درازنو

روستای درازنو سرزمینی هم سطح ابرها

یکی از جاذبه های دیدنی در ایران روستا های کوهستان است که با چشم انداز حیرت انگیز در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد. روستای درازنو در شمال کشور ، سرزمینی است هم سطح ابرها به جذابیت تابلو های نقاشی و یکی از زیبا ترین روستاهای کوهستانی است.

این روستا یکی از دهکده های ییلاقی استان گلستان است که در بلنترین ارتفاعات کردگوی قرار گرفته است.

درازنو آنقدر مرتفع است که از بلندای آن می توان منظره حیرت انگیز بیش از ۱۰ شهر و ده ها روستا در استان های گلستان و حتی مازندران را میتوان مشاهده کرد. چشم انداز انتهای شرقی دریای مازندران و خلیج گرگان از این روستا بدون اغراق یکی از زیبا ترین منظره هایی خواهد بود که تا به حال دیده اید.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد روستای درازنو طبیعت بکر و زیبای آن است. این روستا در منطقه ای مملو از جنگل های انبوه و مراتع سرسبز و چمنزارهای زیباست روستای درازنو نزدیک منطقه حفاظت شده جهان نما واقع شده است. منطقه ای که جنگل ابری بسیار تماشایی دارد که منظره آن از روستا بسیار تماشایی است.

خانه های کاهگلی و چوبی این روستا ،که هر گاه در یکی از این خانه ها از پنجره به بیرون بنگرید، تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می بینید، بسیار دل انگیز است. غروب و طلوع آفتاب در منطقه درازنو فوق العاده حیرت انگیز است.

درازنو سرزمینی مرتعی در رأس قله البرز است که دارای انواع و اقسام گل و گیاهان دارویی، جنگل های سرسبز، آبشارها، چشمه ها و غارها است. این منطقه به دلیل طبیعت بی نظیر و آب هوای بسیار تمیز و لذت بخش و به دلیل مشرف بودن به نقاط جلگه ای مانند کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میانکاله، بندر ترکمن و… مکانی کاملا منحصر به فرد است.

جاذبه های روستای درازنو

از مهم ترین مناطق دیدنی و جاذبه های مهم این روستا میتوان غار یخجال را نام برد که در کنار تکه سنگی بسیار بزرگ قرار دارد در کنار این سنگ محوطه ای در حدود بیست متر مربع و سوراخی به اندازه عبور و مرور یک انسان وجود دارد. دلیل نام گذاری این غار وجود برف در داخل این سوراخ حتی در شهریور ماه است که واقعا جالب و قابل توجه است..

علاوه بر این غار دو غار طبیعی دیگر به نام های “گنج خانه” و “انبار حسن خان” در روستای درازنو وجود دارد که بسیار دیدنی اند. جالب است بدانیدبه دلیل ارتفاع بسیار بلند این روستا یکی از فرستنده های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مرکز گلستان بر بالای قله آن واقع شده است. آخرین جاذبه ای که می توان به آن اشاره کرد امامزاده هزار منزل است که زیارتگاه مردم منطقه و مسافران است. طبق گفته هایی که وجود دارد در این امام زاده دو خواهر و برادر به نام های رضی و راضیه آرام گرفته اند.

معماری درازنو

معماری این منطقه به دلیل کوهستانی بودن خانه هایی کاهگلی با دیوار های چوبی است که درزمستان باعث حفظ گرما و در تابستان باعث جذب هوای خنک می شود. اما معماری این شهر کاملا یک دست نیست بعضی خانه کاملا چوبی است که بسیار قدیمی و مربوط به دوره قاجار است.

درازنو

چشمه های درازنو

در اطراف درازنو چشمه و آبشارهایی وجود دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان می کند . از جمله چشمه رزوی غربی و رزوی شرقی در وسط روستا، جیکا چشمه در شرق ، فک بند چشمه و گرمنه چشمه در جنوب و لارچشمه در جنوب شرقی روستا همگی از جاذبه های این منطقه هستند. چشمه دیگری نیز به نام مرس چشمه وجود دارد که تفرجگاهی برای مردم است و طبق گفته اهالی آب این چشمه سالم و بهداشتی است و جنبه دارویی دارد.

وجود آبشار مغزی در جنوب روستا بر جذابیت منطقه می افزاید. از دیگر آبشارها می توان به “آبشار دوآب” و “آبشار هفت طبقه” اشاره کرد. وجود این چشمه ها و آبشارها و رودهایی که از به هم پیوستن چشمه ها یا ذوب شدن برف ها شکل گرفته اند همه از مناطق جذاب این روستا به شمار می آیند.

تفریحات زمستانی

هوای مه آلود و زمین پوشیده از برف در درازنو از اوایل آبان تا اواخر فروردین ماه ادامه دارد. با توجه به این شرایط امکان انجام ورزش های زمستانی مانند اسکی، به مدت پنج ماه تمام فراهم است. بدین منظور یک پیست اسکی به طول تقریبی یک کیلومتر واقع در ارتفاع ۲۵۰۰ متری روستا احداث شده است که می تواند محل مناسبی برای تفریح و خوش گذرانی در یک منطقه کوهستانی و سردسیر باشد. این پیست در استانهای شمالی ایران بی نظیر است.

درازنو

این مکان همچنین بهشتی است برای علاقه مندان به پرواز با پاراگلایدر. گروه های حرفه ای و آموزش دیده بسیاری برای انجام این ورزش هیجان انگیز خودشان را به ارتفاعات این روستا می رسانند و از پرواز بربلندای جنگل های امام رضا و شهر کردکوی لذت می برند.

دراز نو زمستان

بهترین فصل سفر

این روستا به دلیل موقعیت مکانی و طبعت زیبا ، در هر زمان از سال میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است . در زمستان اگرچه هوا هوای بسیار سرد و برفی است اما به دلیل وجود ورزش های زمستانی مقصد

مناسبی است. با این حال بهترین فصل سفر به روستای درازنو از اواسط بهار تا اواخر تابستان است

چگونه به درازنو برویم؟

درازنو حدود ۴۰ کیلومتر با شهر کردکوی فاصله دارد و در همسایگی آن قله درازنو با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است.برای دسترسی به این منطقه ییلاقی زیبا ، ابتدا باید به شهر کردکوی گلستان بروید و از آنجا مسیر جاده جنگلی درازنو را در پیش بگیرید . این جاده شیب دار و پر پیچ و خم ، از میان پارک جنگلی امام رضا عبور می کند .پس از حدود ۴۰ دقیقه رانندگی در این مسیر زیبا ، جاده خاکی می شود و به یک دوراهی خواهید رسید.اگر مسیر سمت راست را ادامه دهید، پس از حدود یک ساعت و سی دقیقه رانندگی در یک جاده سنگلاخ به منطقه جهان نما خواهید رسید و اگر مسیر سمت چپ را در پیش گیرید پس از حدود یک دقیقه به روستای درازنو خواهید رسید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *