دیوارهای محوشدنی

دیوارهای محوشدنی حاوی پیام‌های پنهان در اروپا

بسیاری از شهرهای اتحادیه اروپا به زودی میزبان دیوارهای محوشدنی خواهد بود که پس از مدت زمانی کوتاه ناپدید می‌شود و پیامی پنهان از خود بر جای می‌گذرد.

 مؤسسه گوته یک سازمان غیرانتفاعی و یکی از مراکز پیش رو در زمینه آموزش آلمانی است که ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در بیرون از مرزهای این کشور را به عهده دارد. این سازمان خلاق در آخرین اقدام جالب خود تصمیم گرفته است در فضاهای عمومی ۱۷ شهر اتحادیه اروپا دیوارهای شگفت‌انگیزی ایجاد کند که پس از مدتی ناپدید می‌شوند اما پیام مهمی از خود بر جای می‌گذارند. تا این لحظه کلانشهر پوزان واقع در غرب لهستان اولین میزبان پیاده‌سازی آثار هنری اعضای خوش ذوق و خلاق مؤسسه گوته در زمینه دیوارهای محو شدنی بوده و دومین دیوار در گدانسک، یکی از شهرهای بندری مهم و بزرگ این کشور ساخته شده است. در حال حاضر بازدید از هر دوی این دیوارها که روزانه عده زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، به‌طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار دارد.

دیوارهای مذکور از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیاری تکه چوب‌های مکعبی برش‌خورده شکل گرفته‌اند که روی هر یک از آن‌ها پیامی حک شده است. این قطعات ممکن است حاوی پیام‌های کوتاه و احتمالاً فلسفی متفاوت با دیگری، پیام‌های فرهنگی رایج در میان مردم اروپا، ضرب‌المثلی معروف یا جمله مشهوری از دیالوگ‌های یک فیلم پر طرفدار باشد که هر کدام با هدف یادآوری نکته‌ای خاص به مردم انتخاب شده‌اند. علاوه بر این بعضی از تکه‌چوب‌ها حاوی پیام‌هایی است که چنانچه مردم آن را مورد توجه قرار دهند، می‌توانند جهان را به حرکت در مسیری پایدار سوق دهند. بازدیدکنندگان می‌توانند پس از تماشای دیوار تکه‌ای از آن را به‌عنوان یادگاری با خود به خانه ببرند و از این طریق فرهنگ باستانی کشورهای اروپایی را در ذهن خود مجسم کند.

هر دیوار از تعداد ۶ هزار تکه چوب ساخته شده که پیام‌های آن‌ها هم به زبان اصلی و هم ترجمه‌شده به زبان کشور میزبان روی آن حک شده است. بدین‌ترتیب تعداد قطعات کافی برای قرار گرفتن در اختیار بازدیدکنندگانی به زبان‌های مختلف وجود دارد. برداشتن قطعات این دیوار اعجاب‌انگیز توسط مردم باعث می‌شود که دیوار در مدت زمان کوتاهی پس از بازدیدهای عمومی محو شده و تنها اسکلت کریستالی آن باقی بماند که حاوی نقل قولی مشهور از فرهنگ کشورهای اروپایی است.

دیوارهای محوشدنی در حال حاضر تنها در شهرهای کشور لهستان نصب شده است ولی مقامات رسمی بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نظیر بلژیک، آلمان، هلند، بریتانیا، ایرلند شمالی، لیتوانی، اسپانیا، ایتالیا، یونان و قبرس نیز اعلام کرده‌اند که تا پایان ماه نوامبر حداقل میزبان یکی از این دیوارهای ارزشمند در کشورهای خود خواهند بود.

منبع:ایمنا

مرتبط:

فولانی _قبیله عجیبی که خود را زیباترین مردمان دنیا می‌دانند!

راز های بزرگ دیوار چین

«دیوار آدامس» سیاتل؛ از زباله‌دانی تا اثری هنری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *