خانه- موزه استاد لرزاده افتتاح شد

تهران- ایرنا- خانه – موزه استاد معمار «حسین لرزاده» عصر چهارشنبه همزمان با هفته تهران (۱۲-۱۸مهر)‌ با حضور شهردار پایتخت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا زنده یاد استاد لرزاده (زاده ۱۲۸۵ درگذشته ۱۳۸۳ تهران) خالق بیش از ۸۰۰ اثر معماری در سطح کشور  در خیابان بهار شیراز تهران قرار دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در  مراسم افتتاح این خانه- موزه گفت: استاد لرزاده از معماران چیره دست و مردمی به شمار می رفت و خانه وی به سبک معماری زیبا و مدرن در ۵۰ سال پیش احداث شده است.

برزین ضرغامی افزود: استاد لرزاده نه تنها برای تهران بلکه برای کشور منشا اثر بوده و حوزه معماری کشور مدیون تلاش های این معمار بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تهران در تلاش است هنرمندان و مفاخر پایتخت را به مردم معرفی کند و گشودن درهای خانه استاد لرزاده و سایر اساتید به سوی شهروندان یعنی اینکه مدیریت شهری می‌خواهد این افراد برجسته را به مردم به ویژه نسل جوان معرفی کند.

به گزارش ایرنا معماری مسجد اعظم قم و آرامگاه فردوسی نیز از جمله آثار برجای مانده از استاد لرزاده است.

blank

معاون شهردار تهران

افتتاح موزه لرزاده گامی برای مردمی کردن هنر معماری است.

تهران- ایرنا- معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: هنر معماری ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد به همین منظور خانه – موزه استاد حسین لرزاده را افتتاح کردیم تا مبنایی برای مردمی کردن هنر معماری باشیم و شهروندان از این هنر بتوانند بازدید و استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا گلپایگانی عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح این خانه- موزه تصریح کرد: در دوره چهارم شورا مصوبه‌ای صادر شد که بنای خانه لرزاده به خانه معمار تبدیل شود که به واسطه تداوم سنت معماری ایرانی- اسلامی به دست این مرحوم، این یک افتخار برای معماران نسل امروز است که تابلویی از تداوم سنت معماری را در کارهای استاد ببینند.
وی با بیان اینکه در دوره تحول و در دوره‌ای که فرهنگ نوگرایی و مدرنیته به ایران وارد شد، تداوم سنت معماری ریشه دار کار دشواری بود خاطرنشان کرد: معماری و هنر لرزاده برآمده از ذات هنر، شفافیت و طراوت معماری ایرانی است و وی به معماری ایرانی هویت بخشید.

آب انبار متفاوت خانه لرزاده

گلپایگانی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: آب‌رسانی در تهران قدیم بر مبنای سیستم قنات و آب انبار بود اما آب‌انبار خانه استاد لرزاده شکل دیگری دارد چراکه ما در معماری مناطق گرمسیری برای استفاده از انرژی خورشیدی پدیده‌ای داریم به نام «شوادان»؛ کانالی که هوای خنک زیرزمین را به طبقات بالا می‌آورد و این پدیده را در خانه لرزاده می‌توان دید.

رییس کمیسون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در شورای چهارم به همراه آقای مسجد جامعی طرحی را به شهرداری بردیم تا این خانه تملک و به خانه معمار تبدیل شود، که  به تصویب رسید.

محمد سالاری ادامه داد: قرار بود ساختمان ۲ طبقه مجاور خانه استاد لرزاده نیز به خانه معمار تبدیل شود که با توجه به رویکرد شورای چهارم بر ساخت و ساز، این ملک به ساختمان مسکونی تبدیل شده و  در مجاورت خانه استاد لرزاده با این سبک خجالت زده شده است.

وی تصریح کرد: امروز در این مکان نه پل صدری افتتاح و نه چند صد میلیارد هزینه شده، اما بزرگان معماری برای تجلیل از این رویکرد جمع شده‌اند.

زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به ارتباط بسیار نزدیک معماری ایرانی و اسلامی گفت: آنقدر رابطه فرهنگ و معماری ایران و اسلامی با هم آمیخته است که اصلا فرهنگ ایران بدون اسلام معنا ندارد.

خانه – موزه استاد معمار لرزاده همزمان با هفته تهران (۱۲-۱۸مهر)‌ با حضور شهردار پایتخت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا خانه زنده یاد استاد لرزاده (زاده ۱۲۸۵ درگذشته ۱۳۸۳ تهران) خالق بیش از ۸۰۰ اثر معماری در سطح کشور  در خیابان بهار شیراز تهران قرار دارد.

منبع خبر:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *