خانه مویدی تبلورمعماری اصیل ایرانی

پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی گفت: خانه‌های تاریخی در استان اصفهان به عنوان ویترین معماری ایرانی و اسلامی حکایت زیبای هویت معماری را برای گردشگران روایت می‌کند.

فرشید ابراهیم پور، پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: خانه‌های تاریخی بخش مهمی از هویت و فرهنگ هر منطقه را نشان می‌دهد آثاری که یادگاری از معماری اصیل بومی مناطق مختلف بوده از این دست بنا‌ها که نشان دهنده‌ی قدمت این سرزمین هستند در استان اصفهان کم نیست که از جمله می‌توان به خانه مویدی اشاره کرد.
او افزود: این بنا به عنوان یکی از زیباترین عرصه‌های تبلور معماری اصیل مطرح بوده و از دیدنی هاو جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود.
پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی در ادامه بیان کرد: خانه مویدی در روستای زفره فلاورجان به لحاظ نوع معماری٬ قدمت، تزئینات، نقاشی، گچ بری جز آثار گوتیک به شمار می‌آید که تلفیقی از نوع معماری سنتی، اسلامی و سبک اروپایی می‌باشد که در نوع خود بی نظیر است.
ابراهیم پور بااشاره به اینکه معماری این مکان گردشگری به اشکال هندسی طراحی شده و مصالح به کار رفته در این خانه قدیمی از خشت وسنگ است افزود: از شاخصه‌های این جاذبه گردشگری میتوان از سقف‌های بلند با دیوار‌های ضخیم نمای کاهگلی، در‌های چوبی و حیاط مرکزی آن برشمرد و این در حالی است که نوع آینه کاری و قاب سازی در این ساخت به گونه هنرمندانه طراحی شده و بر روی دیوار تصاویری به طرز ماهرانه قرینه سازی ودر بین آینه‌ها به کار برده شده است.
او گفت: در اتاق با بالاخانه و گنجه بزرگ درضلع شمالی خانه و جود دارد هم چنین در همین قسمت خانه قهوه خانه‌ای وجود دارد که در نزدیکی آن یک حوض قدیمی واقع شده است.
پژوهشگر و کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان وی افزود: وجود مطبخ که تونل آب و زیر زمینی از آن می‌گذشته نیز همین قسمت خانه است در ضلع جنوب و غرب آن دو ایوان بزرگی ساخته شده که هر کدام از آن‌ها با ارتفاع ۳ ونیم متر وجود دارد که با سنگ و گچ تزئین شده است.
او در ادامه بیان کرد: این خانه تاریخی با شماره ثبت ۱۸۷۶۵ در اسفندماه سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.وی در پایان گفت: هر چقدر هم معماری مدرن جذاب و فریبنده باشد نمیتواند با زیبایی معماری آمیخته با روح و سرشار از زندگی خانه‌های قدیمی رقابت کند و یکی از راهکار حفظ این خانه‌ها معرفی ارزش واقعی و معنوی آن‌ها و حضور ساکن در شأن این آثار و میراث جاویدان است و این بدان معناست کسانی که اهل علم بوده و قدر این یادگار‌های زیبا را بدانند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
blank
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *