روستای چناقچی

روستای چناقچی؛ يك ايران كوچك در ساوه!

کافی است به استان مرکزی سفر کنید و در آنجا با مناظر و چشم‌اندازهاي زيبايي همانند كوير ميقان، ارتفاعات شازند، آستانه، سربند، هندودر، كميجان، منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله، دامنه‌ها، بيابان‌هاي استپي با پوشش گياهي متنوع، معادن سنگ‌هاي ساختماني، چشمه‌ها و سراب‌ها امكانات طبيعي بسياري را در اختيار علاقه‌مندان به طبيعت گذاشته شده، روبرو خواهید شد. اما یکی از جاذبه‌های این استان؛ روستاي چناقچي است. چناقچی که عنوان روستای نمونه گردشگری را کسب کرده، در ۴۵ کیلومتری شمال‌غرب شهر ساوه و ۱۴۰ کیلومتری تهران قرار دارد. این روستا از سطح دریا ۲۴۰۰ متر ارتفاع داشته و اقلیمی گرم و خشک دارد و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

روستاي چناقچي

برای رفتن به این روستا در اتوبان تهران – ساوه باید در ۲۰ كيلومتري ساوه، وارد اتوبان ساوه – همدان ‌شوید كه كمي جلوتر داخل فرعي و به سمت بوئين‌زهرا به حرکت خود ادامه دهید. از ابتداي اتوبان ساوه – همدان تا ابتداي جاده فرعي رازقان ۳۰ دقيقه راه در پیش دارید‌. به يك سه راهي می‌رسید كه يكي به مامونيه مي‌رود و ديگري به رازقان و تا رازقان نیز ۲۹ كيلومتر فاصله دارید‌. در ابتداي جاده فرعي رازقان نام تمام امامزاده‌ها روي تابلوهاي جداگانه نوشته شده است. برای رفتن به سمت روستاي چناقچي ادامه مسیر بدهید و درست ۱۵ دقيقه طول ‌می‌كشد تا به دوزج برسید از آنجا تا تيره ۲۰ كيلومتر راه در پیش دارید و سمت چپ دو راهي عليشار – چناقچي در مسير از دو روستاي مصرقان و لار می‌گذرید كه همه اين روستاها با فاصله ۱۰ دقيقه‌ای از هم قرار دارند.

ايران كوچك

چناقچي؛ روستايي ديدني با مناظر بكر كه زيبايي يك آبشار و گنبد يك كليسای قدیمی از دور چشم‌های شما را نوازش می‌دهد. وقتی وارد روستاي چناقچي می‌شوید در ابتداي روستا دو قبرستان در کنار یکدیگر خواهید كه یکی متعلق به مسلمانان و دیگری مسيحيان است. در انتهاي روستا نیز آبشار چناقچي قرار دارد.در اين روستا مي‌توان يك ايران كوچك را مشاهده كرد؛ آنجا كه ساكناني با تبار ارمني، ترك و فارس با مذاهبي چون تشيع و مسيحيت در كمال صلح و دوستي در کنار یکدیگر زندگي مي‌كنند. عمده اهالی مسلمان شیعی بوده و اقلیت مذهبی مسیحی ارتودکس هستند. این روستای کوهستانی دارای بافت مسکونی متراکمی است.

طبیعت کوهستانی

کوهستان‌های اطراف این روستای ییلاقی در فصل بهار به اتراقگاه عشایر تبدیل می‌شود. درختان گردوی دامنه کوه اطراف چناقچي، از مهم‌ترین و زیبا‌ترین مناظر طبیعی این روستا به شمار می‌روند که به آن منظره صلیب سبز می‌گویند که در فصل بهار و تابستان دارای جلوه خاصی هستند. جاذبه‌های این روستای زیبا شامل طبیعت کوهستانی، تفرجگاه‌های کوهپایه‌ای و مناطق برخوردار از قابلیت‌های ورزش‌های کوهستانی است. اهالی روستای چناقچی به کشاورزی، دامپروری و عسل‌گیری اشتغال داشته و با فروش آنها امرار معاش می‌کنند. نکته جالب این‌که در تابستان سیب و در مهر ماه گردو برداشت می‌کنند.

آبشار زیبا و بکر

آبشاري كه از ارتفاع صخره‌اي حدود ۳۰ متري در ضلع شمالي چناقچي فرو مي‌ريزد در واقع اين روستا را كه در بخش خرقان شهرستان زرنديه واقع شده است،‌ آراسته و چشمان را به سوي خود خيره مي‌سازد. سبزه‌زار پايين دست آبشار در ميان درختان،‌ فضايي بس دلنشين براي اتراق چند ساعته خانواده‌ها فراهم كرده كما اين‌كه در زمستان و موسم يخبندان نيز قنديل‌هاي اين آبشار و نماهاي ديدني آن خالي از لطف نيست. رنگین‌کمان ایجادشده از تابش نور خورشید بر این آبشار، زیبایی فضا را دو چندان نموده است. این آبشار زیبا و بکر، هر ساله و خصوصاً در فصل بهار، طبیعت دوستان را به‌سوی خود فرامی‌خواند.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس از آثار تاریخی این روستا بوده که قدمتی با حدود چهار قرن دارد. این بنا در سال ۱۷۷۰ میلادی ساخته‌ شده و سطح محراب نسبت به کف تالار به‌طور قابل ‌توجهی بلندتر است. نماد‌ها و مظاهر باورهای پیروان حضرت مسیح، در سطوح دیوارهای داخلی کلیسا به‌صورت تابلوهای نقاشی جلوه‌گری می‌کند. تپه مشانه از آثار باستانی این روستا و متعلق به دوران تاریخی پس از اسلام است. شیب زمین بافتی متراکم و مجتمع را برای خانه‌های روستا پدید آورده و بناها عمدتاً یک طبقه با دیوارهای ضخیم و سقفی مسطح می‌باشند. چوب، گل، کاه‌گل و خشت از مصالح بکار رفته در خانه‌های قدیمی روستا هستند.

مراسم‌های مهم

بناهای جدید عمدتاً از سیمان، آجر، چوب، تیرآهن و گچ ساخته‌شده‌اند. نان‌های بومی روستا شامل نان فطیر، کوله و نان دستی می‌شود. از مراسم‌های مهم این روستا می‌توان به مراسم مربوط به شب چله، چهارشنبه‌سوری، دعای باران، عروسی‌های محلی و مراسم انگورچینی مسیحیان اشاره نمود. در شهریور ماه هر سال نیز مراسم انگورچینی در میان ارامنه ساکن روستا همراه با اجرای موسیقی و خواندن دعای دسته‌جمعی برگزار می‌شود. غذاهای لذیذ محلی چون خورشت اسفناج، خورشت کنگر، خورشت کرفس، آش انار، آش‌ترش، آش رشته و آش بی‌بی سه‌شنبه طبخ می‌شود. انواع جوراب‌های دستباف پشمی رنگارنگ و قالی و قالیچه با طرح‌های محلی اراک، صنایع‌دستی روستا را شامل می‌شوند.

کوسه گلین

مراسم باران یا کوسه گلین در مواقع خشکسالی در روستای چناقچی بر پا می‌شود. در اجرای این مراسم فردی پوست گوسفند بر تن کرده و با گروهی از اهالی روستا به در خانه مردم روستا می‌روند. این گروه را نوازندگانی نیز همراهی می‌کنند. نان‌های محلی این روستا ترکیبی از چاشنی‌های محلی همراه با آرد آسیاب شده، تخم مرغ و روغن محلی است. وجود يك رودخانه فصلي كه از دل این روستا عبور مي‌كند نيز منظره‌اي بديع ايجاد كرده و باغاتي نيز به دليل وجود اين منبع آبي، زيباترين جلوه‌ها را در حاشيه رودخانه خلق كرده است.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *