Bryce Canyon

زیباترین پارک‌های ملی آمریکا

در آمریکا ۵۹ پارک ملی وجود دارد که با داشتن سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر بازدیدکننده، یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری در جهان هستند. تصاویر زیر مربوط به شماری از زیباترین پارک‌های ملی آمریکاست.

تاریخی‌ترین پارک ملی

رشته کوه‌های سنگی پارک ملی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌”گرند کنین” (Grand Canyon) واقع در ایالت آریزونا، قدمتی به دارازی تاریخ دارند. لایه‌های سنگی این کوهها به لحاظ زمین‌شناسی تاریخی به میلیون‌ها سال پیش را بازمی‌گردد.

قدیمی‌ترین پارک ملی در جهان

پارک ملی یلواستون (Yellowstone) نخستین پارک ملی ایالت آمریکا و نخستین پارک ملی در سطح جهان است که در سال ۱۸۷۲ توسط کنگره ایالت آمریکا بنا نهاده شد. در این پارک بیش از ۴ تا ۵ هزار حیوان خزدار زندگی می‌کنند. آنان در فصل زمستان برای گرم کردن خود به چشمه‌های آب گرم این پارک پناه می‌برند.

جدیدترین پارک ملی

پارک ملی پینکلز (Pinnacles Nationalpark) واقع در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و به عنوان پارک ملی به ثبت رسیده است. در این منطقه حفاظت شده دیگر کمتر نشانی از نخستین انسان‌های ساکن در آن به چشم می‌خورد.

بزرگترین پارک ملی

پارک ملی رنگل سنت الیاس (Wrangell St. Elias) با وسعتی حدود ۵۳ هزار کیلومتر مربع بزرگترین پارک ملی آمریکا محسوب می‌شود. این پارک با تمامی ذخایر طبیعی خود جزو میراث جهانی و یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده جهان است. این پارک در ایالت آلاسکا قرار دارد.

مرتفع‌ترین پارک ملی

پارک ملی دنالی (Denali) در مرکز آلاسکا واقع است. دنالی نام کوهی است که در این پارک قرار دارد و ارتفاع آن ۶۱۹۰ متر است. این پارک سالانه بیش از ۴۰۰ هزار بازدیدکننده دارد.

میراث جهانی یونسکو

پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite) واقع در کالیفرنیا، در سال ۱۹۸۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این پارک به دلیل سنگ‌های بزرگ گرانیت، آبشارها و رودخانه‌های زلال و نخل‌های غول پیکر و سرانجام تنوع زیستی از شهرت جهانی برخوردار است.

نوک‌تیزترین پارک ملی

پارک ملی برایس کنیون (Bryce Canyon) در جنوب غربی ایالت یوتا قرار دارد. دلیل تعیین این منطقه به عنوان پارک ملی حفاظت از ستون‌های سنگی رنگارنگی است که در دل کوه‌های آن جای دارند. پارک ملی برایس کنیون در ارتفاع ۲۴۰۰ متری تا ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که بسیار بیش از ارتفاع پارک ملی گراند کنیون است. این پارک یکی از جاذبه‌های گردشگری آمریکاست و سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد.

خشک‌ترین پارک ملی

پارک ملی “دیت ولی” (Death Valley) یا “دره مرگ” گرم‌ترین و خشک‌ترین پارک ملی ایالت متحده آمریکا محسوب می‌شود. گرمای این منطقه در تابستان اغلب به بیش از ۴۰ درجه می رسد. با این حال این پارک با ۳۶ گونه حیوان خزنده و ۳۰۷ گونه پرنده، محل زیست حیوانات بومی متعددی است. البته این پارک همیشه نیز چنین کسالت‌آور نیست. همین درختان خشک و تکیده با ریزش باران بهاری سرشار از شکوفه‌های رنگارنگ می‌شوند.

مرطوب‌ترین پارک ملی

تالاب‌های پارک ملی اورگلیدز (Everglades) از شمال به دریاچه اوکیچوبی (Okeechobee) در شمال و از جنوب به شبه جزیره فلوریدا محدود می‌شود. این پارک به دلیل تالاب‌ها و باتلاق‌های پوشیده از علف، به رودخانه باتلاقی نیز شهرت دارد. پارک ملی اورگلیدز در ایالت فلوریدا واقع است و به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

پرانفجارترین پارک ملی

پارک ملی آتشفشان هاوایی به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. کوه آتشفشان کیلاویا که در این منطقه قرار دارد، از دهه ۱۹۸۰ بدینسو یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان محسوب می‌شود. مواد مذاب این آتشفشان از اطراف آن جاری و با عبور از مناطق غیرمسکونی وارد اقیانوس آرام می‌شود.

سبزترین پارک ملی

پارک ملی ردوود (Redwood) کالیفرنیا دارای بلندترین درختان جهان است. ارتفاع درختان “سکویا”، یا “ماموت” گاه به بیش از ۱۱۰ متر می‌رسد. برخی از این درختان غول پیکر، با تنه‌ای به قطر حدود ۷ متر، به عمر هزار ساله خود می‌بالند.

منبع:دویچه وله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *