سقف‌هایی به زیبایی آسمان

سقف‌هایی به زیبایی آسمان

وقتی برای نخستین‌بار قدم به یک ساختمان یا بنای تاریخی می‌گذارید، در وهله‌‌ نخست چه چیزی توجه شما را به خود جلب می‌کند؟ نوع معماری، تزئینات، جنس مصالح یا شکل درب و پنجره‌ی آن‌؟ آیا تا به حال نگاه خود را قدری بالاتر کشیده و به سقف بناهای مهم نگاهی انداخته‌اید؟ سقف اگرچه در معماری امروزی بیشتر حکم محافظت از ساختمان یا جدا کردن طبقات از یکدیگر را دارد و تنها با تزئیناتی مختصر و به لطف نورپردازی جلوه پیدا می‌کند، ولی در نگاهی به آثار معماری برتر جهان، به چشم‌اندازی متفاوت از شکوه این سازه برمی‌خوریم. جایی‌که تزئینات و رنگ و لعاب آن، چشم‌ها را به خود خیره کرده و نگاه را مجذوب خود می‌کند. در معماری ایرانی-‌ اسلامی نیز به کرات شاهد درخشش هنر معماران برجسته‌‌ ایرانی در نمایش شکوه و زیبایی هستیم، جایی‌که مساجد، زیارتگاه‌ها و حتی بازارهای محلی به لطف هنر استادکاران ماهر، هرکدام به سندی تاریخی و درخشان از پیشینه‌‌ باشکوه معماری این کشور، تبدیل شده‌‌اند. از جمله سقف‌های بی‌نظیر آرامگاه حافظ، کاخ چهلستون اصفهان، حرم حضرت معصومه، گنبد بازار یزد و …

در ادامه به نقل از فایندز و «توریسم آنلاین» به معرفی گوشه‌ای از خلاقیت، هنر و معماری درخشان این بخش از سازه، در آثار معماری کهن و باشکوه جهان می‌پردازیم.

تالار عبادت معبد بهشت پکن

معبد بهشت، مجموعه گسترده‌ای از بناهای مذهبی است. تالار عبادت سه لایه دارد که نماد ساعات، روزها، ماه‌ها و فصل‌های سال است. معماری آن محصول محاسبات هندسی بسیار دقیقی است که با قطعات چوبی زیبا و رنگارنگ گنبدی فاخر و آمرانه را خلق کرده است. این معبد که ارتفاعش حدود ۳۸ متر است بدون استفاده از حتی یک میخ ساخته شده است.

کلیسای مریم مقدس، در انگلستان

این کلیسا در فهرست میراث‌جهانی جای داشته و پارک سلطنتی استادلی، نیز بخشی از آن است. احداث این شاهکار معماری گوتیک عصر ویکتوریایی در سال ۱۸۷۵ به پایان رسید.

 مسجد امام اصفهان

در سال ۱۵۹۸ شاه‌عباس پایتخت ایران را به اصفهان منتقل کرد. او دستور داد مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از بناهای مذهبی و مدنی در شهر اصفهان ساخته شود. اما چون تنها مصالح ساختمانی قابل دسترس در اصفهان خشت و آجر پخته بود، این نگرانی وجود داشت که این ساختمان‌ها هرقدر هم که عظیم باشند، از نظر ظاهری زیبا نباشند. با این همه روش‌های جدید در حرارت دادن کاشی‌های رنگی به معماران شاه‌عباس امکان داد در تزیین این بناها، اعجاب بیافرینند که کمال آن را می‌توان در مسجد امام دید.

‌ایستگاه گرند سنترال نیویورک

سقف منقش به طرح زودیاک تالار انتظار در ایستگاه گرند‌سنترال شهر نیویورک که علاقه‌مندان فراوانی دارد، سال‌ها از دیده پنهان بود. لایه قطوری از نیکوتین، محصول سیگارهای بی‌شماری که نسل اندر نسل مردم در این تالار کشیده بودند، روی آن را پوشانده بود. این سقف زیبا پس از تمیز کردن و مرمت سقف در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *