سبزوار؛ قصه قرن‌هایی که بر یک درخت گذشت…

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: شهرستان سبزوار علاوه بر میراث فرهنگی، دارای میراث طبیعی نیز است.

رضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص مجموع آثار ثبتی شهرستان سبزوار، اظهار کرد: مجموع آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی، اعم از میراث ملموس و ناملموس است که به بیش از یکصد اثر می‌رسد.

وی در این‌باره ادامه داد: هفت اثر در حوزه جغرافیایی شهرستان سبزوار، هفت اثر ناملموس و ۹۴ اثر ملموس به ثبت رسیده است که شاخص‌ترین آثار ناملموس؛ مراسم آیینی اسب چوبی و مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها هستند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در خصوص صنایع دستی سبزوار اضافه کرد: سفال سبزوار، فرت بافی و… جزو صنایع دستی شهرستان سبزوار به حساب می‌آیند.

حسینی خاطر نشان کرد: سوغات این شهرستان، کلوچه زنجبیلی است  که به عنوان برند سبزوار شناخته شده است همچنین  یک سری سوغات و لبنیات نیز جزو سوغات این منطقه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این‌که از سوغات شهرستان سبزوار استقبال خوبی شده است، تصریح کرد: اما با این وجود باید اقدامات بیشتری صورت گیرد  که به همین منظور در صدد ثبت فن‌آوری تهیه سوغات سبزوار هستیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار عنوان کرد: ما یکسری بازارچه‌های نوروزی و محلی داریم، سبزوار به این جهت که در مسیر راه تهران به مشهد است تقریبا یک شاهراه به حساب می‌آید و فکرمی‌کنم از این طریق، سوغات فروش خوبی برای سبزوار دارد.

حسینی در این خصوص ادامه داد: این سوغات توانسته برای مردم سبزوار اشتغال‌زایی کند. ما در سطح شهرستان ده‌ها کارگاه فرت بافی داریم که تولیدات کارگاه‌ها به فروش می‌رسد و نیز در آن نوآوری داریم از این لحاظ که  به غیر از چادر شب، زنبیل و… درست می‌کنند که بر روی این محصولات تبلیغات صورت گرفته و به همین منظور فروش آن‌ها بالا رفته است.

وی تصریح کرد: از قدیم در روستای بُرآباد سفالگری داشته‌ایم که اکنون به همین منظور چند کارگاه بنا کرده‌ایم که سفال تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در خصوص میراث طبیعی سبزوار افزود: چنار(۲۵۰۰ ساله) روستای کیذقان جزو میراث طبیعی شهرستان سبزوار به حساب می‌آید که قدمت بسیار بالایی دارد و به عنوان اثر طبیعی سبزوار ثبت شده است.

حسینی خاطر در خصوص مشکلات پیش رو خاطر نشان کرد: پراکندگی آثار در سبزوار زیاد است و به همین جهت مالکین زیادی دارد، که ما  درصدد رفع مشکلات آن هستیم؛ برای مثال درصدد تعیین حریم چندین اثر هستیم که این، اقدام حفاظتی محسوب می‌شود.

وی در این‌باره ادامه داد: آثاری را که احساس کنیم از قِبَل عدم تعیین حریم در خطر هستند حتی اگر در تپه‌ها و محوطه‌ها باشند، حریم آن‌را تعیین می‌شود تا کسی به حریم اثر تجاوز نکند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار اضافه کرد: با مشکل حفاری‌های غیر مجاز نیز کم و بیش روبه‌رو هستیم که با هماهنگی نیروی یگان حفاظت و نیز با هماهنگی سایر دستگاه‌ها این خاطیان را مورد تعقیب قرار می‌دهیم.

حسینی افزود: ما یک‌سری انجمن‌های میراث فرهنگی در شهر و تمام روستاهایی که دارای میراث فرهنگی هستند، داریم که تعداد آن‌ها به بیش از یکصد انجمن می‌رسد و ما از این دوستان کمک می‌گیریم و با حفارگران مبارزه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم آثاری که در کل شهرستان وجود دارد و قابلیت سرمایه گذاری دارند، بخش خصوصی ورود پیدا کنند و روی آن‌ها سرمایه کنند همچنین هر ملکی که در تملک ما باشد، طبق روال قانونی به سرمایه گذار، واگذار خواهیم کرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار در این باره اظهار کرد: آثاری را هم که در تملک سایرین است ما از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا سرمایه گذاری کنند؛ اگر بخش خصوصی به سرمایه گذاری بر روی آثار فرهنگی  ورود پیدا کند، درآمدزایی می‌شود و اثر حفظ خواهد شد.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *