ایوانکی

دستگیری حفاران غیرمجاز در ایوانکی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در ایوانکی خبر داد.

سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی ۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس گزارش مردمی مبنی بر حضور افرادی ناشناس در حال انجام حفاری غیرمجاز در منطقه‌ای از ایوانکی، ۲ نفر در حال انجام حفاری غیرمجاز دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: این افراد با هدف به دست آوردن اشیاء تاریخی، اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند که به همراه ادوات حفاری و خودرو به پاسگاه منطقه منتقل و تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ کربلایی غلامی از کشف یک دستگاه فلزیاب از خودرویی نیز خبر داد و افزود: یگان حفاظت و گشت انتظامی شهرستان پس از کسب خبر  به محل اعزام و ضمن تائید فلزیاب کشف شده، سه نفر سرنشین خودرو به جرم حمل و نگهداری فلزیاب دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ادامه داد: حمل، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون مجوز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تخلف محسوب و منجر به توقیف و ضبط دستگاه می‌شود و حمل و نگهداری و استفاده از انواع دستگاه‌های فلزیاب نیز فقط با مجوز میراث‌فرهنگی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز، علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه، معادل ۱ تا ۳ سال حبس است از هم‌وطنان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی خواست:گزارش‌های خود را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *