنگی بی نظیر پس از زلزله سال ۱۳۰۹ در زمان حکومت رضاخان در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی به همت مرحوم محمد تسوجی بنا شده و در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

حمام شیخ

حمام شیخ به لحاظ معماری اثری ارزشمند و منحصر به فرد است که در مرکز شهر سلماس واقع شده و در جوار آن بازار شهر، مساجد و منازل مسکونی قرار گرفته است.

با توجه به اینکه حمام توسط شخصی به نام «حاج شیخ مجتبی انتظاری» معروف به شیخ اداره می شده است، بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت و تا سال ۱۳۶۴ مورد استفاده بوده است.

حمام شیخ

حمام شیخ دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر ۸۶۰ متر مربع دارد. پی بنا با سنگ های معدنی و دیوارها با آجر و سنگ کار شده و طاق و گنبد پوششی آن از آجرهای چهار گوش است. حمام شیخ دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه (رختکن) نیز هست.

در سال ۱۳۷۹ به کوشش سازمان میراث فرهنگی به  شماره «۳۴۷۵» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از پنج دوره مرمت و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی -هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با موزه ارومیه

کلیسای هفتوان _نمادی باقی مانده از دوره صفوی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *