آشنایی-با-گردشگری-کشاورزی-10

سفر به مزرعه، سر سفره کشاورزی

کشاورزي کردن در مزارع تجربه‌اي نيست که در کلانشهرها و زندگي مدرن نصيب مردم امروزي شود. براي تجربه آن بايد به مزارع سفر کرد، در کشت و برداشت محصول به
کشاورزان کمک کرد و زماني را با آنها سپري کرد. اين تجربه به حدي براي گردشگران کشاورزي جالب است که برخي از آنها به مزارع بيشتر کشورهاي دنيا سفر کرده و از
اين طريق دور دنيا را در زمين‌هاي کشاورزي سياحت کرده‌اند.

گردشگري کشاورزي، به هرگونه فعاليت وابسته به کشاورزي گفته مي‌شود که گردشگران را به مزرعه يا روستا مي‌کشاند. گردشگري کشاورزي، فرصتي است براي توسعه کشاورزي و روستايي و ايجاد فرصت‌هاي تفريحي سالم و آموزنده براي شهروندان داخلي و خارجي. با وجود اينکه ایران يکي از کشورهايي است که کشاورزي در آن رواج دارد اما هنوز از کشاورزي در توسعه گردشگري استفاده نشده است.

به‌طور کلي مردم شهرهاي بزرگ مانند تهران از زندگي مدرن، روزمرگي و استرس‌هاي اين زندگي خسته شده و در جستجوي آرامش و کسب تجربه‌اي جديد هستند. زندگي در مزارع کشاورزي و اقدام به فعاليت‌هاي کشاورزي مي‌تواند اين تجربه را بر‌اي آنها فراهم کند.

گردشگري، کمک‌حال کشاورزان

به عقيده کارشناسان گردشگري کشاورزي مي‌تواند درآمدي مکمل بوده و کمک‌حال کشاورزاني باشد که يک سال از عمر خود را براي توليد محصولاتي صرف مي‌کنند که مشخص نيست چه ميزان سود و درآمد براي آنها به همراه داشته باشد.

بابک مغازه‌اي، کارشناس گردشگري به صنعت و توريسم مي‌گويد: يکي از انواع مهم گردشگري در کشورهاي دنيا گردشگري کشاورزي و يا گردشگري مزرعه است. اين نوع از گردشگري در بسياري از کشورهاي همسايه مانند ترکيه نيز فعال شده است.

او مي‌افزايد: گردشگري مزرعه يا کشاورزي نوعي از گردشگري است که در آن گردشگران به تعداد محدود به يک مزرعه يا محلي که به امور کشاورزي، باغباني، گلکاري و يا دامپروري وابسته است سفر کرده و همراه با خانواده آن کشاورز يک يا چند روز زندگي کرده و فعاليت‌هاي کشاورزي آنها را تجربه مي‌کنند، ‌همچنين در مزرعه و مکان اقامتي ساکنان مزرعه و همراه با کشاورزان اقامت مي‌کنند.

به گفته او در گردشگري کشاورزي تجربه فعاليت کشاورزي، مزرعه‌داري و دامپروري هدف سفر گردشگران است و بازديد از روستاها و اماکن اطراف آن هدف گردشگران نيست.

مغازه‌اي اظهار مي‌کند: گردشگري کشاورزي مي‌تواند معيشت مکملي براي کشاورزان و روستاييان به‌شمار رود به شرط آنکه کشاورزان شغل خود را تغيير ندهند. نوع دوم گردشگري کشاورزي که در کشور ما بيشتر متداول شده، ‌گردشگري جشنواره‌هاي کشاورزي است. در اين نوع از گردشگري افراد در زمان‌هاي خاصي مانند برداشت محصولات کشاورزي يا باغداري به آن محل‌ها مراجعه مي‌کنند مانند جشنواره انگور، جشنواره توت‌فرنگي و نظير آنها که در برخي از استان‌هاي کشور قدم‌هايي
براي آنها برداشته شده است.

گردشگري معيشت جايگزين نيست

اين کارشناس گردشگري عنوان مي‌کند: گردشگري کشاورزي درآمد دارد اما درآمد مکمل دارد که هم مي‌تواند به معيشت و درآمد خانواده کمک کند و هم تشويقي باشد که فعاليت کشاورزي و دامپروري بهتر انجام شود و هم افرادي از خانواده که چندان نمي‌توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند در ارائه خدمات به گردشگران کشاورزي مي‌توانند نقش داشته و سودآوري داشته باشند. همچنين فعال کردن گردشگري کشاورزي مي‌تواند صنايع وابسته به آن مانند صنايع‌دستي و توليد محصولات لبني را نيز فعال کند که مي‌تواند به افزايش درآمد‌زايي منجر شود.

تجربه کشاورزي، آرزوي گردشگران

بسياري از گردشگران سراسر جهان آرزوي تجربه کشاورزي را دارند. اين تجربه مي‌تواند منحصر‌به‌فرد و رويايي باشد.

سيد‌ابوالفضل ميرقاسمي، عضو کميسيون آب، محيط‌زيست و اقتصاد سبز اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران به صنعت و توريسم مي‌گويد: گردشگري کشاورزي براي افراد علاقه‌مند به تجربه زندگي کشاورزي، دامداري و دامپروري بستر مناسب را فراهم مي‌کند تا از طريق زندگي در مزرعه‌ها و زمين‌هاي کشاورزي و با انجام فعاليت‌هاي کشاورزي و يا دامپروري، پرورش ماهي، صنايع‌دستي، حصيربافي و فعاليت‌هاي وابسته به کشاروزي، بتوانند اين نوع از زندگي را تجربه کنند.

او مي‌افزايد: در اين نوع از گردشگري، کشاورزان از طريق فروش محصولات خود به مسافران و فعاليت‌هاي کشاورزي انجام شده توسط آنها و به‌طور کلي هزينه‌هايي که گردشگران مي‌پردازند کسب سود مي‌کنند.

ميرقاسمي عنوان مي‌کند: در مراسم گلاب‌گيري اگر گردشگران تنها نقش نظاره‌گر را بر عهده نگيرند و به مزرعه‌ها رفته و در چيدن گل‌ها به کشاورزان کمک کنند سفر آنها در حوزه گردشگري کشاورزي قرار مي‌گيرد که به کشاورزان نيز کمک مي‌شود. همچنين مي‌توان گردشگري کشاورزي را در زمان چايکاري، برداشت مرکبات، برداشت پنبه و فعاليت‌هايي از اين  گسترش داد که مي‌تواند تجربه دلپذيري براي گردشگران بوده و کمک‌حال کشاورزان نیز باشد.

به گفته او زماني که عشاير و کوچ‌نشينان دامپرور وارد شهرها مي‌شوند جشن و سروري برپا شده و مراسم خاص خود را برگزار مي‌کنند و محصولات لبني و ارگانيک خود را به فروش مي‌رسانند. مي‌توان همزمان با اين مراسم آييني گردشگران را به شهرها برده تا از نزديک شاهد برگزاري اين مراسم باشند.

اين کارشناس گردشگري با بيان اينکه فعال شدن گردشگري کشاورزي نيازمند ارائه آموزش‌هاي مورد‌نياز است، اظهار مي‌کند: گردشگران بايد به فرهنگ روستاييان احترام بگذارند، در فعاليت‌هاي کشاورزي خود به کشاورزان ضرر وارد نکنند و محصولات را از بين نبرند. به روستاييان نيز بايد آموزش‌هايي ارائه شود تا بدانند چگونه با گردشگران
برخورد کنند و گردشگري کشاورزي بايد مديريت مناسبي داشته باشد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *