لیبی

خانه‌های زیرزمینی «لیبی»‌ در انتظار گردشگران

خانه‌های زیرزمینی «لیبی»‌ قرن‌ها پیش در دل کوه حفاری شدند، اما بسیاری از آن‌ها رها شده‌اند و حالا مردم امیدوارند گردشگری بتواند به جان گرفتن میراث این کشور کمک کند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شهر «غاریان» واقع در لیبی خانه‌هایی وجود دارد که مدت‌ها پیش در دل کوه حفاری شدند. حالا مردم این شهر امیدوارند با ورود گردشگران،‌ میراث این شهر نیز جان دوباره بگیرد.

یکی از مالکان این خانه‌های زیرزمینی می‌گوید جد او در حدود ۳۵۵ سال پیش خانه‌ای را که اکنون به او تعلق دارد حفر کرده است. جد او از نوعی کلنگ برای حفر کردن زمین استفاده کرده است و سپس از سبدی که با استفاده از نخل بافته شده تکه‌سنگ‌ها را جابه‌جا کرده است.

این خانه‌ها که در دل کوهستان «نفوسه»‌ و در ۷۰۰ متری از سطح دریا حفر شده‌اند،‌ مردم را از تابستان به شدت گرمی که ممکن است دمای آن تا ۴۵ درجه سلسیوس هم برسد حفظ می‌کند. این نوع خانه‌ها همچنین مردم را در طول زمستان‌های برفی گرم نگه می‌داشتند.

در این منطقه همچنین گورستان‌های متعلق به دوران «فنیقی‌ها»‌ نیز وجود دارد.

امروزه فردی به نام «بلحاج»‌ می‌گوید مالک قدیمی‌ترین خانه زیرزمینی «غاریان»‌ است. به گفته او، اتاقک‌هایی که در دل صخره‌ها حفاری شده‌اند زمانی خانه خانواده‌های حتی هشت‌نفره بودند.

او آخرین فردی است که در آن‌جا و در سال ۱۹۶۷ به دنیا آمده است. در سال ۱۹۹۰،‌ خانواده او نیز همچون بسیاری دیگر از افراد که به دنبال سرپناهی راحت‌تر و با امکانات بیشتری همچون آب و برق بودند،‌ از این خانه نقل مکان کردند اما مالکیت آن‌ را همچنان حفظ کردند.

حالا «بلحاج» این خانه را بازسازی و آن را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

امروز روستاهای این کشور میزبان بازدیدکنندگان داخلی هستند و «بلحاج»‌ امیدوار است بازگشت به یک ثبات نسبی بتواند مسیری را برای ورود گردشگران بیشتری از اروپا و سایر مکان‌های جهان هموار کند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *