رستوران بین راهی

رستوران بین راهی _انتخابی چالش برانگیز

اهمیت سلامت و کیفیت غذا در رستوران بین راهی

مقاومت افراد در برابر مصرف غذاهای بد کیفیت متفاوت می باشد و درجه های متفاوتی از مسمومیت غذایی دچار می شوند. کودکان، افراد مسن و زنان بیشتر در معرض خطر هستند. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، باید در مسافرت از مواد غذایی سالم مصرف کرد، از رستوران‌های تمیز و بهداشتی استفاده کنید و از منابع غیر استاندارد و آلوده آب و مایعات ننوشید.

جهت حفظ سلامتی در طول سفر سعی کنید از خوراکی‌های خانگی و دستپخت خود، غذا‌های حاضری، کنسرو شده، بسته بندی و کارخانه‌ای که استریل هستند و خراب شدنی نیست استفاده کنند. اما اگر تمایل به رفتن به رستوران و صرف یک وعده غذایی کامل، گرم و تازه دارند حتما نکات زیر را در انتخاب رستوران بین راهی در نظر گیرند.

همچنین همیشه مقداری آجیل، بیسکویت، میوه تازه، شکلات، آب معدنی، کلوچه و آب میوه همراه خود داشته باشید تا با احساس گرسنگی در مجبور به توقف در اولین رستوران یا فروشگاه سرراهی نشوید.

معیارهای مهم در رستوران‌ بین راهی

برای شناسایی یک رستوران بین راهی باکیفیت راه‌های مختلفی وجود دارد. برای اطلاع از کیفیت غذای رستوران‌های بین راهی بهترین راه این است که به سایت‌هایی که رستوران‌ها را درجه بندی می‌کنند مراجعه کرد؛ همچنین می‌توان با جستجو در اینترنت از اطلاعات و نظرات کاربرانی که از غذا‌های آن رستوران‌ استفاده کرده‌اند بهره برد.

شلوغ بودن رستوران بین راهی؛ یکی از معیارهای سلامت و کیفیت آن

یکی دیگر از روش‌های اطمینان از سلامت غذای یک رستوران بین راهی این است که معمولا مکان‌هایی که شلوغ‌تر هستند، بیشتر قابل اطمینان است، زیرا غذا‌ها زود به زود مصرف می‌شود و امکان وجود غذای مانده و فاسد در آنجا کاهش پیدا می‌کند.

خیلی روی کیفیت و سلامت غذای رستوران های بین راهی که اتوبوس ها در مقابل آنها پارک کرده اند، حساب نکنید. یک قانون بین الملی بین رانندگان اتوبوس و رستوران های بین راهی وجود دارد که می گوید: مسافر از شما، غذا، سیگار رایگان برای رانندگان و شاگردان اتوبوس و همچنین شستن رایگان ماشین از ما! در واقع مسافران قربانی خدماتی که رستوران داران به رانندگان اتوبوس می دهند، می شوند.

در مقابل، رستوران های بین راهی که کامیون‌ها در مقابل آنها پارک کرده اند، می‌توانند انتخاب خوبلی باشند. به دلیل اینکه رانندگان کامیون همیشه در سفر هستند، شناخت بهتری روی این رستوران‌خا و غذاخوری ها داشته و همیشه در بهترین غذاخوری ها توقف می کنند. غذاهای سرو شده در این رستوران ها، سالم، لذیذ و قیمتی مناسب خواهد داشت.

نزدیکی رستوران بین راهی به جاده اصلی

رستوران بین راهی که به اصطلاح پرت هستند و از جاده دورند، مراجعات به آنها کمتر است و امکان دارد گاهی مواد اولیه آنچه که باید نباشد یا نکات بهداشتی را به درستی رعایت نکنند؛ هرچند ممکن است این موارد در رستوران‌های مورد تایید هم وجود داشته باشد، ولی این امکان و احتمال در رستوران‌های دور از جاده بیشتر است.

در انتخاب نوع غذا دقت داشته باشید

به هر حال مصرف غذا‌های رستوران‌های بین راهی باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد اما بین ۲ غذایی که با گوشت و مرغ درست شده‌اند (مانند جوجه کباب و کباب کوبیده) جوجه کباب ارجحیت دارد، زیرا موادی که کباب کوبیده از آن درست شده است مشخص نیست و ممکن است ترکیبی از موادی چون سنگدان مرغ باشد، ولی جوجه کباب حتی اگر مرغ‌ها مانده باشد، چون پخته می‌شود تمام میکروب‌ها از بین می‌روند. بنابراین بهتر است مسافران در صورت استفاده از غذا‌های بین راهی رستوران‌ها از آنها بخواهند که غذایشان را به طور کامل بپزند و به هیچ عنوان غذا به صورت خام و یا نیمه پز نباشد.

• بوییدن غذا و دقت در طعم غذا می‌تواند به شما در تشخیص سالم بودن یا آلودگی مواد غذایی کمک کند.

• جهت کاهش خطر مسمومیت غذایی به همراه غذا لیمو ترش تازه، سماق، پیاز و ماست مصرف کنید، این مواد غذایی میکروب‌ها را دربدن شما از بین ببرند.

مصرف کاهو و سبزیجات در رستوران‌های بین راهی ممنوع!

بهتر است سبزیجات و کاهو در رستوران‌های بین راهی مصرف نشود، زیرا سالاد باید کاملا شسته و ضدعفونی شود، اما امکان دارد این کار در رستوران‌های بین راهی به مقدار کافی انجام نشود و انگل‌های موجود در آن از بین نرود که  باعث ایجاد بیماری خواهد شد.

معیارهای بهداشتی برای انتخاب رستوران بین راهی

معیارهای بهداشتی برای انتخاب یک رستوران خوب در سه گروه اصلی قرار می‌گیرد: بهداشت محیط غذاخوری، بهداشت خدمه رستوران و تمیز بودن وسایل و ابزار سرو غذا، مواردی است که در نگاه اول باید مورد ارزیابی مشتریان قرار گیرد.

رفتارهای بهداشتی گارسون‌ها

در نظر گرفتن رفتارهای بهداشتی گارسون (مهماندار) و خدمه سرو غذا بهترین گزینه برای سنجش بهداشت یک رستوران است. مثلا خدمه از نظر ظاهری، موهای مرتب و صورت اصلاح شده داشته باشند، ناخن‌هایشان کوتاه و زیر آن پاکیزه باشد و لباس فرم سفید و تمیز به تن داشته، عرق نکرده و سیگاری نباشند.

هنگام سرو غذا نیز اجتناب از انتشار قطرک‌های بزاقی از طریق سرفه و عطسه و صحبت نکردن روی غذا، استفاده از دستمال تمیز برای نظافت سطح میز یا تعویض نایلون رومیزی، گرفتن لیوان و بشقاب‌ها از زیر و نه از لبه آنها و فاقد لکه بودن ظروف شیشه‌ای و قاشق و چنگال ازجمله مهم‌ترین موارد بهداشتی است که اگر به آن عمل شود، می‌توان گفت هنگام طبخ غذا احتمال رعایت موازین بهداشتی وجود دارد.

کارت و گواهینامه آموزش بهداشت

اغلب خانواده‌ها می‌دانند با ورود به یک غذاخوری به کارت بهداشت کارگران رستوران که اغلب به دیوار نصب یا زیر شیشه میز گذاشته می‌شود، دقت کنند. با وجود این که اخذ کارت و گواهینامه بهداشت خدمه غذاخوری‌ها جزو الزامات قانونی است، اما چون اغلب کارگران رستورانی تبعه کشورهای خارجی هستند و به صورت فصلی کار می‌کنند، کارت بهداشت ندارند و اکثرا کارت‌هایی در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرد که مربوط به چند نفر از خدمه ثابت رستوران است که در تهیه و طبخ و سرو غذا دخالتی ندارند. در خصوص گواهینامه‌های آموزش بهداشت هم برخی رستوران‌ها به شکل صوری این گواهینامه‌ها را تهیه می‌کنند و در اختیار کارگران رستوران می‌گذارند.

آیا قیمت بالا نشانه‌ی سلامت غذا است ؟

قیمت بالای غذا الزاما نشان دهنده استفاده از بهترین مواد اولیه برای تهیه غذا نیست، اما اگر این قیمت از حد متعارف آن پایین‌تر باشد باید بیشتر به کیفیت پایین غذا مشکوک شد.

نحوه نظارت بر رستوران‌های بین راهی

رستوران‌ها توسط دو ارگان سازمان دامپزشکی و بهداشت محیط نظارت می‌شوند و تعزیرات هم با این دو ارگان گشت مشترک دارد. بازرسان سازمان دامپزشکی روی سلامت و بهداشت و ایمنی مواد گوشتی کبابسراها، جوجه کبابی‌ها و در کل هر غذاخوری که با گوشت سرو کار دارد نظارت می‌کنند.

ضابطین بهداشت محیط نیز در خصوص بهداشتی بودن محیط رستوران، نظافت ابزار و وسایل پخت و پز و سرو و سلامت غذا نظارت دارند و ماموران تعزیرات هم در صورت کم فروشی و ارائه اقلام غذایی با قیمت‌های خارج از تعرفه با متخلفان برخورد و اغلب آنان را جریمه نقدی می‌کنند.

با وجود تعداد زیاد رستوران های بین راهی، تازه تاسیس شدن برخی از آن‌ها و یا در معرض دید نبودن، بازرسان ممکن است این نظارت را با فواصل طولانی‌ در یک رستوران داشته باشند، بنابر این بهتر است خانواده‌ها خود با در نظر گرفتن ملاک‌های بارز یک رستوران خوب، از مراجعه به رستوران‌هایی که کیفیت غذایی‌شان پایین است و از بهداشت مطلوبی برخوردار نیستند اجتناب کنند.

گزارش تخلف در رستوران های بین راهی

در صورتی که شهروندان تخلفی مشاهده کنند می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۴ تماس حاصل گیرند تا از تخلفات جلوگیری و رسیدگی به عمل آید، بعد از گزارش تلفنی، بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت به محل آدرس گفته شده مراجعه و در صورت دیدن تخلف، نسبت به تشکیل پرونده آن واحد اقدام می‌شود.

 

مرتبط:

راهنمای انتخاب لباس برای سفر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *