درخت-زیتون-طارم

درخت زیتون ۴۵۰ ساله طارم به فهرست آثار ملی پیوست

سرپرست میراث فرهنگی استان زنجان گفت: درخت زیتون ۴۵۰ ساله روستای قدیم پیرهمدان شهرستان طارم در فهرست آثار ملی جای گرفت.

 به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: در ضلع شمال شرقی روستای قدیم پیر همدان آرامگاه سنگی با پلان هشت ضلعی وجود دارد که مربوط به دوره میانی اسلام است در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری این آرامگاه این درخت کهنسال در باغ زیتونی شناسایی و در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: درخت کهن سال طارم به‌عنوان یک میراث زنده ژنتیکی و بانک زنده از گونه‌های ارزشمند گیاهی استان در فهرست آثار ملی است. با ثبت درخت کهنسال زیتون حفاظت از این ذخایر ژنتیکی که سالیان سال تغییرات اکولوژیکی در طی سنوات گذشته را تحمل کرده‌اند امکان پذیر می‌شود.

ارجمند افزود: از ژنوم این گونه گیاهان نادر که طی سالیان مقاومت شده‌اند و از این بانک ارزشمند ژنتیکی بهره‌های بسیار می‌توان برد که از جمله آن در جنگل کاری است.

سرپرست میراث فرهنگی استان زنجان با تاکید بر معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در اقصی نقاط استان به منظور جذب گردشگر در خصوص شهرستان طارم، اظهار کرد: شهرستان طارم یکی از مناطق مهم پرورش زیتون در کشور است و جاذبه‌های بی نظیر طبیعی آن در کنار جاذبه‌های تاریخی این شهرستان، آن را در حوزه گردشگری متمایز می‌کند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *