شهر زیرزمینی درینکویو

سفر به شهر زیرزمینی درینکویو

شهر زیرزمینی ترکیه به نام درینکویو که به شکل جالبیدر ترکیه کشف شده است.جالب است بدانید که این شهر زیبا را ایرانیان باستان یعنی زرتشتیان ساخته بودند.

بزرگترین شهر زیرزمینی کشف شده در ترکیه متعلق به دوره زرتشتیان

شگفت انگیزترین شهر ترکیه در زیر زمین قرار دارد این شهر زیرزمینی با نام “درینکویو” به طرز عجیبی کشف شده است و به قدری مستحکم و مقاوم است که باورش برای هر کسی دشوار است.

شهر زیرزمینی ترکیه
شهر زیر زمینی ۱۸ طبقه در ترکیه

کاپادوسیه بخش باستانی و پهناوری است که امروز در ترکیه مرکزی قرار گرفته و به دلیل ارزش های تاریخی و باستانی، توریستی ترین بخش استان نوشهیر ترکیه کنونی را در بر می گیرد. شگفت آورترین بخش سرزمین کاپادوکیه یا کاپادوسیه، شهری زیر زمینی با نام درینکویو است.

شهر زیرزمینی درینکویو

قدمت شهر زیرزمینی ترکیه درنیکویو

این شهر در ژرفای ۸۵ متری زمین در هشت طبقه در قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد ساخته شده است . در این شهر آثارو نشانه هایی از آیین زرتشت، کهن ترین دین جهان، با نمادهایی از اهورا مزدا، زرتشت، فروهر و اسب های پارسی کشف شده است.

درینکو شهری با گنجایش زندگی برای ۲۰ تا ۳۰هزارنفر است و محلی برای نگهداری گاو وگوسفند و اسب ، محلی برای ذخیره غذا و شراب و روغن ، نیایشگاه هایی برای مراسم دینی در آن وجود دارد .تاریخ پیدایش این شهر زیر زمینی ۱۸ طبقه بازمانده از دوران امپراطوری ماد ها به سال ۱۹۶۹ برمیگردد .

چگونگی کشف شهر زیر زمینی ترکیه درنیکویو

درینکو به معنی چاه عمیق است که تاریخ آیین زرتشت، ایران باستان و پیروان اهورا مزدا در آنجا قرار دارد. این شهر براثر یک رویداد ساده کشف شد.در سال ۱۹۶۳ کارگران برای ایجاد ساختمان زمینی را می کندند که ناگهان با چاه یا تونل ژرفی درون زمین روبرو شدند.

شکل گیری شهر زیر زمینی ترکیه درینکویو

چندین میلیون سال پیش فوران های آتشفشانی لایه لایه به بیرون فوران کردند که به آن ها توف (Tuff) می گفتند در طول زمان و با گذشت زمان، توف به موادی نرم و قابل شکل گیری تبدیل شد. ساکنان باستانی آناتولیا متوجه شدند که می توانند خانه هایشان را در این لایه های نرم و در زیر زمین شکل داده و درست کنند. بنابراین آنها برای حفاظت از جان خود این شهر زیرزمینی هشت طبقه را درست کردند.

ویژگی های شهر  زیر زمینی ترکیه درنیکویو

شهر زیر زمینی درینکویو آثار به جا مانده از دوران امپراطوری ماد ها میباشد که با عمق حدود ۸۵ متر در استان نوشهیر ترکیه واقع است. ناگفته نماند تقریباً بیست هزار نفر در این شهر زیر زمینی به همراه منابع غذایی و دام قابلیت سکونت دارند.

این شهر زیرزمینی توسط ایرانیان باستان، پیروان دین زرتشتی ساخته شده و ۸ طبقه می باشد . در طبقۀ نخست، حیواناتی مانند گاوو گوسفندواسب نگهداری می شود. سنگهای سنگین و بزرگی با اندازه های سنگ آسیاب در چهارمین طبقه این شهرزیرزمینی وجود دارند، که با این سنگ ها برای جلوگیری از حمله و نفوذ دشمن از پایین راه های ورودی را می بستند. نقطه ضعف سیستم دفاعی در این شهر این بوده که مهاجمین با ریختن سمهای کشنده در هواکش ها می توانستند ساکنان شهر را از بین ببرند.

در هر طبقه پله های تودرتو ، اتاقهایی با آشپزخانه ومحل بزرگی برای نگاهداری شراب و نیز مواد غذایی و تونلها وهواکش هایی وجود دارد که به بیرون راه دارند وطوری ساخته شده اند که در اعماق این شهرزیرزمینی هوا جریان دارد و هیچگاه کمبود اکسیژن احساس نمی شود.

شهر زیرزمینی درینکویو

اتاق های بسیاری در درینکویو با اندازه های مختلف وجود دارد . هر کدام از این اتاق ها برای یک کار استفاده می شده اند مثلا از اتاق های کوچک به عنوان مقبره و از اتاق های بزرگ تر به عنوان محلی برای تجمع و همچنین مدرسه استفاده می شده است. درینکویو به وسیله ی یک تونل ۸ کیلومتری به شهر زیر زمینی دیگری به نام کایماکلی متصل می شود و این نشان دهنده ی این است که بین تمدن ها مختلف منطقه ی کاپادوکیه در آن دوران البته در زیر زمین، همکاری و ارتباط وجود داشته است.

در قسمت بیرونی «درنیکویو» شهر زیرزمینی ایرانیان باستان، خرابه های دوبرج دیده می شود که محلی برای نگهبانان بوده، که اگر مهاجمان و دشمنان نزدیک شوند به ساکنان شهر خبر دهند. جالب است بدانید داخل این شهر زیرزمینی مدرسه ای نیز بنا شده است.

شهر زیر زمینی درینکویو به قدری مستحکم و مقاوم است که باورش برای هر کس دشوار است چراکه پس از گذشت سالهای متمادی هنوز هم که هنوز است پابرجا بوده و نمای خود را حفظ کرده است.

چرا، ایرانیان باستان شهری در ژرفای ۸۵ متری زمین ساخته اند ؟

پیروان اهورا مزدا از ترس تهاجم اقوام وحشی ، موجوداتی فرا زمینی ، رویدادهای سخت طبیعی از جمله زمستانی سخت ، به ساختن این شهر زیرزمینی اقدام کرده اند. قوم مایا قومی با هوش در دوران باستان بودند که نبوغ و هوش ویژه ای در ریاضیات و نجوم داشتند اما به یکباره از بین میروند علت از بین رفتنشان را موجوداتی می دانند که شباهتی به انسان ها ندارند.بنابراین این ایرانیان باستان اقدام به ساخت این شهر زیر زمینی نمودند.

شهر زیرزمینی درینکویو

طراحی های امنیتی در شهر زیر زمینی ترکیه درینکویو

از خانه های زیر زمینی این شهر به عنوان پناهگاه استفاده می شده است. یک حفره در درها وجود دارد که به سربازها این امکان را می داده که بتوانند از آن شلیک کنند. شاید دلیل وجود این حفره ایجاد روزنه ای باشد تا اهالی خانه بتوانند به راحتی کنترل اوضاع را داشته باشند. دفاع از شهر از طریق یک روزنه ی کوچک بسیار راحت از دفاع از آن از طریق یک روزنه ی بزرگ است.

در سال ۱۹۶۹ این شهر زیر زمینی فوق العاده دیدنی مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت و اکنون حدوداً نیمی از آن برای توریست ها قابل مشاهده و دیدن است.

منبع:نمناک

مرتبط:

شهر ترابزون _دیدنی های کشور ترکیه

بهترین مکانهای غواصی در ترکیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *