دشت اسفدن ثبت ملی شد

بیرجند – ایرنا – دشت اسفدن قاین در استان خراسان جنوبی شامل دق اسفدن و دره هندوستان در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: دشت اسفدن یکی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعی استان خراسان جنوبی است که در این دشت با مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع دو اثر شاخص شامل دق اسفدن به شکل نمکزاری مسطح و بدون هیچ پوشش گیاهی و دره هندوستان با سرسبزی و پوشش گیاهی بسیار غنی به فاصله ۱۰ کیلومتری هم قرار دارند.

به گزارش روز یکشنبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی زهرا رضایی ملکوتی افزود: دره هندوستان اسفدن دره‌ای با پوشش گیاهی متنوع است که در قسمت کوهستانی درخت‌های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی، بادامشک و گز آن را فراگرفته و بوته‌های آویشن و زیره نیز در آن می‌روید.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی دامنه‌های این دشت سوسن، شقایق و غیره است عنوان کرد: درون دره نیز زرشک، عناب، پسته و کاج، قیچ، تاغ و گل شقایق می‌روید.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه دق به سرزمین‌های نسبتا هموار گفته می‌شود که دارای شیب ناچیز و کم است ادامه داد: دق‌ها یکی از پدیده‌های زمین شناسی هستند که قابلیت نفوذپذیری کمی دارند، به جهت شوری خاک، این مناطق از پوشش گیاهی بسیار ضعیف برخوردارند همچنین پوشش جانوری منطقه به دلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است.

وی گفت: طبیعت بهاری دره هندوستان اسفدن در روزهای بهاری بسیار آرامش بخش بوده و پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است به طوری که انواع گیاهان دارویی و بوته‌های قیچ، تاغ و دشتی سرسبز و سرتاسر گل شقایق در بهار این منطقه را فرا می‌گیرد.

رضایی ملکوتی افزود: انواع گیاهان دارویی به عنوان پوشش گیاهی این دشت جلوه زیبایی به منطقه داده است، به گونه‌ای که جمع زیادی از مردم منطقه برای استفاده از طبیعت بکر منطقه در ایام سال به این جا سفر می‌کنند.

وی گفت: آب سرد و گوارای دره هندوستان که از دل رشته کوه سرچشمه می‌گیرد بر لطافت و زیبایی این منطقه می‌افزاید.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی اظهار داشت: دشت اسفدن قاین در همایش میراث طبیعی کشور که پنجم شهریور ماه جاری در استان گیلان – بندرانزلی برگزار شد، در فهرست میراث طبیعی – ملی به ثبت رسید.

اسفدن در فاصله ۵۷ کیلومتری شرق قاین مرکز شهرستان قاینات قرار دارد و فاصله قاین تا بیرجند ۱۰۰ کیلومتر است.

استان خراسان جنوبی چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و توبافی روستای خراشاد دارد و چند اثر دیگر این استان در فهرست پیشنهادی جهانی شدن قرار دارد.

منبع خبر:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *