سفرهای نوروزی نباید به تشدید کرونا دامن بزند

معاون گردشگری با اشاره به مقصدهای مکمل و کمتر شناخته‌شده برای زمان اضطراری که برخی شهرها و مراکز استان‌ها مملو از جمعیت می‌شوند، تاکید کرد: رویکرد ما این است که سفرهای نوروزی به تشدید کرونا در کشور دامن نزند.

علی‌اصغر شالبافیان در جریان بازدید احمد وحیدی ـ وزیر کشور ـ و مهدی جمالی‌نژاد ـ معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ـ از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شد در صورت مدیریت بیماری کووید ۱۹، حجم قابل توجهی از سفر را شاهد باشیم و باتوجه به این‌که سال اول فعالیت دولت سیزدهم بود باید برای آن تمهیداتی اندیشیده می‌شد.

او با اشاره به تعیین حدود ۵۰ مؤلفه و بیش از ۱۵۰ شاخص پس از هماهنگی با استانداری برای مدیریت سفرهای نوروزی در استان‌ها، اظهار کرد: تا امروز ستادهای خدمات سفر استان‌ها با محوریت استانداران و دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر (چه در سطح استانی و چه در سطح شهرستان) جلسات خود و هماهنگی‌های لازم را به صورت مستمر انجام داده‌اند و استانداران فهرستی با هماهنگی ستاد خدمات سفر مرکزی تهیه کرده‌اند که مبنای فعالیت کارهای استان است، مثلا شناسایی نقاط حادثه‌خیز، محل‌های اقامه نماز، تدبیر برای مراکز اقامتی، وضعیت حمل و نقل در محورهای مواصلاتی استان و تمام آنچه نیازمند میزبانی شایسته برای مهمانان نوروزی بود.

شالبافیان افزود: در کل کشور ۱۰۸۰ جلسه کمیته استانی و شهرستانی تشکیل شده است. در بسیاری از استان‌ها باتوجه به لزوم مدیریت سفر در محورهای مواصلاتی، استانداران، بخشداران و دهیاران فعال شده‌اند و با توجه به آسیبی که به اقتصاد روستاها وارد شده‌، دهیاران در ارائه خدمات حضور دارند.

معاون گردشگری همچنین با اشاره به ادامه کرونا در کشور، گفت: تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان، از جمله مراکز زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به سامانه “ایران من” متصل شده‌اند.

او با بیان این‌که در سه نوبت بر مراکز اقامتی مستقیم زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر پنج گروه به صورت نامحسوس، غیر از نظارت‌های عادی که انجام می‌شود، در سراسر کشور این موضوع را بررسی می کنند. رویکرد ما این بوده است زحماتی که تمام دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه وزارت کشور و وزارت بهداشت و همه دستگاه‌ها برای مدیریت بیماری انجام داده‌اند به نحو مطلوبی حفظ شود و سفر به تشدید بیماری دامن نزند.

شالبافیان ادامه داد: ما با توجه به افزایش حجم سفرها، سامانه‌ای به نام ۰۹۶۲۹ را که از قبل وجود داشت تکمیل کردیم تا هم به صورت تلفن گویا و هم به صورت وب‌سایت پاسخگوی شکایات، موضوعات و مشکلات مربوط به اقامت، امداد خودرو و سفر باشد.

او همچنین با اشاره به تاکید بر توزیع همه‌مکانی سفر، اظهار کرد: با همکاری سازمان هواشناسی، وزارت راه و نظارت مستمر بر وضعیت تردد جاده‌ای، مقاصد کمتر شناخته‌شده‌ای را که می‌توانند باتوجه به وضعیت آب و هوا میزبانی گردشگران را داشته باشند، شناسایی کرده‌ایم که در قالب اطلاعیه‌های ستاد خدمات سفر روزانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون گردشگری افزود: مقصدهای مکمل نیز معرفی شده‌اند، مثلا ممکن است مرکز یک استان مملو از جمعیت باشد، اما بخشی از این جمعیت بتوانند در سایر شهرهای استان امکان پذیرایی داشته باشند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *