تنگه براق-تنگ براق

سفر به تنگه براق اقلید

تنگ براق یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های طبیعت و از بهترین مکان‌های دیدنی استان فارس است که آن را در شهرستان اقلید می‌توانید ببینید.

مادر طبیعت بسیار بخشنده است. به هر طرف که نگاه کنید می‌توانید گوشه‌ای از این بخشندگی را ببیند. دریاهای پهناور، دره‌های ژرف، جنگل‌های انبوه، کوهستان‌های سر به فلک کشیده، بیابان‌های شنی، چشمه‌ها و رودهای حیات بخش همه حاصل این بخشندگی هستند. از این میان دره‌ها می‌توانند اغلب این مواهب طبیعی را یک‌جا داشته باشند که همین موضوع سبب ایجاد کشش در میان گردشگران شده است.

یکی از دره‌های شگفت‌انگیز و تماشایی ایران، دره تنگ براق است که در روستایی به همین نام در شهرستان اقلید استان فارس جای دارد.

دره‌ای عمیق را تصور کنید که مملو از درختان سرسبز است و رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند یا آبشارهایی از صخره‌ها پایین می‌ریزد و چشمه‌ای از دل سنگ‌ها می‌‌جوشد. بی شک چنین مکان شگفت‌انگیزی جاذبه‌ای فوق‌العاده‌ای برای ما انسان‌ها دارد. دره تنگ براق که در میان عموم به اشتباه تنگه براق نیز نامیده می‌شود، با چنین ویژگی‌های وصف ناشدنی می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای سفری یک روزه باشد؛ به‌ویژه اینکه هوای خنک دره‌ها در فصل‌های گرم تابستان می‌تواند مأمن امنی برای فرار از گرمای سوزان خورشید باشد. شاید مصرع «آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری»، از شهریار تعریفی مناسب برای تنگ براق باشد.

تنگه براق

سفرنامه ی یکی از بازدیدکنندگان تنگ براق

ساعت ۰۶:۳۰صبح از طریق جاده شیراز – یاسوج بوسیله مینی بوس عزم  سفر کردیم.

مقصد تنگ براق در ۱۲۰ کیلومتری شمالغربی شیراز و ۵۰ کیلومتری جنوبشرق یاسوج بود. این محل در ۲۰ کیلومتری شمال اردکان فارس در سمت جنوب جاده سپیدان – یاسوج واقع است.

در واقع موازی با تنگه تیزآب است. در این محل فسیل های فراوانی  از دو کپه ایها و حلزونیان مشاهده می شود که بعلت فرسایش شدید در سطح زمین ظاهر شده اند. نام این تنگ از قریه ای به نام براق که در ضلع شرقی آن واقع است گرفته شده است.

در گویش محلی نام دیگرآن  تنگ خرسی است که گویا بعلت دیده شدن خرس در آن منطقه می باشد. در کنار دهانه تنگ از جاده اصلی، راه شوسه ای به طرف جنوب جدا می شود که به محلی به نام تنگ گرگی ختم می شود.

در ساعت ۰۸:۳۰ پس از صرف صبحانه در محل چم آس ( محلی خارج از شهر سپیدان ) بوسیله یک دستگاه کامیون تا دهانه تنگ رفتیم. پس از گذر نمودن از قسمتی از تنگ در محل پناهگاهی اطراق نمودیم و در ساعات پس از صرف نهار به بازدید قسمت های مختلف تنگ رفتیم . در ساعت ۱۷:۰۰ به سوی شیراز حرکت کردیم .

تعداد افرادی که در این برنامه حضور داشتند ۹ نفر بودند.

تنگه براق

نکته‌ای در بازدید از تنگ براق لازم است بدانید این است که با اینکه عمق حوضچه‌‌ی تنگ براق در برخی نقاط به ۱۰ متر هم می‌رسد اما صخره‌های بزرگی در زیر آب وجود دارد که پریدن از ارتفاعات بالای آن به درون این حوضچه را به امری بسیار خطرناک تبدیل می‌کند. این مورد تاکنون باعث مرگ چندین نفر شده است.

اگر از خواندن توصیف زیبایی‌های تنگ براق علاقه‌مند شدید که این دره زیبا و خوش آب‌وهوا را ببینید؛ پس بی معطلی بساط سفر را مهیا کنید و آماده‌ی رفتن به دامان طبیعت زیبایی روستای تنگ براق شوید.

از طریق این مسیر‌ها می‌توانید به تنگ براق برسید:

اگر از شهر شیراز در استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید، ابتدا باید خودتان را به اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. اما اگر از یاسوج آهنگ سفر را کوک کرده‌اید، بعد از طی مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.

مرتبط:

تنگی سر _روستایی زیبا در محاصره کوه‌های سر به فلک کشیده

تنگ بی بی سیدان سمیرم

تنگ لیتون _بهشتی که از چشم گردشگران پنهان است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *