روستاهای گردشگرپذیر

روستاهای گردشگرپذیر فارس ظرفیتی برای رونق اقتصادی است

مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری فارس با اشاره به تعدد روستاهای گردشگرپذیر و واجد جذابیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی برای جذب گردشگر، تاکید کرد که این روستاها ظرفیتی تاثیرگذار برای رونق اقتصادی محسوب می‌شوند.

سید کمال پاکفطرت چهارشنبه ۱۲ شهریور در حاشیه بازدید از روستاهای گردشگرپذیر “کندازی” و “دشتک” شهرستان مرودشت، به خبرنگاران گفت: روستای “کندازی” یکی از روستاهای گردشگری شاخص در استان فارس و حتی ایران به شمار می‌رود اما برای جذب گردشگر نیازمند معرفی بهتر و آشنا کردن مردم با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این روستا هستیم.

او با اشاره به بافت سنتی و بکر این روستا و جاذبه‌های طبیعی آن به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب، گفت: با برنامه‌ریزی درست می‌توان از ظرفیت گردشگری روستایی در مسیر رونق صنعت توریسم استفاده مطلوبی کرد.

پاکفطرت با تاکید بر لزوم تدوین برنامه‌هایی برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار در روستاهای گردشگرپذیر، گفت: مهمترین اصل در جذب سرمایه، امنیت است؛ باید امنیت سرمایه و بازگشت آن در کنار سودآوری برای سرمایه گذار تضمین شود.

مدیرکل روستایی استانداری فارس با بیان اینکه نباید همه کارها را معطوف و متوقف به اقدامات، کمک‌ها و تسهیلات دولتی کرد، گفت: یکی از راه‌های مهم و موثر برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و ایجاد انگیزه برای شکل‌گیری مهاجرت معکوس، توجه به ظرفیت‌های روستاها و رونق اقتصادی است.

پاکفطرت با بیان اینکه منظور از توسعه روستایی، آسفالت کوچه‌ها و تغییر و نوسازی و مدرن‌سازی ساختمان‌ها نیست، خاطرنشان کرد: نگاه به روستا باید متناسب با اصول و مفاهیم توسعه پایدار باشد، یکی از اصلی‌ترین موضوعات مربوط به به تحقق توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در روستاها است.

او لزوم شناسایی ایده‌های نو و خلاقانه و حمایت از صاحبان این ایده‌ها، گفت: مردم با ارائه طرح‌های مناسب می‌توانند از تسهیلات پیش‌بینی شده بهرمند شوند و در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود شرایط روستاها، سهیم و همراه باشند.

پاکفطرت با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی روستایی در فارس، این زیرساخت را در رونق گردشگری بسیار موثر دانست و گفت: روستاهای فارس ظرفیت جذب گردشگر در سطوح ملی و بین‌المللی را دارد اما تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان مرودشت نیز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری روستاهای کندازی و دشتک، تاکید کرد که این ظرفیت‌ها می‌تواند در پایداری روستا و درآمدهای اقتصادی و در توسعه صنعت گردشگری تاثیرگذار باشد.

بهمن مردانی گفت: در سه سال اخیر، با هدف حفظ منظر و بافت سنتی، بالغ بر ۷۰ درصد دیوارهای منازل روستایی در این ۲ روستا، گل اندود شده است.

مردانی از پیگیری برای ثبت این روستاها در فهرست آثار ملی و احیای صنایع دستی فراموش شده آنها، از احیای رشته “ریوار دوزی” به عنوان یک هنر و صنعت بومی روستای “کندزای” خبر داد و گفت: با شناسایی افراد فعال در این رشته و تهیه یک بانک اطلاعاتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و … از ۳۰ هنرمند در این بخش حمایت کنیم.

رئیس میراث فرهنگی مرودشت با بیان اینکه فاصله بین ۲ روستای دشتک و کندزای قابلیت تبدیل به مسیر گردشگری را دارد، گفت: در این مسیر شهرک ابرج، سه تخت گزین، سد درودزن، باغ‌ها و مزارع کشت شلتوک قرار دارد.

روستاهای “کندازی” و “دشتک” در ارتفاعات کوه حسین بخش دروزن از توابع شهرستان مرودشت قرار دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ظرفیت‌های بوم‌گردی و گردشگری عشایر استان فارس

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *