ایرلند

ردپای غول‌ها در «ایرلند»

بیستمین جزیره بزرگ جهان «ایرلند» با آب‌وهوایی سرد و مرطوب که شهرهای دوبلین و کورک آن عناوین جوان‌ترین پایتخت و پایتخت فرهنگی اروپا را یدک می‌کشند ‌می‌تواند از بهترین مقاصد برای سفر گردشگران باشد.

جزیره «ایرلند» در آتلانتیک شمالی، واقع در شمال غرب اروپا واقع شده که با عبور دریای ایرلند از بریتانیا جدا می‌شود، ایرلند با نام قدیمی «هیبرنی» سومین جزیره بزرگ اروپا است که علاه بر قلعه‌های تاریخی دیدنی، طبیعت بکر و هیجان‌انگیزی برای جذب گردشگران دارد.

«خلیج دینگل» یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران است که در نقاط غربی سرزمین ایرلند در ناحیه کری واقع شده، دلفین‌هایی که عشقشان به انسان‌ها در دنیا معروف شده است از سال ۱۹۸۳ در این منطقه زندگی می‌کنند و همین مسئله باعث جذب بیشتر گردشگران می‌شود.

گردشگران برای بازدید از این منطقه و دلفین‌های فونگی باید یک سفر دو ساعته با کشتی به منطقه زندگی دلفین‌ها داشته باشند و یکی از مزیت‌های سفر با تور به این منطقه این است گردشگران زمانی که دلفین‌ها را دیدند پول پرداخت می‌کنند.

صخره‌های موهر با ارتفاع ۱۲۰ متری از اقیانوس یکی دیگر از جاذبه‌های ایرلند است که در شهرستان کلر قرار گرفته، گردشگران می‌توانند از صخره‌های موهر طبیعت را در خالص‌ترین و دست‌نخورده‌ترین شکل خود ببینند.

این صخره‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مستعمره سرزمین اصلی ایرلند شناخته می‌شوند و بین ماه‌های آوریل تا ژوئیه پرنده‌های پوفین به این منطقه جذب می‌شوند؛ این صخره‌ها در فهرست ۱۰ جاذبه برتر پر بازدید ایرلند قرار دارند و یکی از مناطق جذاب برای عکاسی هستند.

«پارک ملی بورن ایرلند» یکی از کوچک‌ترین پارک‌های کلی از بین ۶ پارک ملی در ایرلند است. این منطقه ۳۵۰ میلیون سال پیش ایجاد شده و به نام بورن شهرت پیدا کرده است. گلاسیو کارست بخش  کوچکی از این پارک است که گونه‌های کم‌نظیر زیادی از گیاهان و حیات‌وحش در آن رشد و زندگی می‌کنند.

بورن منطقه‌ای در کانتی کلر در جنوب شرقی ایرلند است که چشم‌اندازی از بستر سنگی با پیاده‌رویی ترک‌خورده از صخره‌ها، سنگ‌های آهکی، غارها، فسیل‌ها و اشکال مختلف سنگی دوره یخبندان دارد که برای اکتشاف نیز بسیار مناسب است. جزایر آران، آرامگاه پولنابرون و غار معروف ایلوی  نیز از دیگر جاذبه های معروف بورن هستند.

« مانستر گلندالوف» یکی از گزینه‌های متفاوت سفر به ایرلند است، گردشگرانی که از این منطقه بازدید می‌کنند، می‌توانند آثار باقی‌مانده از حمله وایکینگ‌ها را ببینند. این منطقه درون محوطه پارک ملی کوهستانی ویکلوو واقع شده که قدمت آن به قرن ششم بازمی‌گردد و برج‌های قدیمی و کلیساهایی با معماری ویژه و باشکوه جذابیتی خاص به منطقه بخشیده‌اند. جنگل‌های باستانی و دریاچه‌های اطراف با منظره‌ای مرموز و غریب، گردشگران را راغب می‌کنند تا برای بازدید از این منطقه در آن قدم بزنند.

«پارک جنگلی تولیمور» اولین پارک جنگلی شمال ایرلند است که در سال ۱۹۹۵ افتتاح شد و مساحتی نزدیک به ۶۳۰ هکتار دارد. این پارک نماهایی از قله‌ها و سواحل اطراف و کوهپایه‌های کوه‌های مورن را در بر می‌گیرد. استفاده از این پارک جنگلی به عنوان لوکیشن سریال بازی تاج‌وتخت شاید یکی از دلایل علاقه گردشگران از این پارک باشد.

از ویژگی‌های این پارک عبور رود شمینا از میان آن است که ۱۶ پل دارد، قدمی‌ترین پل‌ها متعلق به سال ۱۷۲۶ است. بناهای قدیمی با پل‌های گتیک و دروازه، غارهای طبیعی و دیگر غارها، معماری چرخشی، درختان عجیب و غریب اکالیپتوس، درختان غول‌پیکر سرخ مایل به قرمز که مجموعه‌ای از گیاهان دارویی هستند از دیگر ویژگی‌های این پارک است. درختان بلوط این پارک برای تزئین فضای داخلی کشتی تایتانیک نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ایرلند علاوه بر طبیعت‌ شگفت‌انگیز اما بناهای تاریخی و موزه‌های فراوانی نیز دارد که موزه کلیسای «پیتر مقدس» یکی از آن‌هاست، هر ساله تعداد زیادی برای بازدید از این موزه به ایرلند سفر می‌کنند و شاید یکی از دلایل آن علاوه بر معماری باشکوه کلیسا، سر بریده سنت الیور باشد که در این موزه نگهداری می‌شود.

این موزه نزدیک به ۴۰۰ سال است که در شهر دروقدا واقع شده که عجیب‌ترین یادگاری از دنیای غرب را در خود نگهداری می‌کند، سر سنت ایور از قرن ۱۷ به جا مانده و در محفظه‌ای شیشهای در این موزه محافظت می‌شود. سنت الیور یکی از پشتیبانان صلح و آشتی ملی در ایرلند بود و برای صدها سال متمادی به عنوان یکی از مقدس‌ترین افراد ایرلند بوده است.

قدم گذاشتن در جا پای غول‌ها در یکی از نقاط ایرلند جاذبه‌ای دیدنی برای گردشگران است. این گذرگاه شهرتی ۴۰ هزار ساله دارد که از سنگ‌های بازالت بهم‌ پیوسته شش گوش تشکیل شده که ناخواسته سنگ‌فرش‌های سنگی را ایجاد کرده‌اند؛ ستون‌های این سنگ‌فرش‌ها آنقدر بی‌عیب و نقص هستند که ساخت آن‌ها توسط انسان باورکردنی نیست.

در حقیقت ساخت این سنگ‌فرش‌ها نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی بوده که حدود ۶۰ میلیون سال پیش رخ داده است. هر ساله افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، با دیدن رمز و رازهای این گذرگاه آبی عظیم که یکی از زیباترین شگفتی‌های طبیعت ایرلند است، شگفت‌زده می‌شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *