دریاچه گهر

دریاچه گهر _نگین اشترانکوه

دریاچه گهر را همگان نگین اشترانکوه نامیده‌اند. دریاچه‌ای با آب زلال و طبیعتی چشم‌نواز که در دل منطقه محافظت شده اشترانکوه قرار دارد.

شگفتی‌های طبیعت لرستان بر کسی پوشیده نیست. سرزمینی زیبا با مناظر و طبیعتی شگفت‌انگیز که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در این سرزمین رویایی، اشترانکوه باشکوه چون الماس بر بلندای لرستان خودنمایی می‌کند. رشته کوهی از سلسله کوه‌های زاگرس که در شرق لرستان استوار ایستاده است. در دامنه‌های جنوب باختری، در دل دره گهررود، دریاچه‌ای به نام گهر بر دامنه دامن گسترده است که اشترانکوه به آن می‌نازد.

دریاچه گهر که در جنوب شرقی شهر درود استان لرستان در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است، از معدود مناطقی است که تحت حفاظت‌های زیست محیطی و به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو، تا حد زیادی از آسیب‌های انسانی دور مانده است. دریاچه از تپه‌ها و چشمه‌هایی که از ارتفاعات مجاور سرچشمه می‌گیرد، سیرآب می‌شود. اگرچه بارش سالانه حدود ۹۰۰ میلی‌متری منطقه نیز در پرآب بودن دریاچه بی‌تاثیر نیست.

دریاچه گهر

طبیعت سخاوتمند منطقه گهر

پوشش پایین دست و بالا دست دریاچه جنگل‌هایی است که در معرض نابودی قرار دارند. بخش اصلی این جنگل‌ها را درختان بلوط شکل می‌دهند. درختان بید، چنار، زبان گنجشک و نارون نیز بخش دیگری از این پوشش گیاهی هستند. در این منطقه درختان میوه بسیاری رشد می‌کند از بادام، پسته وحشی و گردو، تا گلابی وحشی، انجیر، سیب، زالزالک و انار. روی زیبای دیگر این منطقه بکر، دشت‌ لاله واژگون و شقایق وحشی است. اینجا همچنین بستر گل‌های زنبق، لاله وحشی تاج خروسی و اختر است. دریاچه گهر زیستگاه ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز است. البته مارماهی، لاک‌پشت و قورباغه نیز در این دریاچه خانه دارند.

دریاچه گهر

 

فصل سفر به دریاچه

زیبایی‌های  منطقه گهر به زمان یا فصل خاصی محدود نمی‌شود. در بهار، مسیر سراسر پوشیده از لاله‌های واژگون و شقایق‌های سرخ است. ماه‌های تیر و مرداد می‌تواند بهترین زمان برای دیدار از دریاچه گهر باشد. اگرچه در پاییز و زمستان هوا سرد و منطقه پوشیده از برف است اما برای کوهنوردان و گردشگران طبیعت، دیدن منظره زمستانی دریاچه لطفی بسیار دارد. در زمستان بارش‌ها بیشتر به صورت برف است و در سال‌های پر برف سطح دریاچه یخ می‌بندد.

دریاچه گهر

شبی در دل طبیعت

هر ساله حدود ۷۰ هزار گردشگر برای دیدن دریاچه گهر به این منطقه سفر می‌کنند که تعداد زیادی از آنها گردشگران خارجی هستند. دریاچه در منطقه محافظت شده قرار دارد و جاده‌ای به آن منتهی نمی‌شود و برای رسیدن به آن باید مسیر را پیاده پیمود. گردشگران خودروها را در آخرین ایستگاه یعنی چشمه خیوه پارک می‌کنند و از آنجا تا دریاچه گهر که مسافت آن به حدود ۴۰ دقیقه می‌رسد را پیاده‌روی می‌کنند. بسیاری از گردشگرانی که قصد بازدید از دریاچه گهر را دارند، به خاطر راه طولانی و سخت آن، شب را در آنجا می‌مانند. اگر شما هم قصد چادر زدن در گهر را دارید حتما وسایل لازم از جمله چراغ قوه، چادر، کیسه خواب، لباس گرم و مواد خوراکی همراه داشته باشید.

مرتبط:

معرفی دریاچه دیدنی گهر لرستان

دریاچه گهر _سفر به دریاچه ۳۰ میلیون ساله

دریاچه تار _مقصدی رویایی برای آرامش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *