سفر به شهری با نام شاهانه/ جاذبه‌های گردشگری آرادان را بشناسید

به نقشه ایران نگاه می‌کردم که چشمم به نام یکی از شهرستان‌های استان سمنان افتاد. نام این شهرستان برایم جالب بود؛ بنابراین سعی کردم در قالب گشت و گذاری مجازی مروری بر تاریخچه و جذابیت‌های این شهرستان داشته باشم و از شما هم دعوت می‌کنم که در سفر به شهرستان آرادان با من همراه شوید.

آرادان نام شهرستانی است که از غرب به شهرستان گرمسار، از شرق به شهرستان سرخه، از شمال به استان تهران و از جنوب به اردستان منتهی می‌شود. در برخی از منابع تاریخی در خصوص ریشه نامگذاری شهرستان آرادان به این نکته اشاره شده که آرادان در قدیم با نام اردوان شناخته می‌شد و این نام از نام اردوان اشکانی مشتق شده است.

شهرستانی که نامش یادآور نام یکی از پادشاهان اشکانی است+تصاویر

حال که از وجه تسمیه شهرستان آرادان مطلع شدیم، سفرمان به این شهرستان را آغاز کنیم و در قالب آن به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان آرادان سری می زنیم.

پیش از سفر بهتر بدانیم که این شهرستان براساس آنچه در تقسیمات کشوری آمده، از دو بخش با نام‌های بخش مرکزی شهرستان آرادان و کهن‌آباد، ۴ دهستان با نام‌های یاتری، حسین‌آباد کردها، کهن‌آباد و فروان تشکیل شده است. شهر‌های شهرستان آرادان با نام‌های آرادان و کهن‌آباد شناخته می‌شوند.

نوبتی هم که باشد نوبت سر زدن به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان آرادان است. ما این گشت و گذار را از قلعه یاتری علیا شروع می‌کنیم. بنای این قلعه که در دوره قاجار ساخته شده، در ۲ کیلومتری مرکز شهرستان آرادان دیده می‌شود. قلعه یاتری علیا در روستایی به نام یاتری علیا قرار گرفته است.

شهرستانی که نامش یادآور نام یکی از پادشاهان اشکانی است+تصاویر

شهرستانی که نامش یادآور نام یکی از پادشاهان اشکانی است+تصاویر

بعد از قلعه یاتری علیا سری به امامزاده شاه‌نظر می‌زنیم. بنای این امامزاده که در دوره قاجار ساخته شده، در مرکز شهر آرادان و روی تپه آرادان ساخته شده است.

امامزاده شاه‌نظر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ ثبت ملی شده است.

قلعه پاده یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان آرادان است. این قلعه که در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده، قدمتی طولانی دارد و به شکل مدور بر روی یک محوطه بزرگ و بلند آبرفتی بنا شده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان آرادان با نام آب‌انبار آرادان شناخته می‌شود. آب‌انبار آرادان در دوره قاجار ساخته شده است. این آب‌انبار تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسید.

شهرستانی که نامش یادآور نام یکی از پادشاهان اشکانی است+تصاویر

شهرستانی که نامش یادآور نام یکی از پادشاهان اشکانی است+تصاویر

از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهرستان آرادان می‌توان به بازار آرادان، تکیه آرادان، آب‌انبار ده نمک، امامزاده علی اکبر (ع)، کاروانسرای ده‌نمک، روستای نمونه گردشگری پاده و رامه اشاره کرد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *