دریاچه و تنگه کوه گل

دریاچه و تنگه کوه گل _زیباترین جاذبه‌های طبیعی

کوه گل نام قسمتی از طبیعت دنا واقع در نزدیکی شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌های فصلی و دامنه‌های پوشیده از گُل است و همچنین نام رودخانه‌ای که از چشمه‌های فوق سرچشمه می‌گیرد.
معرفی دریاچه کوه گل:
کوه گل بخشی از طبیعت منطقه‌ی کوهستانی دنا است که در نزدیکی شهر زیبای سی سخت قرار دارد. در این ناحیه دریاچه‌های گوناگونی وجود دارد. این دریاچه‌ها فصلی بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌هایی که بر ارتفاعات دنا جای خوش کرده‌اند پر از آب می‌شوند و تا اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند.

 

دریاچه کوه گل، در موقعیت جغرافیایی N305007 E513228 در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. دریاچه کوه گل در شمال شهرستان بویراحمد و در شمال شرقی شهر توریستی سی سخت در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» و تپه های «کوه گل» واقع شده است. محل استقرار دریاچه یکی از زیباترین نواحی استان است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل های شقایق و گیاهان وحشی و همچنین آویشن خوش عطر کوهستان مملو می شود.

 

دریاچه‌ی کوه گل که در همین ناحیه واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آن به شمار می‌رود. این دریاچه با مساحتی حدود نیم هکتار و عمقی برابر ۱۵ متر، باعث پدید آمدن طبیعت و اکوسیستم جذابی در اطراف خود شده است.

 

راه دسترسی :

برای رسیدن به دریاچه ی کوه گل، راه شهر سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد را در پیش بگیرید. ۸ کیلومتر آن طرف تر از سی سخت به منطقه ی کوه گل می رسید . حالا وقت آن است که پیاده روی را شروع کنید یک مسیر پیاده روی زیبا و بسیار هموار پیش روی شماست. به دلیل اینکه دریاچه در میان کوه ها قرار گرفته تا ۵۰ متری دریاچه هم اثری از ان نمی بینید پس نگران نباشید و به راهتان ادامه دهید. پس از حدود ۴۵ دقیقه به دریاچه می رسید.

 

معرفی تنگه کوه گل:

تنگه کوه گل از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ی دنای شرقی محسوب می‌شود. در طول تابستان می‌توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را در اطراف آن به تماشا نشست.

 

با این وجود طبیعت رنگارنگ و منحصر به فرد اطراف دریاچه که شامل گیاهانی مانند قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی می‌شود، زیبایی و رنگ و بوی خاصی به این نقطه از منطقه‌ی دنا بخشیده است. همان طور که نام این منطقه تداعی می‌کند، با محیطی پر از گل‌های زیبا و رنگین روبرو هستیم که هر چشم مشکل پسندی را راضی می‌کند.

 

از دیگر جاذبه‌های تنگه می‌توان به دشت لاله‌های واژگون (به هیچ وجه دیدنش را از دست ندهید)، آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دنا اشاره کرد که همه‌ی آن‌ها – به همراه خود دریاچه و برف‌هایی که بر روی قله‌ها نشسته‌اند – یکی از زیباترین نقاط ایران را پدید آورده‌اند.

مرتبط:

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد/اماکن دیدنی / هتل‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *