کردستان-زمستان

دست گردشگران کوتاه از زمستان کردستان

کردستان سرزمین رنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف هر فصلش هزاران قاب دلنشین برای هر بیننده سیری ناپذیر از طبیعت، اما سوز سرمای غفلت، دست گردشگران را از دامن بلند زمستان این استان که قابی‌ هزار ماجراست، کوتاه کرده است.

گردشگری این در حال رشدترین صنعت، هر ساله میلیون‌ها نفر را از سراسر دنیا به بهانه دیدن جاذبه‌ها وادار به سفر می‌کند از همین رو کردستان نیز با توجه به پتانسیل‌های بسیاری که در این حوزه دارد در حال برداشتن گام‌های اولیه در این مسیر پر سود است.

گام‌هایی که هر چند به آهستگی برداشته می‌شود اما امید به سرعت گرفتن آن هست بطوریکه این استان با دارا بودن نزدیک به یک هزار جاذبه گردشگری ثبت شده در سطح ملی و بین المللی براساس آمارهای میراث فرهنگی و گردشگری در ساله‌های اخیر به صورت میانگین میزبان بیش از ۲۰۰ هزار مسافر و بازدیدکننده از این اماکن است.

یکی از مهمترین ظرفیت‌های و پتانسیل‌های این استان در این حوزه مربوط به گردشگری زمستانی است که در صورت معرفی صحیح ظرفیت‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های این بخش می‌تواند موجب جذب چند برابری گردشگران داخلی و خارجی شده و به توسعه اقتصادی استان بیش از پیش کمک کند.

استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع متوسط ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از مرتفع‌ترین استان‌های کشور است و به عنوان یک منطقه سردسیر و کوهستانی با میانگین ۱۱۰ روزه تعداد روزهای برفی و یخبندان در آن،  زمینه بسیار مناسبی برای ورزش و جشنواره‌های زمستانی مانند ورزش مفرح و هیجان‌انگیز اسکی، صعودهای زمستانی به ارتفاعات و برگزاری جشنواره‌های زمستانی همچون ساخت آدم‌برفی است.

زمستان‌های کردستان در اولین لحظه همراه خود تصویری از ورزش‌های زمستانی و جنب و جوش جوانان و نوجوانان در میان برف را به خیال می کشاند طوریکه این ظرفیت می‌تواند در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در زمینه گردشگری علاوه بر اینها افزایش اشتغال، درآمدزایی و سرعت بخشی در رشد و توسعه استان را در اذهان خلق کند.

از این رو اینکه سهراب می گوید (چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید) مصداق بارز موقعیت کوهستانی و برفی کردستان است بطوریکه وقت آن رسیده مسوولان استان چشم‌هایشان را از غفلت این پتانسیل بزرگ بشویند و با نگاه علمی و کارشناسی به ظرفیت‌ها در حوزه توریسم زمستانی موجبات توسعه این بخش از گردشگری را فراهم کنند.

blank

کردستان مامن ورزش های زمستانی

رییس هیات اسکی کردستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کردستان این استان کوهستانی و برف‌گیر می‌تواند مامن و پایتخت ورزش‌های زمستانی باشد اگر مسوولان در این حوزه تلاش کرده و با برنامه‌ریزی عمل کنند.

اسماعیل پورجعفری با بیان اینکه پیست اسکی بیجار یکی از ظرفیت‌ها بزرگ استان در راستای رونق گردشگری زمستانی است، اظهار داشت: این پیست تنها پیست اسکی موجود در استان است که دارای استاندارد ملی و بین‌المللی بوده ولی با مشکلات فراوانی روبرو است.

وی افزود: ارتفاعات شهرستان‌های سقز، بیجار، قروه، بانه و سروآباد جز مناطق مناسب استان برای احداث پیست اسکی و توسعه ورزش‌های زمستانی هستند البته توسعه در این بخش نیازمند برنامه‌ریزی مسوولان استانی و جذب سرمایه‌گذار است.

پورجعفری با اشاره به اینکه گردشگری زمستانی نیازمند استمرار سرما و برف در مدت طولانی از سال است، اضافه کرد: کردستان در بسیاری از نقاط مانند ارتفاعات زرینه این ظرفیت را دارد و علاوه بر این وجود قله‌هایی با شیب ملایم و مناسب و یخچال‌های طبیعی برای ایجاد ورزش‌های زمستانی از دیگر ظرفیت‌های گردشگری زمستانی این استان است.

وی با بیان اینکه تفریحات زمستانی مانند تیوب سواری که در کردستان انجام می‌شود غیر مجاز و بسیار خطرناک است، گفت: این ورزش‌های غیر مجاز هر سال حامل آسیب‌های جدی است که در صورت ایجاد مجموعه‌های گردشگری زمستانی هم موجب کاهش این آسیب‌ها  و هم رونق توریسم زمستانی می‌شود.

blank

اسکی در کردستان زیر خط فقر

رییس هیات اسکی کردستان اظهار داشت: وضعیت این رشته ورزشی مهیج در استان از لحاظ امکانات فیزیکی و ساختاری ضعیف و نیازمند توجه خاص مسوولان است.

پورجعفری با اشاره به اینکه پیست اسکی بیجار برای تکمیل و استانداردسازی نیازمند حمایت است، اضافه کرد: با تکمیل این پیست اسکی، کردستان می‌تواند حداقل سالیانه میزبان یکی از مسابقات کشوری و در صورت وجود امکانات هتلینگ مناسب، برگزاری مسابقات فرا ملی در این پیست باشد.

وی با بیان اینکه پیشرفت کردستان در حوزه توریسم زمستانی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های این ورزش و سرمایه گذاری درست و اصولی است، افزود: میرات فرهنگی کردستان برای توسعه این بخش باید به کمک اداره ورزش و جوانان بیاید تا در کنار هم بتوانند مشکلات این حوزه را مرتفع و رونق آن را موجب شوند.

هشت قله و هشت گام برای توسعه

کارشناس گردشگری و مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: این استان علاوه بر ظرفیت‌هایش در حوزه آیین‌ها و آداب و رسوم خاصش در زمستان هشت قله مرتفع و بسیار مناسب برای ایجاد مجتمع های ورزشی زمستانی دارد که می توان آنها را به عنوان هشت گام مهم برای توسعه در این بخش مدنظر داشت.

تیمور خالدی با اشاره به اینکه پیست اسکی نسار بیجار یکی از مناطق مهم استان برای گردشگری زمستانی است، اضافه کرد: از دیگر ظرفیت‌های استان در این حوزه ارتفاعات چهل‌ چشمه‌ یا چهل‌ چمه‌ به‌ ارتفاع‌ ۳۱۷۳ متر در غرب‌ دیواندره، قره‌داغ‌ به‌ ارتفاع‌ ۳۱۲۰ متر در شمال‌ بیجار، حوله‌ به‌ ارتفاع‌ ۲۶۶۵ متر در بین‌ گاورود و کامیاران و پسر محمود به‌ ارتفاع‌ ۲۶۴۲ متر در میان‌ نجف‌آباد و بیجار در رشته کوه‌های زاگرس است.

خالدی افزود: کوه‌های گوژه‌ به‌ ارتفاع‌ ۲۶۶۶ متر در بین‌ دهگلان‌ و سنندج، آبیدر به‌ ارتفاع‌ ۲۵۵۰ متر در سنندج، پیر به‌ ارتفاع‌ ۳۲۵۰ متر بین‌ قروه‌ و سنقر کلیایی‌ و شاهو به‌ ارتفاع‌ ۳۳۲۵ متر که‌ بلندترین‌ کوهستان‌ استان به شمار می‌رود از دیگر پتانسیل‌ها برای ایجاد مجتمع‌های ورزشی در راستای توسعه توریسم زمستانی است.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: گردشگری زمستانی جزو آن دسته از سفرها بوده که در فصل خاص و زیبای زمستان و البته شرایط ویژه قابل انجام و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه این نوع گردشگری یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین زیرشاخه‌های صنعت گردشگری است اظهار داشت: گردشگری زمستانی شامل تفریحات، گشت و گذار و هیجانات ناشی از این فصل است که قابلیت برنامه‌ریزی و اجرا برای توسعه حوزه گردشگری را دارند.

blank

پیست اسکی بیجار نیازمند افزایش امکانات

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه پیست اسکی بیجار به عنوان تنها پیست استان نیازمند افزایش امکانات است، گفت: این پست در حال حاضر از کمبود امکانات رنج می‌برد و برای تقویت آن باید مسوولان مرتبط اقدامات لازم از جمله تخصیص اعتبار خرید تجهیزات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه علاوه بر کوه‌ها برخی دیگر از امکانات و جاذبه‌های دست ساز در رونق گردشگری زمستانی موثر هستند، تاکید کرد: این امکانات متاسفانه نه تنها در کردستان بلکه در کشور نیز هنوز نتوانسته جایگاه مشخصی پیدا کند.

خالدی افزود: در کشورهای پیشرفته در زمینه گردشگری زمستانی رویدادهای مختلفی را برنامه ریزی کرده و هر ساله در همان زمان و فصل برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اسکلتون، اسکی آلپاین، اسکیت روی یخ، اسنوبرد سواری، لژسواری و پرش با اسکی اشاره کرد.

blank

آیین و سنت‌ها گام دوم توسعه توریسم زمستانی در کردستان

کارشناس گردشگری کردستانی اظهار داشت: وجود آیین‌ها و سنت‌ها و همچنین کوه‌های مختلف توان جذب گردشگران زمستانی و توسعه این بخش را به شرط برنامه‌ریزی و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در کردستان فراهم می‌کند.

خالدی یادآور شد: مراسم و آیین‌هایی همچون پیر شالیار در هورامان، نوروز زمستانی که در روستاهای مختلف استان به صورت خود جوش برگزار می‌شود، کوهنوردی در مناطق برف گیر، اسکی روی یخی در پیست اسکلی بیجار می تواند در این حوزه برای جذب گردشگر موثر باشند.

پتانسیل ثروتمند و زیرساخت فقیر

وی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های این نوع گردشگری در استان وجود دارد اما زیرساخت‌های آن فراهم نیست، اضافه کرد: در حوزه زیرسخت‌ها از جمله راه‌های دسترسی زمینی، راه آهن، فرودگاه، مراکز اقامتی کوهستانی، مراکز پذیرایی به منظور رونق بخشیدن به گردشگری زمستانی هنوز به آن حد نرسیده‌ایم که بتوان از این نوع گردشگری بهره اقتصادی برد.

خالدی با بیان اینکه تشویق سرمایه گذاران برای ورود به این بخش مستلزم توسعه زیرساخت‌های این بخش از صنعت گردشگری است، گفت: سرمایه گذار به دنبال افزایش سرمایه نه به دنبال فرهنگ سازی و بسترسازی، این وظیفه بخش‌های دولتی است که فرهنگ‌سازی و بسترسازی در این بخش را انجام دهد.

زمستان بیدار در کردستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: طرح زمستان بیدار در راستای توسعه گردشگری زمستانی در این استان در سال جاری آغاز شده میراث فرهنگی استان با جدیت پیگیر اجرای شدن اهداف این طرح است.

حمید اسکندری نیز با اشاره به اینکه سنت‌ها و آیین‌ها مختلف در فصل زمستان در این استان برگزار می‌شود، اظهار داشت: هدف از این طرح بهره‌گیری از فرهنگ بومی محلی، آیین و سنت‌ها، طرز تفکر، مراسم‌های مذهبی و عرفانی مناطق مختلف کردستان به عنوان نوعی جاذبه برای جذب گردشگر زمستانی است.

وی با اشاره به اینکه توسعه این بخش با جدیت در دست پیگیری است، اضافه کرد: از آنجا که توسعه این بخش نیازمند فراهم بودن زیرساخت‌ها بوده متاسفانه زیرساخت‌های استان در این حوزه ضعیف است.

اسکندری افزود: آن بخش از اقداماتی که مربوط به میراث فرهنگی استان در این حوزه بوده شامل معرفی و تبلیغ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری زمستانی در استان انجام شده و در دست  اقدام است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: این اداره کل در راستای تاثیر گذاری بیشتر تبلیغات برای توسعه گردشگری کردستان فعالبت های خود را از تبلیغات سنتی مانند بنر و بروشور به سمت تبلیغات الکترونیک در فضای برخط و مجازی تغییر داده ایم.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شده ۱۹ اقامتگاه بومگردی فعال این استان در راستای خدمات رسانی زمستانی به گردشگران و فعالیت های ویژه ای متناسب با این فصل را انجام دهند و سعی داریم این مراکز را به ۴۰ مورد تا پایان امسال برسانیم که این امر می‌تواند در رونق گردشگری زمسانی مثمر ثمر باشد.

اسکندری با بیان اینکه گردسگری زمستانی در کردستان نیازمند توسعه زیرساخت های مختلف است، افزود: انتظار می رود دستگاه هایی همچون راه و شهرسازی در بخش راه های روستایی و بین شهری، ورزش و جوانان در حوزه ورزش زمستانی، ساخت هتل با مشارمت سرمایه گذاران در این راستا اقدامات مربوط به خود را نجام دهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: معتقدیم در صورتی که این زیرساخت ها فراهم شود سرمایه گذاران می توانند در بخش های مختلف با خیالی راحت سرمایه گذاری کرده و از بازگشت اصل و سود مناسب سرمایه خود هم اطمینان داشته باشند.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *