سفر زمینی

سفر زمینی عراق فعلا در حد “وعده” است

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که حدود ۴۱ هزار نفر برای سفر نوروزی عراق ثبت نام کرده‌اند که ۲۶ هزار نفر درخواست سفر هوایی دارند و ۱۵ هزار نفر دیگر نیز برای سفر زمینی متقاضی هستند، گفت: تاکنون جز وعده شفاهی، هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این باره صورت نگرفته است.

بلاتکلیفی درباره سفرهای زمینی عراق درحالی اتفاق افتاده که سفیر ایران در بغداد به تازگی از وعده دولت عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی از ماه شعبان، حدود ۱۳ اسفندماه خبر داده است و سازمان حج و زیارت نیز که هفته گذشته پیش ثبت‌نام سفر نوروزی عتبات عراق را آغاز کرد، گزینه “سفر زمینی” را به متقاضیان عتبات، بدون آن‌که وضعیت قطعی شده باشد، پیشنهاد کرده بود. این سازمان روز دوشنبه، نهم اسفندماه نتایج قرعه‌کشی آن پیش ثبت‌نام‌ها را درحالی اعلام کرده که از مجموع ۴۱ هزار نفر، ۱۵ هزار نفر متقاضی سفر زمینی هستند.

برای بازگشایی مرزهای زمینی جز وعده شفاهی اقدامی نشده است

اینک، سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ بنا بر گزارش روابط عمومی این سازمان به این سوال که آیا سفر زمینی عتبات عالیات برای نوروز انجام می‌شود؟ پاسخ داده است: طرف مذاکره با مسؤولان عراقی در این رابطه سفیر کشورمان در عراق است. ضمن این‌که نماینده رسمی سازمان حج و زیارت نیز در این کشور حضور دارد. همچنین معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم به عراق سفر کرده، اما تا کنون نتیجه‌ای رسمی برای اعزام‌های زمینی به عتبات اعلام نشده است.

او اظهار کرد: تاکنون جز وعده شفاهی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی از نیمه شعبان، هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این‌یاره صورت نگرفته است. البته احتمال بازگشایی را منتفی نمی‌دانیم، اما تا زمانی که وزارت گردشگری عراق رسماً بازگشایی مرزهای زمینی را انجام ندهد، ما هم نمی‌توانیم در این زمینه سازماندهی کنیم. بنابراین صبر کرده و منتظر طرف مقابل هستیم.

حسینی یکی از دلایل بازگشایی نشدن مرزهای زمینی را شیوع ویروس کرونا و اهتمام به کاهش شرایط ایجاد شده دانست و افزود: تصور می‌کنیم طرف عراقی نیز منتظر بهبود شرایط کرونا برای بازگشایی مرزهای زمینی باشد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: ما تاکید ویژه‌ای بر مسائل بهداشتی و سلامت زائران داریم، بنابراین به تست کرونا و تزریق دو دُز واکسن برای زائران تاکید شده است.

 

سفر زمینی به عراق ۵۰ درصد ارزان‌تر می‌شود

وی درباره برنامه‌ریزی برای سفرهای آسان و ارزان متقاضیان سفر عتبات، اظهار کرد: از جمله اقداماتی که می‌تواند موجب سفرهای ارزان به عتبات عالیات شود سفرهای زمینی است؛ چراکه سفرهای زمینی به عراق موجب کاهش هزینه‌ها تا بیش از ۵۰ درصد می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سفرهای هوایی عتبات نیز گفت: در اوج و پیک سفرها در همه مسیرها، هواپیما با مسافر به کشور مقصد می‌رود، ولی خالی باز می‌گردد که غالبا متضرر می‌شوند، بنابراین در چنین زمان‌هایی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد که سفرهای هوایی عتبات و سوریه از این حیث مستثنی نیست که ما برای این منظور و رفع دغدغه‌ها و مشکلات تدابیری را اندیشیده‌ایم.

از ۲۶ هزار متقاضی سفر هوایی به عراق فقط برای ۱۳ هزار نفر ظرفیت داریم

وی درباره اعزام‌های نوروزی و تامین ظرفیت هوایی، اظهار کرد: برای نیمی از ثبت‌نام کنندگان سفر هوایی، یعنی ظرفیتی برای عزیمت حدود  ۱۳ هزار نفر، در حال حاضر مهیا شده است. البته پیگیری برای تامین پرواز مابقی متقاضیان هم در حال انجام است.

شرایط سفر قسطی به عراق

حسینی در ادامه درباره رایزنی با یکی از بانک‌ها برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به زائران عتبات عالیات، گفت: این تسهیلات برای نخستین بار به زائران تقدیم می‌شود و متقاضیان عتبات نوروزی بعد از ثبت‌نام نهایی و مراجعه به دفاتر زیارتی، درخواست خود را مطرح می‌کنند و ۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه را دریافت می‌کنند. این تسهیلات کم‌بهره بوده و در ۱۰ قسط از زائران دریافت می‌شود.

۵ هزار و ۳۴۰ هزار نفر برای سوریه نام‌نویسی کرده‌اند اما فقط ۲ هزار نفر اعزام می‌شوند

وی درباره سفرهای سوریه نیز با بیان این‌که حدود ۵ هزار و ۳۴۰ نفر برای سفر سوریه نام‌نویسی کرده‌اند که برای اعزام ۲ هزار نفر از متقاضیان ظرفیت‌سازی شده است، افزود: اعزام‌های سوریه در قالب کاروان‌های سه، چهار و هفت روزه انجام شود و اعزام‌های نوروزی نیز در بازه زمانی ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

 عربستان هنوز دعوتنامه نفرستاده

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره سرانجام حج تمتع و عمره، اظهار کرد: در سنواتی که حج تمتع انجام می‌گرفت، عربستان سعودی از مسؤولان ذی‌ربط در کشورهای اسلامی دعوت می‌کرد و تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین امضاء می‌شد که رییس سازمان حج و زیارت برای امضاء تفاهم‌نامه به عربستان می‌رفت، اما امسال هنوز برای هیچ کشور اسلامی دعوت‌نامه ارسال نشده است و ما منتظر تصمیم کشور میزبان هستیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نتایج قرعه‌کشی سفر نوروزی عراق اعلام شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *