دارابگرد جهانی می شود

معاون میراث فرهنگی کشور از الحاق شهر دارابگرد به پرونده جهانی منظر ساسانی فارس خبر داد و گفت:با توجه به پیشینه شهر باستانی دارابگرد و ویژگی های آن ضروری است که این شهر در فهرست جهانی قرار گیرد و بنابر برنامه ریزی های انجام شده به طور حتم دارابگرد به پرونده جهانی منظر ساسانی فارش اضافه خواهد شد.

blank

محمد حسن طالبیان در گفت و گو با خبرنگار سرویس گردشگری«خبر جنوب» با بیان اینکه دارابگرد یکی از شهرهای باستانی ایران است که در زمان ساسانیان رونق بسیاری داشته،افزود:این شهر را به عنوان نخستین شهر دایره ای جهان می شناسیم از این رو ثبت آن در فهرست جهانی از اهمیت به سزایی برخوردار است.به گفته وی در ۵ سال اخیر آثار تاریخی کشور به صورت زنجیره ای و مجموعه ای در فهرست یونسکو ثبت می شوند برای نمونه می توان به قنات ها یا باغ های تاریخی و همچنین محور یا منظر ساسانی فارس اشاره کرد.معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد:در این مجموعه ها آثار متعددی وجود دارد که همگی دارای یک پیشینه مشترک هستند به طور مثال در پرونده جهانی منظر ساسانی فارس تمامی آثار دوره ساسانی در سه شهرستان کازرون،فیروزآباد و سروستان جای گرفته اما برخی از این آثار هم در شهرستان هایی چون داراب و فراشبند وجود دارند که می توانند به این پرونده الحاق شوند.طالبیان ادامه داد:دارابگرد و دیگر آثار ساسانی شهرستان داراب می توانندبه این پرونده جهانی اضافه شوند به شرطی که مستندات لازم این آثار هر چه سریعتر آماده شود.

blank

راه اندازی پایگاه پژوهشی دارابگرد

در این باره داوود مرادی رییس اداره میراٍث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب نیز به خبرنگار ما گفت:هم اکنون مستندنگاری آثار ساسانی شهرستان به ویژه شهر دارابگرد در حال انجام است و امیدواریم هرچه سریع تر این پرونده تکمیل و آماده شود.وی با بیان اینکه پیگیری تکمیل پرونده جهانی دارابگرد در دستور کار است از حمایت مسئولین شهرستان برای ثبت این شهر باستانی در یونسکو خبر داد.

به گفته مرادی این شهر یکی از شهرهای کهن فارس است که به صورت دایره ای ساخته شد و در دوره هایی چون ساسانیان و اسلامی الگویی برای ساخت دیگر شهرهای جهان شد.

وی ادامه داد:دارابگرد جزو یکی از مراکز مهم اقتصادی،فرهنگی و نظامی جنوب کشور در زمان خود نیز محسوب می شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب در ادامه اضافه کرد:با توجه به حساسیت های موضوع و اهمیت آن راه اندازی یک پایگاه پژوهشی برای شهر دارابگرد یک ضرورت است از این رو پیشنهاد این پایگاه به پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور داده شده و امیدواریم این پایگاه در شهرستان شکل بگیرد.

مرادی ادامه داد:قبل از جهانی شدن دارابگرد یک سری اقدامات زیر بنایی باید در محل صورت بگیرد که بی تردید با راه اندازی این پایگاه برنامه ریزها برای ساماندهی و کارهای اجرایی در این شهر به صورت تخصصی انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت:ثبت جهانی این شهر و دیگر آثار ساسانی داراب تاثیر به سزایی در توسعه گردشگری شهرستان خواهد داشت.گفتنی است سکونت و تمدن در شهر دارابگرد به ۷ هزار سال قبل بر می گردد و الگویی برای ساخت شهرهایی چون گور در فیروزآباد و تیسفون در عراق بوده است.

بنابراین گزارش در شهرستان داراب آثار متعددی از دوره های ساسانی مانند نقش برجسته ها،مسجد و آسیاب های سنگی و آتشکده ها و چهار طاقی هایی وجود دارد که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارند.

منبع خبر:خبر جنوب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *